Op zoek naar een ervaren houtdraaier...

nan23

Nieuw lid
9 nov 2009
19
0
Beste houtdraaier's

Ik zou mij even voorstellen ik ben Nando en ben een student van het Hout&meubel College.
met het opdracht rondwerk ben ik bezig met een schaal draaien. Ik merkte toen ik voor het eerst er een beitel tegen aanzette het een geweldig gevoel gaf!

De manier waarop ik de beitel er tegen aanzette, en welke beitels ik gebruikte waren natuurlijk hopeloos want niks werd mij uitgelegd. Ik ben sindsdien op onderzoek gegaan naar wat je allemaal met houtdraaien kunt doen en wil alleen maar nog meer draaien!

Ik heb al enkele dvd's bestudeert :
Turning pens with Kip&Rex
turning projects
bowl turning with del stubbs

Ook wat mooie boeken bestudeert, "Woodturning toy's"en nog 4 andere waarvan ik de titel niet meer weet.
heel leuk natuurlijk maar ik vind dat je zo'n ambacht alleen maar uit ervaring kan leren dus: meekijken&nadoen.

Ik kan dus volop gebruik maken van de draaibank, maar probleem is alleen dat de aanwezige instructeurs soms niet eens weten hoe de machine aan moet! particuliere cursussen kan ik mij niet veroorloven, maar misschien is er wel een "oude bok" (lees als doorgewinterde houtdraaier)
die het leuk vind om een enthousiaste jongeman, een keer een dagje te laten meekijken. Maar het idee dat ik bij een echte houtdraaier in zijn werkplaats mag stappen vind ik al geweldig.
Ik kom zelf uit Amsterdam en ben bereidt om ver te reizen..

Ik hoop dat ik wat leuke reactie's krijg, Groet Nando

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Zonde dat een dergelijk vooraanstaande school geen kennis in huis heeft om hun leerlingen iets bij te brengen over houtdraaien.

Aan je voorbeeldje kan ik zien dat je nog veel schraapt in plaats van snijdt. Dat geeft zoals je zelf ook gemerkt hebt, geen mooi oppervlak. Handelingen met beitels kun je niet met woorden uitleggen, dus dat moet inderdaad echt in de praktijk. ;)
 

nan23

Nieuw lid
9 nov 2009
19
0
ja helaas is dat wel het geval, ik vindt het ook jammer dat we niet vaker mensen uit de praktijk over de vloer krijgen die zijn in dit soort dingen .. "zoek het maar op in een boek of bekijk maar een dvd'tje"

Ik wil het mezelf best wel aanleren maar niet verkeerd! Met dat grote blok had ik ook een mooie fout gemaakt: nadat ik de gewenste vorm uit mijn oefen-blok had, dacht ik nog even de zijkant van het blok af te halen, zonder dat ik het wist nam ik de schroeven mee, die in het blok waren verzonken. Nu weet ik wel hoe ik beitels moet slijpen :oops:
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Tja, de beste leraar die ik ken is Joost Kramer van houtdraaierij Kramer uit Utrecht. Hij geeft professioneel les, heeft veel ervaring en het is een aardige vent. Hij begint met langshout trainingen, schalen komen (veel) later. Als ik zo dat balkje zie, dan zou ik daar inderdaad eerst aan gaan werken.

Maar een google zoektocht naar 'houtdraaier amsterdam' komt met diverse suggesties van mensen van wie je school eigenlijk eens zou moeten vragen of ze een gastcollege willen geven. Tenminste, dat vind ik. Als je een draaibank neerzet, en die ook gebruikt voor opdrachten, dan hoort daar wel een stuk instructie bij.

Je bent altijd welkom om bij mij een keer te komen kijken, maar hoewel ik met mijn houtdraaien niet ontevreden ben, denk ik niet dat ik net zo'n goede leraar ben als iemand met decennia ervaring. Mijn werkplaats is in Beneden Leeuwen, dus toch wel een anderhalf uur met trein en bus vanaf Amsterdam...
 

nan23

Nieuw lid
9 nov 2009
19
0
Als je een draaibank neerzet, en die ook gebruikt voor opdrachten, dan hoort daar wel een stuk instructie bij.

Jurriaan ik ben het helemaal met je eens, alleen school heeft geen tijd voor dit soort dingen om te regelen, laat ze maar eerst wat leraren&lokalen om les te geven regelen want zelfs dat vinden ze moeilijk!

Vandaar dat ik het vuur zelf op zoek


Jurriaan zei:
Mijn werkplaats is in Beneden Leeuwen, dus toch wel een anderhalf uur met trein en bus vanaf Amsterdam...



Vanuit Amsterdam is dat wel erg ver, maar Ik kom regelmatig in Arnhem (fam.) en dan valt de reis wel mee :D Lijkt me leuk om een keer langs te komen..

groet Nando

p.s. ik ben al met een schaal begonnen :idea:

Attached files
 

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
hallo
hier in de belgische scholen zitten we met net het zelfde probleem.
ik ben ondertussen al lang weg uit school maar heb me sinds vorig jaar een draaibank aangeschaft en beetje bij beetje leer ik de handelingen en dank zij het forum leer ik ook veel bij.
groeten
malefe
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Beste Nando,

Houtdraaien kan je het beste leren van een vakman die dit ook goed kan overbrengen. Zoals in een van de vorige antwoorden Joost Kramer. Ik heb bij hem mijn eerste lessen gehad. Een zeer begaafde draaier. Hij geeft een uitstekende uitleg. Toen ik de cursus volgde deed hij alleen langshout draaien. Mijn voorkeur ging en gaat uit naar het draaien van schalen. Ik heb een paar cursussen gevolgd bij christiaan Jorg ook in utrecht. Ook deze kan ik aanbevelen.
Zelf het wiel uitvinden kost heel veel tijd en snijdend draaien gaat zoveel makelijker dan schrapend draaien. Zelf woon ik in Bussum en ben best bereid om het een en ander uit te leggen ( zodra mij verbouwing klaar is)

Wim Kluck
 

houtenhart

Actieve deelnemer
25 apr 2010
37
0
goed ik vind leuk om te zien dat je ermee bezig bent,ik had haast op het hmc gegaan maar denk dat ik dat nog ff laat. ik woon richting alkmaar en heb geen cursus niks gehad,moest de motor van me metaaldraaibank nog installeren zelfs,alles zelf uitgevogeld 2boeken gelezen en beetj op youtube gekeken ,ik krijg woensdag mijn houtdraaibank binnen ,ben 19 en kan niet ontkennen dat het wiel overnieuw uitvinden veel tijd kost,MAAR .. als het je dan wel lukt door te experimenteren ,dan voelt het heel goed,ik heb altijd plezier aan me bankje en gevaarlijk zal het vast en zeker enigsinds zijn ,maar ik weet waar ik op moet letten dus ik werk wel prettig zo +een beetje spanning op de zaak houd mij geconcentreerd. als je wilt neem je es kijkje op me hyves ,ik maak voornamelijk kaarsenstandaards tot nu toe ,aangezien ik kwa diameter maar tot hoogstens 18cm kan draaien ,is tenslotte een metaal draaibank. groteren bonken metaal zou je er sowieso niet mee willen bewerken ,maargoed ik gebruik em voor hout .enigste waar ik me aan irriteer is dat het een 3klauw is ,maargoed krijg woensdag me nieuwe bank binnen :!: :lol: :lol:

http://www.patrix17.hyves.nl veel s6 toegewenst.
 

am.sneeboer

Nieuw lid
2 nov 2009
6
0
Hoi Patric,
Ik ben net terug van vakantie maar bij deze reageer ik toch even.
Ik heb zelf een paar jaar een workshop gegeven op het Amsterdams meubilerings college en mogelijk krijg ik dit jaar weer een uitnodiging.
Het beste is dat je lid wordt van Radius Nederlandse Vereniging van Houtdraaiers en vervolgens van een afdeling. Afdeling Noord Holland Noord geeft aan een lid gratis les. wij hebben 6 mentoren die je verder kunnen helpen. onze afdeling is het gebied boven het Noordzee kanaal inclusief texel. maar je kunt ook dichterbij terecht. In Amsterdam is ook een afdeling, de contactpersoon is daar Rik Mars 020-4904887.
succes
Aad Sneeboer
 

nan23

Nieuw lid
9 nov 2009
19
0
hallo Aad, je bedoelt Nando (dat ben ik)

Toevallig kwam ik er gisteren na veel googelen achter dat er idd houtdraai verenigen zijn waar je bij lid kunt worden.. Dat ga ik zeker doen!

Ik zag opeens op een ROC website dat er bij genoeg aanmeldingen een houtdraai cursus wordt gegeven op het HMC! maar dat is dus een particuliere cursus.

Ik ga zeker even met Rik contact opnemen, wat leuk! bedankt voor uw bericht.

Ik houdt u op de hoogte,

Groet Nando
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.