Waarom niet eigenlijk?

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Hallo,

Ik heb iets bedacht en ik ben er vooralsnog erg tevreden over, tot zover prima!
Het vreemde vind ik dat ik dit idee nog nooit eerder heb gezien, misschien wat inspiratie opgedaan bij het mencave topic, maar het is toch anders.

Short story long, ik wilde graag een freestafel maken met genoeg power en ik ben in het gelukkige bezit van een CMS75.
Loop al een tijdje te kijken naar een OF2200 in de CMS, ziet er erg gelikt uit natuurlijk, maar super duur in mijn ogen.
Ik heb al een flinke verzameling Festool, maar dit vond ik toch te gek worden.

Ik ben al in het bezit van een OF1400, maar iets stationair leek mij toch veel praktischer.
Ik gebruik mijn frees nu voornamelijk voor kantbewerkingen met een kogellager frees.
Dus met een stationaire tafel leek mij ook een fence (voorlopig) niet echt nodig.

Enfin, na de OF2200 afgeschreven te hebben voor een fractie van het geld een z.g.a.n. Triton huppeldepup 2400W frees gekocht.
Hier zat ook een frees tafel montageplaat bij, dus afgelopen zondag had ik tijd en zin om een “kastje” in elkaar te zetten waar de frees in kon komen.
Het liep even anders, tijdens het afwegen in de "hoe of wat fase" had ik ineens zoiets van waarom niet?

Waarom niet, waarom niet gewoon in de MFT frezen en dat ding daarin verwerken.
Het “gebied” linksboven word toch amper gebruikt met zagen of klemmen dus daar mag best iets zitten.
Toen bedacht ik dat ik wel drie of vier van die graden dingen heb en dus zowel een losse linker fence, als een losse rechter fence kan maken.
Ik heb die plaat uiteraard haaks in de tafel gemaakt en zou die twee fence’n dus bv kunnen uitlijnen met 1 lang aluminium ding van festool.
En ik heb nog een hele dot van die alu profielen, parfdogs, benchdogs etc dus kan er allicht nog wel iets meer mee verzinnen.

Zie ik over het hoofd of is het gewoon een goede oplossing?
Gaat dat niet werken met twee lossen fence’n en die gradenboog dingen?

Ben benieuwd naar jullie slimme kritische opmerkingen want vooralsnog zie ik alleen maar voordelen.
Onwetendheid is natuurlijk een zegen, maar goed hoor het wel :cool:
Alvast bedankt!
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Goed idee :rolleyes:

MFT.jpg

het kan ook op de fancy manier, ik heb een plaat gemaakt om mijn ts55 onder te zetten, en 1 om mijn triton onder te zetten.
Ik gebruik niet de standaard mft plaat maar een plaat zonder gaten.

Groet John
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Hoi John,

Ja grappig toch om meer met het huidige bezit te kunnen doen dan vind ik nou echt leuk.
Maar jij hebt het ook mooi hoor met die incra dingen erbij!

Wil met de tijd nog een MFT ernaast zetten, die ik dan 180 gedraaid wil plaatsen.
Zodat je dan aan de linker kant zaagt zal ik maar zeggen, krijg je lekker veel invoer en uitvoer ruimte.
Maar vooralsnog ben ik er erg content mee.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Zonde denk ik niet, ik gebruik mijn MFT nu als zaagtafel, freestafel en indien nodig als MFT met het orginele blad.
Er zijn niet veel dingen waar ik het orginele blad voor nodig ben, maar de mogelijkheid om hem terug te plaatsen is er wel, dat is in 10 min. Gebeurd.
Ik wilde graag een mobile oplossing, vandaar dat ik de mft heb gekozen.
ik wilde een multifunctioneel iets waar ik mee kan frezen en zagen.
Ik wilde mijn Incra spul er op, veel mobile zaagtafels hebben een klein blad waar de ls moeilijker op te passen is.
Ik gebruik de channels voor de Incra mitter 1000, en om de feather fence op vast te zetten.

groet john
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.