Herziening / reparatie van de gangkast

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Afgelopen zondag nog “snel” een tussendoor projectje gedaan – hier in de Uk was zondag een warme maar regenachtige dag, te gevaarlijk om met elektrisch gereedschap aan de slag te gaan.

Ik heb in de hal tijdens de verbouwing een 3 deuren gangkast gemaakt voor alle jassen en schoenen, helaas heb ik daar een elementaire beginnersfout gemaakt. Ik had het allemaal te licht uitgevoerd- wat ik daarme bedoel, simpel. Ik heb onderschat hoeveel jasssen vrouwen hebben, en ik heb er twee in dit huishouden, dan weet je wel hoe laat het is

Hier bij een paar foto’s van de bouw van de gangkast


Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Hen geen goede foto’s die laten zien hoe de binnenkant eruit ziet. Maar hopelijk zullen de volgende foto’s het allemaal duidelijk maken

Untitled by Chris, on Flickr

In de kast heb ik een hoedenplank gemaakt, en daaronder de railing (met verlichting) gehangen. De hoedenplank zit met 6 speciale boekenplank steunen vast. Het is het cantelever principle. 4 klemmen aan de achterkant en dan 2 aan de zijkant. Dit moest in principe voldoende steun geven aan de rails – nu na 1 jaar intensief gebruik moest ik concluderen dat, dat toch niet het geval was. Alle boekensteunen waren afgebroken

Untitled by Chris, on Flickr

en de andere kant van de bevestigings beugel

Untitled by Chris, on Flickr

het cantelever principe was niet opgewassen tegen de verzamelwoede van vrouwen en hun jassen.

Snel een boodschappen lijst samengesteld en dan naar de screwfix (weet niet of de er al in Nederland zijn maar bijna hetzelfde als toolnation of toolstation)

Het eerste wat gerepareerd moet worden zijn deze beugels. Heb nieuwe haakse beugels gekocht om de opwaardse krachten beter te kunnen verdelen – een stuk staal /ijzer is sterker dan een stukje aluminium

Untitled by Chris, on Flickr

hier wat nieuwe gaten ingeboord die overeenkomen met het originele beugeltje, het originele beugeltje heeft een bevestigings kapje wat je omhoog duwt, en daartussen zit de plank. Het principe werkt goed, maar de kwaliteit was niet goed

en dan alles weer in elkaar zetten

Untitled by Chris, on Flickr

Dat is stap een van de reparatie. Ik heb wel vertrouwen in mijn werk, maar preventie werkt beter. Dus nu stap twee

Untitled by Chris, on Flickr

zit er industieel uit. Maar dat vind it leuk. En nu worden de cantelever krachten naar boven overgebracht

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Maar jongens nog aan toe, wat een werk is het om die staalkabel klemen te crimpen, daar ging nog wel wat denkwerk in zitten. Met een hele groote waterpomptang en een hamer is het me toch gelukt om ze goed dicht te zetten (crimpen)

En alles weer terug in de kast

Untitled by Chris, on Flickr

En zoals we zeggen.

Poppetje gezien

Kastje dicht

Untitled by Chris, on Flickr
 
A

Athanor

Guest
Ja zo zie je maar hoe de praktijk ons kan inhalen;) mooi dat je zelf zo tussendoor dergelijke klusjes kunt aanpakken!


Fons
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Ja zo zie je maar hoe de praktijk ons kan inhalen;) mooi dat je zelf zo tussendoor dergelijke klusjes kunt aanpakken!


Fons


Daar heb je gelijk in

Maar wie anders doet deze klussen. Bij veel mensen ontbreekt het creatieve inzicht, of anders gezegt het probleem oplossend vermogen, ik zeg niet dat ik er perfect in ben, maar ik geef mijzelf niet snel gewonnen
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
+1:)

@mccluma,
mooi hoor,
hoe ziet in de andere ruimte de achterzijde van kast eruit, heb je daar ook een afbeelding van?
Mvg.:)

De andere kant is de studeerkamer, welke afgewerkt is met gipsplaat. de kast is opgebouwd uit 2X4 (of op zijn hollands 45*95) de binnenkant van de gangkast is plywood - mijn vrouw wilde dit ongelakt laten.

Hier kan je een beetje de achterkant zien van de studwall, die ingevuld is met isolatie

Untitled by Chris, on Flickr
Untitled by Chris, on Flickr

En een beeld waarop het afgewerkt is. (eigenlijk kan je niks op deze foto zien, maar het is afgewerkt met gipsplaat en dan gestucadoored) op dit moment staat er een boekenkast tegen de wand
Untitled by Chris, on Flickr
 

WR1944

Oud hout
Je had ook een ketting kunnen gebruiken als het gebruik van staalkabel wat onwennig voor je is. En iedere zeiler gruwt van je lussen met krimphulzen. Er bestaan klemmetjes om ogen in staalkabel te fixeren.
Hier zijn enkele voorbeelden.
http://www.interkabel.eu/staalkabel/staalkabel-klemmen.html
Een oog splitsen met een kousje er in zou het mooiste zijn maar dat is een klus die je een paar maal gedaan moet hebben om het een beetje in je vingers te krijgen.
http://liftechniques.com/preparing_hand_spliced_sling.html

Maar de kast als zodanig ziet er mooi uit. Wat betreft vrouwen die de beschikbare ruimte volledig in gebruik nemen, je staat hier zeker niet alleen in.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een groot compliment mat wat je hier al hebt gerealiseerd.
Je mag er fier op zijn.
Chapeau.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
De staal draad klemmen kan ik maar al tegoed, en vindt die afschuwelijk. Tja het mooiste zijn het invlechten zijn van een kousje, maar ik ben geen touwslager. de krimphulpjes leken me de schoonste oplossing.

Ik zag op een van die websites die je daar noemt een eivorm klem - die had ik nog niet gezien en zien er goed uit

- - - Updated - - -

Een groot compliment mat wat je hier al hebt gerealiseerd.
Je mag er fier op zijn.
Chapeau.

Dank je
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.