Beginnersvraag, houtstronk drogen

F

ferdyvw

Guest
Beste allemaal, dit is mijn eerste bericht. Ik ben nieuw in het vak / de hobby. Al lang de ambitie om te leren werken met hout. Hout is prachtig, en het zelf kunnen bewerken lijkt me fijn.

Gisteren had het ineens een kick-start. Van een kennis kon ik een net gekapte boomstronk krijgen. Gaat om een zilver-esdoorn. Ik heb een stronk van ruim een meter lang en zo'n 40cm in doorsnee, er is nog niets mee gebeurd en is gisteren gekapt.

Ik meen te weten dat dit mooi hout is en ik zou er graag een mooi bijzettafeltje of kruk van maken ( feitelijk de opstaande stronk maar dan mooi glad en vierkant gemaakt, afgeronden hoeken en dan gelakt bijvoorbeeld ).

Het hout zal eerst moeten drogen natuurlijk. Ik heb de optie om hem schoon en droog in de tuin te leggen, onder een dakje. Kan ik het beste eerst ook de schors verwijderen? Of gewoon zo laten drogen?

Daarnaast heb ik ook een blok zo groot als een vuist van dezelfde boom. Deze zou ik graag op kortere termijn willen bewerken, een voet van maken voor een lamp. Kan ik deze wellicht op een andere manier, sneller geschikt maken?

Alvast hartelijk bedankt!
 

Raalf

Actieve deelnemer
24 mrt 2015
43
0
Schors = beestjes, verwijderen.

Het beste kun je het drogen in de schaduw, onder een afdakje, buiten. In de zomer zou dat best opschieten, maar om een hele stronk naar 20% te krijgen kun je wel een paar jaar bezig zijn.

Echter, ik werk veel met hout wat nog niet volledig droog is. Je moet dan accepteren dat het nog werkt en wat kan scheuren. De Esdoorn die ik heb is nietzo scheurgevoelig, en als het scheurt dan gebeurt dat redelijk gelijkmatig, tis eigenlijk wel een mooi patroon. Mijn 'stijl' in houtwerk is redelijk ruw, daar past het wel bij.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com