Geschaafd Yellow Pine aankopen

JonathanP

Nieuw lid
14 mei 2015
7
0
Herzele (B)
Hallo,

dit zijn mijn eerste stappen in houtbewerkersland, dus ik had een vraag voor jullie.

Ik had graag een werkbank gemaakt en na veel wikken en wegen, heb ik gekozen voor Yellow Pine.
Dit gebaseerd op gewicht, wat beschikbaar is in de houthandels in België en wat binnen budget valt.

Omdat ik geen machines heb staan thuis, wil ik dit ook ter plaatste laten zagen en schaven in de houthandel.
Specifiek heb ik het volgende nodig:
Dikte
(mm)
Breedte
(mm)
Lengte
(mm)
Aantal
4329518502
439518508
43959508
43956002
43956502
2020513502
2020018501
209513002
20956002
204512002
202012502

Ik ben dan op zoek gegaan naar houthandels waar op de website stond dat een particulier ook welkom is en ze 8/4 Yellow Pine op voorraad hebben, liefst ook 12" breed.
De gemiddelde prijs kwam uit op 900€ btw incl. m³, waar ik mee kan leven.

Echter heb ik pas achteraf een gedetailleerd offerte gevraagd, met schaafwerk inbegrepen.
Ik heb maar 1 antwoord gekregen en dit kwam neer op €728 btw in.

Dit lijkt me een exotisch bedrag te zijn, of zie ik dit verkeerd?

Alle hulp is welkom, alsook suggesties voor een houthandel. Locatie (in Vlaanderen) maakt minder uit, ik moet geregeld het hele land door.
 

JonathanP

Nieuw lid
14 mei 2015
7
0
Herzele (B)
Precies. Bovenstaande afmetingen zijn daar op gebaseerd, qua dikte en breedte. Je kan eigenlijk alles uit een plank van 52x300mm halen.
Ook mijn geschaafde breedtes zijn dan zo uniform mogelijk gehouden om de tijd die nodig is, te beperken.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Yellow pine het is ontzettende onstabiele - zelf als de grote houtbewerking held Chris Swartz het gebruikt voor zijn Raubo werkbanken maakt het niet minder zo.

Niet een kenmerk die zo handig voor een werkbank is. Maar het zaagt moeilijk en schaaft - machineaal of handmatig - heel makkelijk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Hallo,

dit zijn mijn eerste stappen in houtbewerkersland, dus ik had een vraag voor jullie.

Ik had graag een werkbank gemaakt en na veel wikken en wegen, heb ik gekozen voor Yellow Pine.
Dit gebaseerd op gewicht, wat beschikbaar is in de houthandels in België en wat binnen budget valt.

Omdat ik geen machines heb staan thuis, wil ik dit ook ter plaatste laten zagen en schaven in de houthandel.
Specifiek heb ik het volgende nodig:
Dikte
(mm)
Breedte
(mm)
Lengte
(mm)
Aantal
4329518502
439518508
43959508
43956002
43956502
2020513502
2020018501
209513002
20956002
204512002
202012502

Ik ben dan op zoek gegaan naar houthandels waar op de website stond dat een particulier ook welkom is en ze 8/4 Yellow Pine op voorraad hebben, liefst ook 12" breed.
De gemiddelde prijs kwam uit op 900€ btw incl. m³, waar ik mee kan leven.

Echter heb ik pas achteraf een gedetailleerd offerte gevraagd, met schaafwerk inbegrepen.
Ik heb maar 1 antwoord gekregen en dit kwam neer op €728 btw in.

Dit lijkt me een exotisch bedrag te zijn, of zie ik dit verkeerd?

Alle hulp is welkom, alsook suggesties voor een houthandel. Locatie (in Vlaanderen) maakt minder uit, ik moet geregeld het hele land door.
Voor de helft van dat bedrag (en ook nog wat minder) wil ik het best door de schaafbank steken!
Vermeldt even je locatie, dan is er misschien iemand in de buurt die je verder wil helpen.
Of schaf je meteen een machine aan.
Voor 1000 tot 1500 euro heb je een Robland.
 

JonathanP

Nieuw lid
14 mei 2015
7
0
Herzele (B)
Yellow Pine hoeft voor mij niet hoor, het leek me gewoon het betaalbaars (met genoeg gewicht) voor ik de stap naar beuk moet zetten bvb.
Het is de werkbank van Paul Sellers die ik voor ogen heb trouwens.

Ik snap gewoon niet hoe ze van die prijs per cuub naar dat bedrag gaan. Bruto reken ik op 1/3e m³. Dan rekenen ze 400€ aan om te zagen en schaven :confused:

Een machine aankopen is 1 iets, maar er plaats voor hebben :p
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Beuk gaat waarschijnlijk goedkoper zijn. Ik heb al Pollmeier gekocht voor minder en dat is vrijwel foutloos en stabiel hout.
Maar er zijn goedkopere alternatieven. Vuren zou ik links laten liggen maar Douglas of Rood Noors Grenen (RND) zijn ook geschikt.
RND wordt in België meestal in timmerkwaliteit aangeboden, dus de beste planken uit de stapel selecteren is de boodschap.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als ik hout laat zagen ben ik - heel kort door de bocht, 1 euro per zaagsnede kwijt en 1 euro per gevlakte kant. Jij hebt 33 eenheden. Als je die uit 1 plaat haalt zou je dat - nogmaals, heel, heel grofstoffelijk op 33 * 5 bewerkingen = 165 euro komen. Persoonlijk lijkt me dat een goede nulde-orde benadering van wat de totale bewerking zou gan kosten.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Mijn werkbank heb ik helemaal uit 4x8cm douglas opgebouwd. Aan hout zal het niet veel meer dan 250,- hebben gekost. Gereedschap: handzaag, hamer, paar beitels, paar handschaven en wat aftekengereedschap. Een 4x8 balkje doorzagen is niet zoveel werk. Je moet er natuurlijk best een flink aantal doorzagen, maar dat hoeft niet allemaal tegelijk. Gewoon afzagen wat je nodig hebt, dan blijft het leuk. Toen ik begon kon ik alleen diagonaal zagen, na de 10e begon ik het te snappen en toen de bank af was, was iedere zaagsnede gewoon haaks en op maat.
Als je over weinig werplaatsruimte beschikt dan is het gebruik van handgereedschappen vaak verrassend efficient. (en soms de enige mogelijkheid)

Het na afloop het werkblad vlakken was een ander verhaal. Daar heb ik soms nog nachtmerries van. :)
Maar ook daar waren de mogelijkheden beperkt. Ik weet zo in mijn buurt geen vandiktebank waar ik een 2m lang blad van 60x8cm doorheen kan schuiven, zelf zo'n beest kopen is al helemaal geen optie. Achteraf had ik het me gemakkelijker kunnen maken om het blad wat zorgvuldiger te verlijmen.
 

JonathanP

Nieuw lid
14 mei 2015
7
0
Herzele (B)
Allen bedankt voor de reacties. Henk, die inschatting is precies wat ik zocht. Goed om te weten.

Omdat ik zoveel tijd ga steken in het (zorgvuldig) maken van deze werkbank, had ik toch iets kwalitatievers gebruikt dan vuren.
Ik ben ook gaan kijken naar Douglas, Lariks of Grenen, maar zoals Mathieu zegt, vond ik dit steeds in mindere kwaliteit.
Het leek me ook niet meteen dat ik kon liggen prullen in hun houtstapels om de beste er uit te vissen.

Hier en daar heb ik ook nagevraagd naar beuk, maar dit kwam steeds neer rond 1200-1500€ m³. Ik zie nu toevallig op een offerte die Pollmeier staan, evenzeer aan deze prijs.
Daarom dat ik verder heb zitten zoeken op Yellow Pine.

Ik heb ook de indruk dat veel houthandels die ik bezocht heb echt geen interesse hebben in dit soort klein werk voor een particulier.

Edit: ik had gehoopt om voor het hout + schaven/zagen aan 350€ uit te komen. Is dit niet realistisch?
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat lijkt me wat aan de lage kant, voor een 'normale' commerciele houthandel, zeker voor een fijnhouthandel. Informeer eens bij Rick Koorman, kijk bij een goede houthandel naar restpartijen, en overweeg serieus om zelf de machines aan te schaffen - iig een vlak/vandikte bank.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De eerste keer hout kopen is een beetje avontuur. Misschien kan je iemand meevragen die regelmatig klant is bij de betreffende houthandel. Dan zal er wel geen probleem zijn om hout te mogen selecteren.
Eigenlijk is het gangbaar dat je bij de aankoop van hout een selectie maakt van de door jou gewenste planken. Kromme, getordeerde, gebarsten en ... planken hoef je niet te nemen.
Als de locatie niet uitmaakt probeer dan Claessen in Tongeren eens.
Of voor beuk, maar dan wel in Wallonië Biemar in Soumange of Jehoulet in Manhay.
Jehoulet heeft mooi hout liggen (ook Yellow Pine).
 

tuoh

Oud hout
Niks mis met Yellow Pine, het is een redelijk stabiele en relatief harde naaldhoutsoort die sowieso (mechanisch) beter is dan Grenen en Vuren. Heb een vijftien jaar geleden een grote houten draaibank gemaakt uit Yellow Pine die tot hiertoe nog altijd perfect werkt. Welke houtsoort het ook word, kies wel voor droog hout.
 

JonathanP

Nieuw lid
14 mei 2015
7
0
Herzele (B)
Ik heb ondertussen de bestelling geplaatst bij een andere houthandel, het zou deze week klaar moeten zijn.
Vreemd vond ik wel dat ik hen een plan moest aanleveren van welke balken ze uit welke planken moeten zagen.
Lijkt me toch dat die mensen dat veel beter kunnen als ik.

Alles bij elkaar genomen heb ik dan toch maar gekozen voor Yellow Pine. Nu was mijn vraag hoe snel, of net niet, ik hiermee aan de slag moet. Ik lees 2 zaken:
- eens verzaagd en geschaafd best meteen verwerken omdat Yellow Pine dan terug de neiging heeft om krom te trekken.
- altijd laten acclimatiseren aan de nieuwe ruimte/werkplaats

en dat zijn nou 2 dingen die ik niet samen kan doen omdat ik het (droge) hout vers geschaafd aankoop.
Wat zijn jullie ervaringen?
 

tuoh

Oud hout
Het is aan te bevelen om na het uitsmetten en verzagen van het hout dit een paar dagen te laten rusten alvorens te gaan schaven, zo kunnen eventueel aanwezige spanningen in het hout gecounterd worden.
Jij bent met je hout al een stap verder, het hout is gezaagd en geschaafd. Dan kan je, of mag je, er onmiddellijk mee aan de slag. Eens geschaafd is het altijd best om het hout direct verder te verwerken en geen maanden te laten liggen. De kans is dan aanwezig dat het hout (niet alleen Yellow Pine trouwens) nog gaat werken.
 

JonathanP

Nieuw lid
14 mei 2015
7
0
Herzele (B)
Ik ben inmiddels begonnen aan de werkbank.
De uiteindelijke prijs is 380€ (270€ hout + 110€ schaafwerk) geworden. Toch al de helft van de prijs van de eerste offerte die ik gekregen heb.

Het hout is mooit knoestvrij, maar hier en daar toch een barst(je). Jammer, maar ja, spijtig genoeg kon ik de planken niet uitkiezen.
Je voelt wel aan dat Yellow Pine veel hars bevat. Ik ga er nu telkens over met een doek in aceton voor ik het verlijm. Werd hier aangeraden.

Ik was enigszins een beetje bang dat het gewicht laag ging uitkomen, maar ook hier werd ik aangenaam verrast.
Als ik weeg en opmeet, kom ik gemiddeld uit aan 650kg/m³ bij 8% vochtigheid. Super!
 

JonathanP

Nieuw lid
14 mei 2015
7
0
Herzele (B)
Ik ben foto's aan het maken ja. Misschien dat ik volgende week al een nieuw thread maak met de vooruitgang, als ik wat verder sta.
Een aantal zaken zijn al verlijmd, maar ik heb snel 2 dingen geleerd:
- ik heb dringend meer lijm nodig
- een 5 1/2 schaaf zal makkelijker zijn dan m'n no4

De nieuwe (oude) schaaf ligt hopelijk morgen te wachten in het postkantoor. Dan kan ik verder :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.