Lamellenfrees: Makita vs Dewalt

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Voor enkele van mijn toekomstige projecten heb ik nood aan een lamellenfrees.
Mijn oorspronkelijk plan was om door te sparen voor een domino, maar ik ga toch voor een 'gewone' lamellenfrees gaan.
Scheelt de helft in de prijs en heb nog een heel aantal verbouwingen op het programma waarvoor er ook centjes voor moeten liggen :)

Ik twijfel tussen 2 machines, namelijk:
Makita PJ7000
OF
DeWalt DW682k

De Makita is iets krachtiger, maar voor de rest lijken ze me vrijwel identiek.
Iemand ervaring met een van deze machines?
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Waarom heb je gekozen voor deze 2 machines?
Ik heb zelf op aanraden van een professioneel meubelmaker gekozen voor een Lamello classic.
Is wel iets duurder, maar nog lang niet in de prijsrange van een domino.

Ik ben over de Lamello zeer tevreden, super degelijk, stabiel en nauwkeurig.
Naar ik heb begrepen is dat het verschil met de goedkopere machines.
Misschien een overweging?

Succes met je keuze,
Hans
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Waarom heb je gekozen voor deze 2 machines?
Ik heb zelf op aanraden van een professioneel meubelmaker gekozen voor een Lamello classic.
Is wel iets duurder, maar nog lang niet in de prijsrange van een domino.

Ik ben over de Lamello zeer tevreden, super degelijk, stabiel en nauwkeurig.
Naar ik heb begrepen is dat het verschil met de goedkopere machines.
Misschien een overweging?

Succes met je keuze,
Hans

Een Lamello Classic X zou ik ook nog kunnen overwegen.
Machine ziet er degelijker uit als ik afga op filmpjes.

Zijn zo'n lamello's wat stevig voor het maken van bv kasten?
Of zijn er bepaalde dingen waar je rekening mee moet houden?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Lamello's zijn super handig voor het uitlijnen van te verlijmen onderdelen.
Vooral bij grote, slecht hanteerbare delen is het erg makkelijk.
Als je langshout verlijmd voegt het niets toe aan de sterkte, als je bijvoorbeeld multiplex kops verlijmd wel.

Voor kasten zijn lamello's heel geschikt omdat je daar met grote vlakken werkt. Voor een stoel bijvoorbeeld zijn ze weer ongeschikt.
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Ik heb zelf die Makita, maar ik heb die DeWalt ook eens gebruikt. Wat ik daar een voordeel vind is de aan/uit schakelaar. Dat is bij de Makita een stugge schakelaar. Bij de DeWalt zit die in de handgreep, wel een stuk handiger.

De Lamello is natuurlijk superieur ;-)
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik probeer de lamello's te vergelijken met de domino's.
In de toekomst ga ik vooral kasten/kleine meubels maken.
Het valt me wel op dat lamello's soms nog eerder wankel in elkaar steekt, terwijl domino's op het eerste zicht een sterkere verbinding geven.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Bedankt voor de link :)
Intussen nog wat verder gezocht en nog wat info over beide machines kunnen vinden op dit forum.

Momenteel is het vrij moeilijk om uit te maken welk systeem (lamello of domino) het best bij mij zal passen.
Ik dacht dat dit soortgelijke systemen waren, maar beiden hebben elk hun verschillende sterktes en zwaktes.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Als je het geld hebt, dan zou ik voor een Domino gaan.
Ben zelf ooit met een Makita lamellenfrees begonnen en na aanschaf van de Domino de Makita de deur uit gedaan. Geen moment spijt van gehad.
Een Lamello kan handig zijn als je van die klemverbindingen wil gebruiken.

Overigens was ik over de Makita dik tevreden, prima machine. Het is dat ik de Domino breder kan inzetten.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Beiden zou ideaal zijn, maar zolang ik geen Lotto win dan ga ik het bij 1 machine houden.
Een Domino lijkt me veelzijdiger dan een Lamello, maar de prijs is ook navenant :)
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Deze machine lijkt veel op de ELU van een 20 jaar geleden. Ik weet dat dewalt toen ELU heeft overgekocht en als het waar is heeft dewalt enkel de kleur veranderd van Grijs naar geel. Mijne ELU is ongeveer 25 jaar oud en werkt nog steeds prima. Toen in die tijd kon je bija niks beter kopen dan Elu.
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
ik heb zowel die Dewalt als een oudere ELU (is feitelijk dezelfde machine) en beiden zijn fantastisch. Werken prettig, bediening met 1 hand door die schakelaar die inderdaad prettig zit en makkelijk aan/uit schakelt. De Dewalt is dus een prima keus. Misschien 2e hands kijken, hoewel je nog steeds snel 200 euro kwijt bent voor een DeWalt.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Het enige wat ik met mijn Lamello doe is MDF platen aan elkaar verlijmen (bijv keukenkastjes).
Hiervoor voldoet de Lamello perfect. Zoals gezegd werkt erg makkelijk en zeer nauwkeurig.
Andere houtverbindingen maak ik veel liever met de hand en daarom is een Domino voor mij een enorme overkill.

Kortom, ik zou voor je een aanschaf doet goed overwegen wat je ermee wilt doen en dan een van beide systemen kiezen.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik zal vooral tafels, stoelen en kasten maken. Wat zou voor mij dan het beste systeem zijn?
Voor mezelf vind ik dit een moeilijke keuze, ook omdat ik met geen van beide systemen ervaring heb.
 
Laatst bewerkt:

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Eigenlijk is het lamello systeem bedoeld voor het verbinden van plaatmateriaal, zoals spaanplaat, MDF en multiplex.
Het Domino systeem is het principe van de pen en gat verbinding MET LOSSE PEN. en dus heel geschikt om massief hout te verbinden, zoals bij tafels en stoelen voorkomt.
Verder is een losse pen en gat verbinding door het systeem van Festool ook goed bruikbaar voor plaatmateriaal.

enkele verschillen.
Voor plaatmateriaal werkt Lamello sneller als Domino, vandaar dat bij bijna alle interieur bouwbedrijven (plaatmateriaal verwerkers) die ik ken Lamello word gebruikt.
Smalle massieve regels van minder als 7cm kun je wel verbinden met domino en niet met Lamello.
Verder is Domino in bepaalde richting sterker als lamello, maar dit is alleen van toepassing bij massief hout dikker als 18mm
Bij plaatmateriaal zijn lamello's vaak wat makkelijker te verwerken, Domino is de volgorde van aanbrengen bijvoorbeeld belangrijk om problemen te voorkomen.

Wat hierboven staat wetende kun je naargelang je wensen eenvoudig je keus maken.

Mijn eigen ervaring in mijn beroepspraktijk als interieur en meubelontwerper gebruikende voor het maken van prototypen:

Na 20 jaar voor plaatmateriaal met Lamello gewerkt te hebben, een klein jaar geleden toen de Lamello versleten was voor een nieuwe Domino gekozen.
Ik heb best lang (z'on 600 domino's) aan deze machine moeten wennen, voordat ik de snelheid (automatisme) die ik had bij de lamello, kon benaderen met de domino.
De Domino machine is voor mij ideaal omdat ik veel met massief hout werk en deze gebruik in plaats van pen en gat verbindingen enz., en er toch zo af en toe plaatmateriaal mee kan verbinden.
Maar als ik veel plaatmateriaal zou moeten gaan verwerken zou ik een Makita lamello bijkopen.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Eigenlijk is het lamello systeem bedoeld voor het verbinden van plaatmateriaal, zoals spaanplaat, MDF en multiplex.
Het Domino systeem is het principe van de pen en gat verbinding MET LOSSE PEN. en dus heel geschikt om massief hout te verbinden, zoals bij tafels en stoelen voorkomt.
Verder is een losse pen en gat verbinding door het systeem van Festool ook goed bruikbaar voor plaatmateriaal.

enkele verschillen.
Voor plaatmateriaal werkt Lamello sneller als Domino, vandaar dat bij bijna alle interieur bouwbedrijven (plaatmateriaal verwerkers) die ik ken Lamello word gebruikt.
Smalle massieve regels van minder als 7cm kun je wel verbinden met domino en niet met Lamello.
Verder is Domino in bepaalde richting sterker als lamello, maar dit is alleen van toepassing bij massief hout dikker als 18mm
Bij plaatmateriaal zijn lamello's vaak wat makkelijker te verwerken, Domino is de volgorde van aanbrengen bijvoorbeeld belangrijk om problemen te voorkomen.

Wat hierboven staat wetende kun je naargelang je wensen eenvoudig je keus maken.

Mijn eigen ervaring in mijn beroepspraktijk als interieur en meubelontwerper gebruikende voor het maken van prototypen:

Na 20 jaar voor plaatmateriaal met Lamello gewerkt te hebben, een klein jaar geleden toen de Lamello versleten was voor een nieuwe Domino gekozen.
Ik heb best lang (z'on 600 domino's) aan deze machine moeten wennen, voordat ik de snelheid (automatisme) die ik had bij de lamello, kon benaderen met de domino.
De Domino machine is voor mij ideaal omdat ik veel met massief hout werk en deze gebruik in plaats van pen en gat verbindingen enz., en er toch zo af en toe plaatmateriaal mee kan verbinden.
Maar als ik veel plaatmateriaal zou moeten gaan verwerken zou ik een Makita lamello bijkopen.

John verwoordt hier precies het verschil:
Wanneer je je brood ermee moet verdienen spelen kosten-baten analyses een grote rol.
Ik ben hobbyist dus hoef daar geen rekening mee te houden:
Aan MDF valt voor mij handmatig geen eer te behalen dus zet ik dat snel en makkelijk met lamello's in elkaar.
Alle houten delen zet ik handmatig met houtverbindingen (pen-gat/zwaluwstaarten etc) in elkaar, puur omdat ik dat veel leuker en een veel grotere uitdaging vind.
Ik wil dus helemaal geen Dominofrees.
Dat is wat je je dus moet afvragen: Vind je het maken van houtverbindingen leuk en speelt tijd (=geld) geen rol, koop dan geen Domino maar een Lamello-frees, anders wel een optie.
Groet,
Hans
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Er is een degelijk toepassing-verschil tuss. lamellen en domino.

Domino is eigenlijk een vervanger voor de befaamde pen-gat vervinding, en ja je kunt er platen mee verbinden.

Voor het monteren van platen opteer ik nog altijd voor de Lamello (heb zelf een Lamello classic).
Ik heb nu de 8mm frees en dan kun je de Clamex-S monteren zodat je de platen steeds terug van mekaar kunt losmaken.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik denk dat ik momenteel het meest ga hebben aan een Lamello, hoewel ik toekomstgericht ook meer tafels/stoelen wil maken.
In de toekomst kan ik nog altijd zien wat ik doe ivm een Domino :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.