Vloer en plafond werkplaats isoleren

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Ok, binnenkort aan de slag in m'n nieuwe schuurtje.. Als we de sleutel een keer krijgen, dat gaat hopelijk volgende week gebeuren als de verkopers hun zaakjes eindelijk op orde hebben.

De bedoeling is om een geconditioneerde ruimte te creeëren voor m'n gitaarbouw. Het is niet zo heel groot, dus heel veel energie zal het niet kosten, maar het heeft geen zin om de vliering ook geconditioneerd te krijgen, daar staat alleen meuk..

De schuur is geïsoleerd aan de buitenkant. Er zit een vliering in met een open luik en steile trap. Op de vliering ligt 18mm underlayment.

Het plan: De betonnen vloer isoleren, een luik met vlizotrap aanbrengen en het plafond isoleren. Op de vliering ventilatie aanbrengen.

Ik dacht de vloer te isoleren met een houten raamwerk, glaswol en daarbovenop een houten vloer. Het plafond eigenlijk hetzelfde, maar dan als plafond weer underlayment. De plafondbalken kan ik gebruiken als raamwerk

Heb ik folie nodig? waar dan ook? De vloer lijkt me niet vanwege het beton..
Of hebben jullie tips hoe dit anders aan te pakken?
 
Laatst bewerkt:

MM!

Actieve deelnemer
13 jul 2014
29
0
Onder de vloer iets anders dan glaswol. pir, xps of iets dergelijks. Zover ik weet verliest glaswol zijn isolatiewaarde als het vochtig wordt (vandaar ook de damp open/remmende folies). er bestaan drukvaste isolatieplaten welke vochtig mogen worden en je vloer veert dan gelijk een stuk minder. Misschien dat er een isolatie expert op het forum is?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Was via een andere site al uitgekomen op EPS voor de vloer.. werkt ook goed, is niet al te duur en is het 1 na beste, volgens die site dan..
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Op mijn schip heb ik de vloer zwevend aangebracht. Een houten raamwerk van 2x3tjes. Die heb ik met een 1/4 of 1/3 keep in een raster van 610x610mm gelegd. Een halfhoutverbinding, maar minder diep inzagen om de langsbalken hoger te laten liggen. De ruimte tussen de hoogliggende balken is opgevuld met die blauwe isolatieplaten, floormate meen ik. De kieren tussen schuimplaten en hout dichtgespoten met een PUR-pistool, dat laat erg goed fijndoseren. Aan de onderzijde heb ik ieder kruispunt op twee hardhouten keggen liggen, waarmee ik de in het schip aanwezige hoogteverschillen van de ondergrond kon rechttrekken. Over het framework heb ik 18mm underlayment geschroefd. De keggen kocht ik per zak bij houthandel Alblas in Waddinxveen, tegenwoordig op het nieuwe industrieterrein op de grens van Moordrecht en Waddinxveen.

[Offtopic]
Toen ik dat kocht zat Alblas nog aan de Zuidkade langs Gouwe, en kon ik al het hout in 1 pakket met een heftruck aan boord laten zetten. Dat scheelde een gesleep!
[/Offtopic]
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Tot zover bedankt!

Kan het niet zo goed vinden, maar kan ik een houten vloer direct op EPS- of PIR-platen leggen? Of toch liever een raamwerk? Ook gezien mogelijk gewicht wat er op komt te staan?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik zou op het beton een waterkerende folie leggen tegen optrekkend vocht. Vervolgens kun je metvdrukvaste PS een isolatielaag maken en daar dan latten overheen vanafdoende dikte/breedte om je vloerafwerking op vast te schroeven. Moet je wel een vlakke vloer als basis hebben, anders kun je beter met een raster werken zodat je met wiggen na kunt stellen.
Plafond kun je isoleren met minerale wol, dampremmer aan de warme zijde en dan de afwerking.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Is het noodzakelijk de vloer te isoleren? Dat lijkt me de allerlaatste stap te zijn met het geringste effect, plafond, muren en ramen/deuren spelen toch de grootste rol in het verlies van calorieën.
Ik heb zelfs de indruk dat ik dankzij mijn blote betonnen vloer in de werkplaats een soort natuurlijke temperatuurregulering heb. Wanneer het extreem warm is zoals momenteel, dan blijft het binnen een dag of 4 koel totdat het beton uiteindelijk ook opwarmt. En dan is het onhoudbaar warm. Was mijn vloer geïsoleerd zoals in moderne huizen dan was het vanaf dag 1 snikheet binnen.
In mijn nieuwe werkplaats ga ik massief parket leggen over de beton op een regelwerk, ik vrees dat ik daardoor dit effect ga verliezen. Hierdoor ga ik in de zomer de lucht met een warmtepomp moeten koelen om door te kunnen werken. Afgelopen week was het overdag tussen 35 en tot 38 graden in mijn hangar, om dood te vallen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Dat is een hele goede!

Hitte is 1 ding, kou is het andere. Als het ff kan, hou ik de temperatuur zoveel mogelijk rond de 20 celsius. Dat betekent koelen in de zomer en verwarmen in de winter, ws. electrisch. Luchtvochtigheid zo rond de 45%. Het is maar 16m2 en rond de 40m3, tenminste, als ik het plafond goed dicht krijg. Ik ben zo bang dat ik het niet goed verwarmd krijg met een betonnen vloer zonder isolatie.

Natuurlijk liever niet, omdat ik niet een heel groot budget heb, maar wil het wel goed doen en als dat betekent ook de vloer doen, dan moet dat gewoon gebeuren. M'n gitaarbouwhout ligt al bijna 3 jaar in een redelijk geconditioneerde ruimte en is nu zeer stabiel, dat wil ik ook graag zo houden.

Mijn hok nu is even groot, maar is een berging in een flat, koel in de zomer en warm in de winter, omdat alle verwarmingspijpen door de berging heenlopen. Een zeer luxepositie. De temperatuur schommelt ergens tussen de 18 en 22 graden, prima voor mij en m'n doeleinden. RV is ook zeer goed te handhaven, er hoeft zelden vocht bij, alleen af. Met m'n kleine luchtontvochtiger gaat dat prima.

Ander ding is dat de schuur relatief nieuw is, staat op buispalen. Ik betwijfel of de vloer onder het beton geïsoleerd is. De vloer is vlak, voor zover ik dat nu kan bepalen. Anders egaliseer ik 'm wel. Beton en mortels weet ik wel het e.e.a. vanaf, dus een zvb'tje met een hoge vloei voor sterkte is ook geen probleem, al is het wel prijzig.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Wil je de bufferwerking van de massa van het beton benutten, dan zul je aan de onderzijde moeten isoleren. Dit zal de extremen wat afzwakken, maar is vaak lastig uit te voeren.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Dat is dus geen optie.. Maar in het licht van Benchworks' z'n opmerking, denk jij wel isoleren, Emilio?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Als er ruimte zit tussen de vloer en ondergrond dan zou ik isoleren. Als de vloer volledig ingebed ligt dan is de noodzaak minder.
Je kunt als tussenoplossing ook een dunne betonvloer op PS storten (80mm), heb je toch wat buffering
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Ik denk dat de vloer direct op de grond ligt, helemaal zeker weten doe ik het niet. Aan de andere kant verwacht ik van zo'n vrij standaard ""aftermarket" schuur ook niet dat er bijzonder contructies aan zijn gebracht. Na alles wat ik gelezen heb over schuren en de mogelijkheid om er zelf 1 neer te laten zetten, lijkt mij dat het beton direct op de aarde gestort is, hooguit met een folie ertussen. Wat ik kan doen, is ff een tegel weghalen en een gat graven om te kijken hoe het zit. Als ik de sleutel heb.. :)

Ik wil de vloer ook niet teveel verhogen, omdat ik vrij lang ben en de schuur niet al te hoog is (2,30m), dus tezamen met een kleine verlaging van het plafond en de verhoging van de vloer, kom ik al gauw op ong. 15 cm minder uit en dat wordt wel erg laag. Dan moet ik oppassen dat ik niet m'n kop ga stoten aan de verlichting (TL-balken).
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Je kunt altijd kijken hoe het bevalt zonder vloerisolatie. Een houten vloer is altijd achteraf nog aan te brengen. Ik zou zuinig zijn op de hoogte...
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Dat is waar.. Het budget (zit naast me) gaat dat ook erg leuk vinden.. :p Ik ben redelijk overtuigd!

De rest moet wel echt, anders stook ik letterlijk voor de mussen..

Bedankt, Emilio!

Als er iemand is die een andere mening toegedaan is, hoor ik dat natuurlijk ook graag..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Nou, een houten vloer heeft mijn voorkeur boven beton. Alleen al het voordeel voor gereedschap dat valt......

Ook een mooie overweging.. :) Ik had me er wel op ingesteld. Ik heb ook liever een houten vloer, vooral vanwege het comfort en uiterlijk. Aan de andere kant is het "maar" een schuur. Ik doe het nu ook al een aantal jaar op een betonnen vloer en de keren dat ik gereedschap laat vallen, zijn op 1 hand te tellen.

Ik ga het aankijken, tenzij iemand een zeer overtuigende reden heeft om het wel te doen. We hebben een flinke financiële tegenvaller gehad welke een flink gat heeft geslagen in ons budget en weten nu nog niet wat er nog meer mis is met het huis. We hebben de meeste zaken afgedekt, maar je weet maar nooit wat je nog meer tegen gaat komen.
 

MM!

Actieve deelnemer
13 jul 2014
29
0
Als ik goed hierboven lees heb je net een nieuw huis gekocht? Verborgen gebreken zijn tot een zekere tijd nog te verhalen op de verkoper. Als het gebrek bekend was maar de prijs van de herstel werkzaamheden vallen ongunstig uit is het helaas jammer.
Voor de hoogte heb ik ergens gelezen dat je moet proberen een minimale hoogte van 2,20m aan te houden. Anders krijg je dat je moet bukken gevoel.

Ik ben ook aan het kijken hoe ik een geïsoleerde schuur kan maken. Er is zoveel informatie over isolatie, constructies, dak types, etc. dat ik soms de informatie niet meer terug kan vinden.

Veel sterkt nog met de verbouwingen en hopelijk geen verdere gebreken en tegenslagen
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Bedankt! We hebben idd een nieuw huis gekocht en hebben ook een bouwkundige keuring uit laten voeren. Daar zijn een aantal zaken uitgekomen en die zijn allemaal afgedekt. We hebben echter wel een beetje pech op het moment..

De hoogte komt wel in orde. Met een houten vloer gaat er bij elkaar zo'n 10 cm vanaf, dus dat moet dan net genoeg zijn..

Jij ook succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.