Een nieuwe draaibank kiezen, leuk! Moeilijk.

nannevanvondelen

Nieuw lid
6 okt 2014
21
0
Twisk
Na mijn Nova 1624-44 verkocht te hebben sta ik nu voor de leuke, moeilijke taak een nieuwe bank te kiezen waar ik vele jaren mee vooruit kan.....

Op dit moment zijn de Stratos FU-230, de Killinger 1500 SE de twee banken die hoog op mijn 'dat is precies de juiste' lijstje staan. Kijkend naar de specs lijken ze te kloppen bij mijn wensen.

Maar ik hoor graag ervaringen van gebruikers die mij helpen de meest juiste keus te maken.

Help!

Nanne
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Hoi Nanne. Zoals je weet heb ik de Killinger 1450 SE en ben er zeer blij mee. Volgens insider informatie komen ze beide uit dezelfde fabriek in Taiwan. De bedden zijn dan ook 100% identiek en verder zijn er meer opvallende overeenkomsten.
De Stratos moet je zelf gaan ophalen bij Schulte en monteren. De Killinger wordt compleet gemonteerd en getest op een pallet bij je thuis voor de deur afgeleverd (mits je bij Killinger zelf besteld). Als hem koopt bij Timmerveld.be of Schulte betaal je meer en moet zelf het transport regelen of hun laten regelen (tegen meerprijs).
Je kun 'm bij mij uitproberen. Niek Morsch in Heiloo heeft de Stratos staan.
 

nannevanvondelen

Nieuw lid
6 okt 2014
21
0
Twisk
Als ik zo de beide banken vergelijk lijken ze inderdaad verschrikkelijk veel op elkaar. Ik heb een mailtje naar Killinger gestuurd. Ben benieuwd naar hun aanbod.

Dank tot zover.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.247
659
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Volgens mijn Duitse collega's zijn er wel degelijk verschillen, o.a. de plaats/richting van de motor (killinger: ventilator van het draaiwerk af, stratus ventilator naar het draaiwerk toe) de doorsnede van het ronde stuk van de leunspaan, de afmetingen, de centerhoogte, de mogelijkheid extra gewicht (zand/lood) in de voeten te storten etc. Vergelijk deze

http://www.drechselbedarf-schulte.de/de/online-shop/drechselbaenke/killinger/killinger_holzdrehbank_km_1500_se_-_standmodell_detail.html

met deze

http://www.drechselbedarf-schulte.de/de/online-shop/drechselbaenke/stratos_fu-230_mit_unterteil_detail.html

Ik zou ze zeker allebei proberen. Het leunspaanverhaal zou voor mij op papier de voorkeur naarr de Killinger laten gaan.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Hallo Nanne

De stratos en de killinger heb ik destijds ook overweegt maar ben uit eindelijk voor de Harvey T 60 gegaan.

Rede hiervoor was als je de opties die ik graag had bij de stratos en killinger bij de prijs op telt kom je ongeveer op de zelfde prijs uit als de Harvey t 60.

Alleen krijg je bij de Harvey meer motor vermogen en een hoger centerpunt voor bijna de zelfde prijs.
Het enigste nadeel voor de Harvey is dat je wat meer ruimte moet hebben inverband met de wegdraaibare tegen kop.
Maar als je deze eenmaal gewend bent dan wil je niet meer anders.

Ik heb hem nu een paar maanden maar hij bevalt me uitstekend.

Als je hem wil proberen hij staat in kessel limburg.

met vriendelijke groet hans
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
De Stratos heeft een duidelijk handwiel op de as bij de motor. Toch handig om de as/werkstuk in de juiste positie te zetten.
Ik geef toe een detail maar bijzonder belangrijk. De Killinger heeft hier een soort staaf/asverlengde. De grotere Killingers hebben dat weer wel zo,n wiel. Vreemd dat Killinger dat niet integraal toepast. Ik maak van dat wiel namelijk veel gebruik bij inspannen en tussentijdse controle van het draaiwerk.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

nannevanvondelen

Nieuw lid
6 okt 2014
21
0
Twisk
Hoi Hans,

Dank je voor het onder de aandacht brengen van de Harvey. Kiezen uit drie is natuurlijk veeeel makkelijker dan kiezen uit twee ;-)

Maar eigenlijk heb ik er nu vier op een rijtje, de stratos, killinger 1500 maar ook de 1450 en daar komt nu de Harvey bij.....

ik denk 1 ding zeker te weten, we praten over 4 uitstekende banken met hier en daar opvallende verschillen.


Hoe nu verder?

Nanne
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De Stratos heeft een duidelijk handwiel op de as bij de motor. Toch handig om de as/werkstuk in de juiste positie te zetten.
Ik geef toe een detail maar bijzonder belangrijk. De Killinger heeft hier een soort staaf/asverlengde. De grotere Killingers hebben dat weer wel zo,n wiel. Vreemd dat Killinger dat niet integraal toepast. Ik maak van dat wiel namelijk veel gebruik bij inspannen en tussentijdse controle van het draaiwerk.
Vr.gr. Jan Pranger.

+1

De Nova 1624 komt ook standaard zonder handwiel. Heel onhandig en niet slim. Het was het eerste accessoire dat ik erbij kocht. IMNSHO is een handwiel op de aandrijfas onmisbaar.
 

nannevanvondelen

Nieuw lid
6 okt 2014
21
0
Twisk
Ik ben gestopt met aftellen en heb de reis naar Duitsland gemaakt.

Wat het geworden is?

Een stratos FU-230. Na hem in elkaar gezet te hebben al lekker een dagje aan het draaien geweest en tot nu toe zeer tevreden met mijn aankoop. Soepel, stil, stevig, stabiel en superblij.

Een rammelaar op bestelling ligt al weer klaar en een nieuw handvat voor een beitel zijn de resultaten.


We kunnen weer volle kracht draaien!

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Nanne
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.