Emcostar verstandige keuze?

Wevege

Nieuw lid
20 feb 2013
2
0
Huizen (NH)
Heb momenteel weinig klusruimte (een berging van 2 x 3,5 ) waar ook nog fietsen staan. Zit eraan te denken een combinatiemachine van Emcostar te kopen.
Kan op internet alleen helaas weinig reviews vinden over deze machine, vragen die ik heb zijn:

- is er accuraat mee te werken?
- zorgt deze machine voor veel stofvorming in een kleine ruimte ( volgens mij kan er geen stofafzuiging op aangesloten worden)
- waar moet ik op letten bij de aankoop van zo'n machine?
- zijn er voldoende verbruiksartikelen in omloop om er mee te blijven werken?

Graag hoor ik wat jullie ervaringen met deze machine is of mogelijke alternatieven.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Beste Wevege,

Ik heb een Emcostar machine en ben er tevreden over. Alles loopt soepel en is met goede kwaliteit gemaakt. Mijn lintzagen heb ik bij Tuffsaws gekocht, schuurbanden en schijven zijn nog te vinden. Cirkelzaagbladen zaten erbij maar zijn volgens mij nog te koop. Ik gebruik de cirkelzaag eigenlijk nooit omdat het zaagtafeltje erg klein is en ik nog een losse zaagtafel tot mijn beschikking heb. Hij zaagt echter wel goed en recht en de dwars- en langsgeleider staan stevig en bewegen niet mee. Als je de zaagdiepte wilt verstellen moet je de tafel naar boven en beneden bewegen en niet het blad. Zo ook met schuin zagen. De schuurband en schuurschijf gebruik ik regelmatig en zijn erg handig. Ook de lintzaag gebruik ik vaak. Met een goed lint (Tuffsaws) zaagt ie snel ook met langs- en dwarsgeleider. Echter is de capaciteit van de lintzaag niet zo groot en je kan geen bochten maken naar 'links' omdat daar de motor van de machine zit. Je loopt dus hier en daar wel tegen beperkingen aan.
Wat ik fijn vind is dat er ook een houtdraaibankje in geintegreerd zit. Ik ben geen draaier maar af en toe is het handig kleine dingetjes te kunnen draaien.
Ik heb er ook een EmcoRex vlak- en vandikte bank bij die prima zijn werk doet (ondertussen na wat TLC). Ik heb ook de slingerschijven om groeven te zagen (nog nooit gebruikt), figuurzaaginrichting (nog nooit gebruikt), slijpschijf (werkt goed maar mij teveel moeite om erop te zetten.

Nu heeft mijn vader ook een Emcostar/Rex met álle opties die er ooit voor gemaakt zijn: freesbank, langgat boorinrichting, uitvoerrollen, etc.etc. Hij heeft geen losse zaagtafel en gebruikt de tafel van de Emcostar naar volle tevredenheid.

Kortom, het hangt behoorlijk af wat er bijgeleverd wordt hoeveel je ermee kan en hij is gemaakt voor klein werk.

Als ik zie dat ze op marktplaats voor rond de 400 euro voor de basismachine vragen dan zou ik toch enigszins aarzelen met aankoop. De machine is die prijs vast wel waard maar het is veel geld en zonde als er uiteindelijk toch te veel beperkingen aan zitten wat betreft capaciteit van de machine.

Gr. Thomas
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Wevege,

Ik heb 2 Emcostars, waarvan één ook met vlakvandiktebank.
het is een geweldig stabiel en precies apparaat.
de capaciteit is echter niet groot, zowel voor de zaagtafel als de lintzaag en de vandiktebank geldt dat je niet teveel dikte ineens kunt verwerken.
stofafzuiging is daarnaast heel beperkt mogelijk en beveiliging zit er niet op.
onderdelen en uitbreidingen zijn nog wel her en der te koop en verbruiksmaterialen ook.
Waarschijnlijk zijn er modernere machines te koop, maar als je van goed degelijk gietaluminium gereedschap houdt, doe je deze noooooit meer weg.
vooral geschikt voor kleiner maar precies werk, hoewel het vroeger veel voor scheepsbetimmering moet zijn gebruikt, het ding kun je gewoon mee het schip indragen.

Er is zelfs een hele website aan gewijd...www.emcostar.nl en vdh machines levert nog van allerlij onderdelen en materialen en heeft de handleidingen nog online staan.

Veel wijsheid bij je keuze!
 

Dinkel-Design

Nieuw lid
4 okt 2015
2
0
Wevege,

Ik heb 2 Emcostars, waarvan één ook met vlakvandiktebank.
het is een geweldig stabiel en precies apparaat.
de capaciteit is echter niet groot, zowel voor de zaagtafel als de lintzaag en de vandiktebank geldt dat je niet teveel dikte ineens kunt verwerken.
stofafzuiging is daarnaast heel beperkt mogelijk en beveiliging zit er niet op.
onderdelen en uitbreidingen zijn nog wel her en der te koop en verbruiksmaterialen ook.
Waarschijnlijk zijn er modernere machines te koop, maar als je van goed degelijk gietaluminium gereedschap houdt, doe je deze noooooit meer weg.
vooral geschikt voor kleiner maar precies werk, hoewel het vroeger veel voor scheepsbetimmering moet zijn gebruikt, het ding kun je gewoon mee het schip indragen.

Er is zelfs een hele website aan gewijd...www.emcostar.nl en vdh machines levert nog van allerlij onderdelen en materialen en heeft de handleidingen nog online staan.

Veel wijsheid bij je keuze!
Hallo Wevege,
het lukt mij niet om op www.emcostar.nl te komen. beveiliging of zoiets.
Ik heb zelf vandaag een Emcostar opgehaald, maar mis wel een aantal onderdelen. Ik hoop eigenlijk dat ik de machine compleet kan maken.
Met vriendelijke groet,
Albert
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Hi Albert, je reageert op een bericht uit 2015. Wevege was voor het laatst in 2020 aanwezig op dit forum. Ik vermoed niet dat je antwoord gaat krijgen ;).

Je krijgt inderdaad een vette foutmelding als je naar die site gaat. Een beetje googlen leert mij, dat Emcostar niet heel erg actief is op het www. De afbeeldingen die ik vind, laten allemaal oude machines zien. Het zou me niets verbazen als Emcostar niet meer bestaat.
 

Dinkel-Design

Nieuw lid
4 okt 2015
2
0
Jammer. Ik ga eens inventariseren welke onderdelen ik mis en toch graag wil hebben om mijn machine completer te maken.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
473
715
Zuid West Drenthe
Emcostar machines en onderdelen komen geregeld langs op marktplaats.
Mocht dat niets opleveren dan kun je nog kijken op de duitse en oosterijkse markplaatsen, daar word veel aangeboden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.