Starmix of Protool bouwstofzuiger

Arjan1968

Nieuw lid
9 mei 2010
2
0
Hallo deskundigen,

Ik ben van plan om een bouwstofzuiger aan te kopen. Ik heb mijn oog laten vallen op een Starmix 1425ARD en een Protool 321 EL.
Heet iemand ervaring met deze zuigers, en wat raden jullie mij aan.
Ik zal hem gebruiken om aan te sluiten op mijn afkortzaag, schuurmachine en om mijn schuur schoon te maken na werkzaam heden.
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Arjan
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb met beide geen ervaring, maar wel met de Festool ct 22 en mini en een Parkside van de lidl. Alle 3 prima de laatste wat rumoerig maar ook goedkoop. Sinds kort op het werk een nieuwe ct26, die lijkt nog stiller. Kijk ook eens naar de prijzen van de stofzakken en de optie om er een emmer of cycloon tussen te zetten om het grove stof af te vangen.
Ik weet het, ik ga niet direct op je vraag in, maar misschien heb je er wat aan.

jaap
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik gebruik een protool EL17, prima machine icm met cirkelzaag, frees, schuurmachine. Lekker compact en oerdegelijk. Heeft al meerdere vallen van de trap overleeft (vraag maar niet :oops: ). Afkortzagen en een effectieve stofafzuiging gaan helaas niet vaak samen...
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Sinds enkele maanden heb ik de Protool VCP 171 EL en ben er zeer tevreden mee. Hij is lekker compact en dus makkelijk te dragen en op te bergen. Maar toch kan er heel wat afval in. Water gaat ook, alleen niet zo heel erg veel.
Het verschil tussen de 171 en de 321 is de inhoud. 17L tov 32L. Beiden hebben stofklasse L. Of de Starmix dat ook heeft kan ik niet terugvinden.
Ik weet niet of je heb erg veel gaat gebruiken, maar ik heb met mijn eerste stofzak 3 maanden gedaan. Voor mij is de 321 dan ook te groot. En als je wat geld wilt besparen kan je de 171 kopen en daarna de onderbak los vervangen voor de grote maat. Verschil in de winkel is iets van 100-110 euro en de bak kost maar 60 euro.
Ik gebruik de 171 voor mijn afkortzaag, schaafmachine, 2 schuurmachines en bovenfrees. En uiteraard ook gewoon als stofzuiger.

De 171 en 321 zijn de antistatische uitvoering, heeft de Starmix dat ook?
 

Arjan1968

Nieuw lid
9 mei 2010
2
0
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.Goede tip van je Marco om een 171 te kopen en dan een grotere bak te nemen.
De Starmix is anti statisch "voorbereid" volgens de beschrijving.
Ga denk toch maar voor de Protool 171 EL

Nogmaals bedankt,

Arjan
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Je kunt ook beginnen met de 171 en als je na een half jaar 10 zakken hebt verbruik overstappen naar de 321 bak. Valt het verbruik mee, dan blijf je bij de 171. Het rendement van deze zakken ligt veel hoger dan van andere merken, dus misschien wel voldoende.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.