nagelen of vijzen eiken zweeds rabat?

Tokke

Nieuw lid
7 apr 2014
22
0
Booischot
Ik ben momenteel een tuinhuis aan het zetten in eik. De constructie van de balken is voltooid maar nu moet ik beginnen met de plaatsing van de eiken zweeds rabat gevelplanken (18cm nuttige hoogte, 2,2 cm aan de dikste kant; 1,3 aan de dunste kant)
Nu heb ik 2 vragen:

1) welk hout gebruik ik best om de kaders te maken waarop de gevelplanken geplaatst zullen worden?
2) kan ik deze gevelplanken best vijzen of nagelen en welke soort vijzen of nagels gebruik ik best?

Alvast bedankt voor jullie antwoord
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat betreft de houtsoort: larix, douglas?

Wat betreft de bevestiging: Voor eiken in ieder geval rvs, want het looizuur in eiken tast ijzer aan. Ik heb onvoldoende ervaring met spijkers in rvs om te weten of dat fijn werkt, eigenlijk.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Bedankt HV
Ben ook momenteel eiken planken op de muur hangen, met spijkers, geknipt, ijzer, sommige gegalvaniseerde sommige blank. Die spijkers zijn special bedoelde voor eiken, ekspik heten ze, uit Zweden. De planken komen op een grenen kader en ik moet voorboren om splijten van de planken te voorkomen.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Wat betreft het RVS, opletten dat het A4 kwaliteit is. A2 kwaliteit is goedkoper, maar stukken minder bestand tegen (looi) zuren. ( en hier niet van toepassing maar voor de volledigheid: 't kan ook slecht tegen zoutwater)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.