Perenhouten schaal.

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Van het Perenhout dat ik in februari in Frankrijk heb opgehaald had ik een aantal vrij grote schalen voorgedraaid.
Maar de schalen die ik hetzelfde heb laten drogen als vorig jaar de Esdoorn vertoonde na ongeveer 4 weken al enorme scheuren.
Van de Esdoorn die in oktober werd omgezaagd heb ik 44 schalen voorgedraaid en geen enkele vertoond scheuren.
De Perenboom werd in Januarie omgezaagd, (dan lijkt mij dat er toch nog niet veel boomsappen aanwezig zijn).

Dus om toch nog iets van de voorgedraaide schalen te kunnen maken ben ik maar begonnen om ze af te draaien.
En ondanks de scheuren die nog gedeeltelijk aanwezig zijn ben ik erg tevreden met het resultaat.
Ik laat hem nu c.a. 4 weken verder drogen (upside down) en dan afwerken met Olie.

De diameter van de schaal is 38 cm de hoogte 16 cm.
De witte stippen zijn van een schimmel.
P5140130.jpg

Hier zijn de scheuren goed zichtbaar.
P5140141.jpg

Als dit gat er niet in zat dan zag je niets van deze vis.
P5140138.jpg

Niet op mijn handschrift letten.
P5140143.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ehhh Rien, je hebt gezien dat er een klein, heel klein gaatje in zit? :cool:

Zonder gekheid, ik vind de kleur tegenstelling, het ontbreken van enkele stukken in het hout en de schimmel alleen maar bijdragen aan het unieke van de schaal. Mooi!
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
De imperfecte delen maken de hele schaal perfect . :confused: hahaha... ik vind hem heel mooi.

Vraag me alleen af hoe je zo'n onderbroken oppervlak het beste kunt schuren .... ziet er superglad uit.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Best een mooie schaal Rien, en ja fruitbomen hout is best wel moeilijker te drogen zonder problemen, misschien was het beter geweest om ze ineens op dikte te draaien, zodat het hout makkelijker kan geven/bewegen.

Zoals wel eens gezegd word, “You can’t win em all” but maybe next time 1thumb.gif
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Knap om van zulk moeilijk hout zo,n mooie schaal te maken!!
Een schaal met zoveel detail vraagt om een strak ontwerp, waardoor alle aandacht uit kan gaan naar de tekening van het hout.
Dat is je best aardig gelukt. Voor een strak model valt me het volgende op.
Dat wil zeggen hoe ik naar zo,n schaal kijk. Dus geen kritiek maar alleen wat mij opvalt.
Foto 1 laat een mooie strakke buitenkant zien. Jammer dat dan de voet weer terugwijkt. Ik zie liever de buitenkant tot de bodem doorlopen. Nog mooier is een klein terugspringend facet aan de bodem. Dat geeft het model iets luchtes, tilt de schaal als het ware op.
Foto 2 laat een gat zien met nog te veel materiaal. Hierdoor krijgt de schaal een wat lomp karakter. Kan de binnenkant dieper worden uitgehold? Het maakt de schaal veel speelser.
Foto 3 laat een bovenkant zien die niet overeenstemt met de buitenzijde. Een strakke bovenrand geeft de school ook een lichter karakter en meer design uitstraling.
Foto 4 laat een voet zien die niet is afgewerkt. Het houvast van de klauw isniet afgewerkt. Kun je er nog een vlakke bodem van maken.
Dit is dus geen beoordeling. Het is alleen maar hoe ik er naar kijk. Hooguit dus om te leren kijken.
Vr.gr. Jan Pranger.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.