PDA

Bekijk Volledige Versie : Perenhouten bord



rien 1
30-06-15, 12:38
Nog een onmogelijk stuk perenhout verwerkt tot een bord.
Diameter is 43cm hoogte is 7 cm.
Nu eerst een paar weken nadrogen en dan in de olie zetten.

Dit was de ruw voorgedraaide blok.
32557

Zoals je kunt zien was het gewicht 10,1 kg na het voordraaien
dit was 10 april 2015, nu nog geen 12 weken later is het gewicht al teruggevallen naar 6,9 kg afgerond.
dat gaat dus best snel.

32555 32556

Het model is gedraaid ik heb ditmaal besloten om alle scheuren te vullen met Starbond.
32558 32559

Dit is het resultaat
32561 32562

Op deze foto zie je heel goed een verkleuring in het hout die vrij rechte lijnen heeft, heeft iemand een idee waar dit vandaan komt?
Ik zit nog te denken om het open gat bovenin met een lederen veter aan elkaar te naaien als het bord behandeld is.
32564 32563

Nico Oosthoek
30-06-15, 13:45
Kei mooi Rien

Wim Kluck
30-06-15, 14:12
Das een hele mooie schaal.

Leo Van Der Loo
30-06-15, 20:21
Nog een onmogelijk stuk perenhout verwerkt tot een bord.
Diameter is 43cm hoogte is 7 cm.
Nu eerst een paar weken nadrogen en dan in de olie zetten.

Dit was de ruw voorgedraaide blok.
32557

Zoals je kunt zien was het gewicht 10,1 kg na het voordraaien
dit was 10 april 2015, nu nog geen 12 weken later is het gewicht al teruggevallen naar 6,9 kg afgerond.
dat gaat dus best snel.

32555 32556

Het model is gedraaid ik heb ditmaal besloten om alle scheuren te vullen met Starbond.
32558 32559

Dit is het resultaat
32561 32562

Op deze foto zie je heel goed een verkleuring in het hout die vrij rechte lijnen heeft, heeft iemand een idee waar dit vandaan komt?
Ik zit nog te denken om het open gat bovenin met een lederen veter aan elkaar te naaien als het bord behandeld is.
32564 32563

Ik vind je voorgedraaide vorm te dik Rien, vooral de wand, en het drogen gaat te snel Rien, de combinatie van deze twee is bijna zeker de reden van al de scheuren, volgens mij natuurlijk.

Die lijn in het hout kan van de enting zijn Rien, alhoewel Ik ook wel eens een lijn vind waarvan Ik geen idee heb waarom, maar deze is zo recht dat I wel de enting als de oorzaak vind, en enting is heel normaal toegepast met fruit bomen.

Nico Oosthoek
30-06-15, 21:31
Ik denk dat Leo een punt heeft met dat entstuk. Ik zie het ook vaak bij mijn appel wortel stronken.

rien 1
30-06-15, 21:31
Leo, ik heb het hout inderdaad ruim dik voorgedraaid omdat ik wist dat het hout tijdens het drogen veel kan vervormen.
Het drogen is wel op dezelfde manier gegaan zoals ik het altijd doe, (in papieren zakken).
Dat van een entstuk zou inderdaad wel eens de oorzaak kunnen zijn want het stuk hout komt uit de overgang van de stam naar 3 hele dikke zijtakken.

sirjacobsd
01-07-15, 06:17
Mooie schaal Rien. Ik raak niet meer aan mijn draaibank doordat ik wat bezig ben bij mijn oudste dochter aan wat verbouwingen.
Het jeukt om wat weer draaiwerk te doen.

rien 1
01-07-15, 08:14
Mooie schaal Rien. Ik raak niet meer aan mijn draaibank doordat ik wat bezig ben bij mijn oudste dochter aan wat verbouwingen.
Het jeukt om wat weer draaiwerk te doen.
De kinderen zijn belangrijker Didier, bij ons heeft de jongste zoon ook weer een ander huis gekocht.
Hij krijgt de sleutel gelukkig pas op 15 december.

Roestige Spijker
02-07-15, 16:59
Hoi Rien,

Bedankt voor het delen van je foto van deze mooie schaal.
Voor mij heel leerzaam... zeker wbt die deling van het enten.... nog nooit gezien... maar nu wel :cool:

Hoe ga jij te werk voor het schuren van deze schaal omdat er zo'n groot stuk uit is ?

rien 1
02-07-15, 17:39
Hoi Rien,

Bedankt voor het delen van je foto van deze mooie schaal.
Voor mij heel leerzaam... zeker wbt die deling van het enten.... nog nooit gezien... maar nu wel :cool:

Hoe ga jij te werk voor het schuren van deze schaal omdat er zo'n groot stuk uit is ?

Ik heb een Festo RO 90 waarmee ik de schaal nagenoeg helemaal kan schuren tot korrel 400, de plaatsen waar ik niet goed bij kan en de buitenrand worden gewoon ouderwets met de hand geschuurd. Dus zonder hulp van de draaibank. Inmiddels zitten de eerst 2 lagen (kramer) olie erop en heb ik gaatjes geboord bij de grote opening t.b.v. de lederen veter waarmee ik opties de (wond) aan elkaar ga breien. Foto volgt als ik zover ben.

tom op eigen houtje
02-07-15, 18:13
Ziet er erg goed uit Rien
en inderdaad ik had mijn voorgedraaide schalen uit perenhout
dikker moeten laten ik had ze maar op wanddikte 10% diameter schaal gedaan
en bij de kleinere schaaltjes krijg ik de vervorming er niet uit lol
Rien maakt die starbond het gat mooie dicht zonder vlekken ?
Of gebruik je het ter versteviging ?
Mvg tom

rien 1
02-07-15, 22:14
Ziet er erg goed uit Rien
en inderdaad ik had mijn voorgedraaide schalen uit perenhout
dikker moeten laten ik had ze maar op wanddikte 10% diameter schaal gedaan
en bij de kleinere schaaltjes krijg ik de vervorming er niet uit lol
Rien maakt die starbond het gat mooie dicht zonder vlekken ?
Of gebruik je het ter versteviging ?
Mvg tom

De Starbond gebruik ik soms om de scheuren te dichten Tom, ik weet niet of het ook echt helpt om verder scheuren tegen te gaan.
Starbond is verkrijgbaar in verschillende viscositeiten dus voor grotere scheuren gebruik je dik en voor mini scheurtjes dun en dan zitten er nog een paar dikte's tussenin. Van vlekken heb je geen last mits je het gebruikt voordat je gaat schuren.

rien 1
03-07-15, 13:07
Zoals ik jullie beloofd heb komen hier de foto's nu het bord af is.

Hier het bord, de gaatjes geboord voor de lederen veter en 3 x behandeld met kramer olie.

32652


32653

De veter een dag in de olijfolie ondergedompeld, daarna goed droog gewreven en ingeregen.
32654


32655

Het eindresultaat waar ik zelf erg blij mee ben.
32656

sirjacobsd
09-07-15, 17:04
Rien,
Deze handeling wat betreft Starbond is me ontglipt door alle drukte heen, maar ik vind het zeer prachtig.
Het plaatje is nu compleet.
Ikzelf heb dit nog nooit toegepast bij draaiwerk.
Kun je eventueel nog een foto plaatsen van het start en het eindpunt met dat Starbond, Rien?
Het boeit me zeker deze techniek.
Groetjes Didier.

rien 1
09-07-15, 18:46
Rien,
Deze handeling wat betreft Starbond is me ontglipt door alle drukte heen, maar ik vind het zeer prachtig.
Het plaatje is nu compleet.
Ikzelf heb dit nog nooit toegepast bij draaiwerk.
Kun je eventueel nog een foto plaatsen van het start en het eindpunt met dat Starbond, Rien?
Het boeit me zeker deze techniek.
Groetjes Didier.

Hallo Didier,
Ik heb niet meer foto's van de Starbond behandeling maar ik werk als volgt.
Eerst draai je je werkstuk zowel binnen als buiten in model maar de laatste snit laat je achterwegen tot na de Starbond-behandeling.
Daarna laat ik de kleine scheurtjes vollopen met een dunne viscositeit, evt 1x herhalen tot er zeker genoeg opzit.
Bij de grotere scheuren plak ik aan een kant Ducktape over de scheur (ik weet nog niet wat de beste tape is) vervolgens laat ik vanaf de andere zijde de scheur vollopen met een dikke viscositeit, even wachten want je zult zien dat het wegzakt daarna opnieuw lijm erover en dit herhaal je tot de scheur (over)vol zit. Je kunt tussendoor wat accelerator erover spuiten om de uitharding te versnellen. Als je denkt dat je er genoeg in hebt zitten ga je nog niet verder met draaien maar eerst de overtollige starbond wegschuren, dit om eventueel nogmaals bij te kunnen vullen als er ergens niet genoeg inzit.
Zorg dat de starbond echt goed is uitgehard anders schuurt het niet goed en lijkt het zelfs wat te smelten.
Als je nu alle scheuren goed gevuld hebt en ongeveer vlak geschuurd dan ga je de laatste snit met de bijtel maken en daarna het eindschuurwerk.
Dit is de manier die ik zelf uitgevogeld heb en ik vind dat het goed werkt, maar het is zeker niet zo dat ik dat bij elk werkstuk doe omdat ik de scheuren soms wel bij mijn werk vind passen.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt Didier, ik hoor het wel.
Vr.gr.

Rien

sirjacobsd
09-07-15, 21:01
Hallo Didier,
Ik heb niet meer foto's van de Starbond behandeling maar ik werk als volgt.
Eerst draai je je werkstuk zowel binnen als buiten in model maar de laatste snit laat je achterwegen tot na de Starbond-behandeling.
Daarna laat ik de kleine scheurtjes vollopen met een dunne viscositeit, evt 1x herhalen tot er zeker genoeg opzit.
Bij de grotere scheuren plak ik aan een kant Ducktape over de scheur (ik weet nog niet wat de beste tape is) vervolgens laat ik vanaf de andere zijde de scheur vollopen met een dikke viscositeit, even wachten want je zult zien dat het wegzakt daarna opnieuw lijm erover en dit herhaal je tot de scheur (over)vol zit. Je kunt tussendoor wat accelerator erover spuiten om de uitharding te versnellen. Als je denkt dat je er genoeg in hebt zitten ga je nog niet verder met draaien maar eerst de overtollige starbond wegschuren, dit om eventueel nogmaals bij te kunnen vullen als er ergens niet genoeg inzit.
Zorg dat de starbond echt goed is uitgehard anders schuurt het niet goed en lijkt het zelfs wat te smelten.
Als je nu alle scheuren goed gevuld hebt en ongeveer vlak geschuurd dan ga je de laatste snit met de bijtel maken en daarna het eindschuurwerk.
Dit is de manier die ik zelf uitgevogeld heb en ik vind dat het goed werkt, maar het is zeker niet zo dat ik dat bij elk werkstuk doe omdat ik de scheuren soms wel bij mijn werk vind passen.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt Didier, ik hoor het wel.
Vr.gr.

Rien

Boeiende uitleg Rien.
Ik heb er wat van opgestoken en hou het zeker in mijn achterhoofd.
Bedankt voor de uitleg.

bjorn
09-07-15, 21:30
Die leren veter maakt het wel af vind ik, draaiwerken met gaten erin door bast ed vind ik altijd zo kapot ogen.