Parket veren plaatsten

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Hoi allemaal,

Na weken zwoegen, het uitgraven van mijn kruipruimte, vloer isolatie plaatsen, ondervloer van underlayment leggen is het zaterdag eindelijk zo ver, ik ga mn parket terugleggen. Ik ga voor zwevend leggen.

Nu zat de vloer netjes onderspanning met parket veren maar die waren door het vocht flink weggeroest, dus ik haal wel nieuwe, 1 vraag alleen zal ik X of W vorm modellen nemen? (zie plaatjes onder) En hoe breng ik die aan? Ik heb afstands houders gekocht om er ruimte voor te houden langs de muren bij het leggen.. En ik het van die spanbanden waarmee ik de vloerdelen naar elkaar toe kan trekken. Maar hoe krijg ik die veren er dan tussen, moet ik daar een dure tang voor kopen of is er ook een slim truucje voor?

Hopelijk heeft er iemand een tip voor mij, ben al flink aan t googlen geweest maar ik kom dr niet echt achter.

Alvast bedankt!

Parketveren.jpgX model


parketveer W l_2506010.jpgW model
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Aan de kant waar je eindigt met het parket dien je ongeveer eenzelfde afstand aan te houden als daar waar je de wiggen/afstandhouders plaatst. Het lijkt me dat je de veer er dan gewoon met de hand in kunt drukken, nadien doe je hetzelfde op de tegenover liggende zijden. Ik neem aan dat er niet erg veel druk voor nodig is omdat de vloer mits goed gelegd, de veer verder zal indrukken. Dus het lijkt me het beste om ze onder niet al teveel spanning te plaatsen.
Dit is gissen hoor want heb er nog nooit mee gewerkt en kende het bestaan ook niet tot op nu ;)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik denk dat je dit inderdaad met een tang moet doen, omdat de spanning behoorlijk groot is.
dus de veren moeten behoorlijk strak zitten (even kijken via google), daar ze anders niks meer doen als het hout krimpt.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Je kan ze gewoon met de hand in drukken, niet te smalle spleet overlaten en helemaal vlak drukken want dan kan de vloer niet uitzetten.
Gewoon het aantal toepassen per lengte dat de fabrikant opgeeft.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
ik heb afgelopen week met die krengen geknokt. Wat ik uiteindelijk deed was een wat langer plankje nemen waar ik mijn knie op kon zetten . Met dat plankje drukte ik de X veer redelijk plat en tikte m daarna tussen de muur en de vloer naar beneden. Wat ook kan is dat je eerst de ene kant samen drukt en op zijn plek duwt en daarna de rest .
 

aaike

Nieuw lid
3 nov 2010
3
1
ewoutk,

ik heb dit samen gedaan.
ik duwde de veren tegen de muur en met een klosje en een hamer tikte mijn schoondochter de veren er tussen.

Let er ook op dat je veren hebt van de juiste hoogte.
Er zijn veren van (iig) 15 en 20mm hoog. Het is vervelend als je veren een stukje boven de vloer uitsteken.

Groet,
Arie
 

aaike

Nieuw lid
3 nov 2010
3
1
Vergeten te vermelden:
X- model werkt op deze manier een stuk prettiger als het W- model.

Ruimte tussen vloerdeel en muur +/- 1.5cm.

Arie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.