Corian vandikte

janoel

Actieve deelnemer
3 dec 2011
33
0
Beste mensen,

Voor een project heb ik stukken Corian van 300x300mm met een dikte 12mm.
Echter voor de toepassing moeten de stukken van 12 naar 8mm geraken.
Is dit mogelijk via de vandiktebank? Of moeten de stukken gevlakt worden met een frees of CNC?

Mvg, Janoel
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Corian laat zich vrij makkelijk bewerken door standaard houtbewerkingsgereedschap.. Als je een vandikteschuurder hebt, zou ik het daar doorheen halen. Wat het effect is op je vandiktebank heb ik geen idee van.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Corian weet ik niet, maar ik heb op dezelfde manier wel Delrin bewerkt
Dit was een plaat van (ik dacht 15mm) en er moest een verschil in komen van 8 mm (of was het 10, het is al een tijdje terug)
Ik heb aan de ene kant een lat gelijmd van die hoogte en ben vervolgens gaan schaven totdat de lat weg was, zo heb ik het hoogte verschil zeg maar over genomen op de Delrin, werkt prima
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht

Nee, mama zei toch, je krijgt geen ijsje.. Nee, het kan niet met een frees.. Nee, het kan niet met een CNC.. Nee, het kan niet met een vandiktebank.. Nee, ik weet niet hoe dan wel? Wat bedoel je precies, Renault? Kun je dat misschien uitleggen?
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Veel ervaring heb ik er niet mee, maar ik heb in het huis van mijn zoon wat badkamer elementen en afdekplaten die van Corian waren gemaakt met houtbewerkingsgereedschap over kleinere stukken wat aan moeten passen.
Zagen en frezen (bovenfrees) ging goed, maar schijnt wel snel tot bot worden van het gereedschap te leiden.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Als ik een aantal (te) kleine plankje door de vandiktebank moet halen leg ik ze achter elkaar op een strook multiplex met ervoor en er achter een latje gespijkerd (lager dan de dikte die geschaafd moet worden) zodat ze 'opgesloten' tegen elkaar liggen. Met dit trucje kan ik ook inspelen op dat vervelende 'hobbeltje' in de eerste en laatste 5 cm wat ik niet weg gesteld krijg door de latjes een centimeter of 6 houd. De 'snipe' zit dan in de latjes. (bij deze truc natuurlijk niet de latjes spijkeren maar met dubbelzijdig tape plakken anders worden je messen profiel beitels :p ) Ik doe dit regelmatig en ervaar hier geen problemen mee, laatst nog een hele rits plankjes van 15 x 15cm mee verwerkt. Deze techniek gebruik ik ook als ik dunner wil schaven als wat de bank minimaal toelaat. Let wel op dat je de dikte van het multiplex mee rekend in de hoogte instelling van de vandikte.

Groeten,
Patrick
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.