Op zoek naar een ervaren houtdraaier...

nan23

Nieuw lid
9 nov 2009
19
0
Beste houtdraaier's

Ik zou mij even voorstellen ik ben Nando en ben een student van het Hout&meubel College.
met het opdracht rondwerk ben ik bezig met een schaal draaien. Ik merkte toen ik voor het eerst er een beitel tegen aanzette het een geweldig gevoel gaf!

De manier waarop ik de beitel er tegen aanzette, en welke beitels ik gebruikte waren natuurlijk hopeloos want niks werd mij uitgelegd. Ik ben sindsdien op onderzoek gegaan naar wat je allemaal met houtdraaien kunt doen en wil alleen maar nog meer draaien!

Ik heb al enkele dvd's bestudeert :
Turning pens with Kip&Rex
turning projects
bowl turning with del stubbs

Ook wat mooie boeken bestudeert, "Woodturning toy's"en nog 4 andere waarvan ik de titel niet meer weet.
heel leuk natuurlijk maar ik vind dat je zo'n ambacht alleen maar uit ervaring kan leren dus: meekijken&nadoen.

Ik kan dus volop gebruik maken van de draaibank, maar probleem is alleen dat de aanwezige instructeurs soms niet eens weten hoe de machine aan moet! particuliere cursussen kan ik mij niet veroorloven, maar misschien is er wel een "oude bok" (lees als doorgewinterde houtdraaier)
die het leuk vind om een enthousiaste jongeman, een keer een dagje te laten meekijken. Maar het idee dat ik bij een echte houtdraaier in zijn werkplaats mag stappen vind ik al geweldig.
Ik kom zelf uit Amsterdam en ben bereidt om ver te reizen..

Ik hoop dat ik wat leuke reactie's krijg, Groet Nando

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Zonde dat een dergelijk vooraanstaande school geen kennis in huis heeft om hun leerlingen iets bij te brengen over houtdraaien.

Aan je voorbeeldje kan ik zien dat je nog veel schraapt in plaats van snijdt. Dat geeft zoals je zelf ook gemerkt hebt, geen mooi oppervlak. Handelingen met beitels kun je niet met woorden uitleggen, dus dat moet inderdaad echt in de praktijk. ;)
 

nan23

Nieuw lid