schaafmessen

robjanssen

Nieuw lid
20 feb 2015
11
0
Hallo,
Ik heb een robland k26 combinatiemachine
met de standaard robland hss schaafmessen. Ik schaaf geregeld oude eiken wagonplanken. Deze maak ik zo goed mogelijk schoon met de haakseslijper met staalborstel. Desondanks zijn mn messen na een aantal planken al behoorlijk bot. Wat niet zo vreemd is natuurlijk. Mijn vraag is; zijn er messen in de handel waarmee je kunt "voor"
schaven? Die dus er beter tegen kunnen. In de metaal (ben frezer van beroep) hebben we ook verschillende soorten wisselplaats voor verschillende materialen.
Gegroet Rob
 

tuoh

Oud hout
Oude rommel verwerken is de pest voor elk materiaal, geen enkele staalsoort is daar immuun voor. Ik zou gewoon voor HSS messen opteren, bot worden ze allemaal, maar HSS herslijpt vlotter dan HM. Je zal wel ondervinden dat bij het veelvuldig verwerken van vervuilt hout niet alleen de messen snel bot worden, ook de schaaftafels zelf gaan eraan door "spoorvorming" Dat kan extreem snel gaan, heb machinetafels weten inlopen na één dag werk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.