hout soort ID

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Waarschijnlijk berkenhout met slaap.

Stukje uitleg, gepikt van het www.

Hout en schimmels
28.beuken%20met%20slaap%20stoel.jpg

Eigenlijk vond ik het hout met schimmels nog spannender dan de meubels, maar erg veel leverde mijn zoektocht in eerste instantie niet op. Waar de rare naam 'slaap' op slaat bijvoorbeeld, heb ik niet gevonden. 'Slaap' in hout is een effect van schimmels en het resultaat is verkleuring van een deel van het hout tot een lichtere tint en/of een andere kleur (meest blauwachtig of roze) en wat ik het meest spectaculair vind: een grillige tekening van donkere of zwarte lijnen.
Slaap komt niet alleen voor bij beuken, maar bijvoorbeeld ook bij berk, populier, esdoorn en waarschijnlijk bij nog veel meer houtsoorten. Misschien zelfs wel bij alle houtsoorten, maar is dat niet altijd goed zichtbaar. Hout met slaap wordt vooral gebruikt om schalen en dergelijke te draaien en de resultaten zijn vaak erg fraai door de grillige tekening. Wel klagen de draaiers over het kwaliteits-verlies van het hout door de schimmels zodat op de meest ongewenste momenten de schaal kan mislukken. Ook de meubelmaker kan dit hout niet gebruiken voor de dragende delen van zijn meubelen.
Iets over hout
Heel kort door de bocht bestaat een boomstam uit dode houtcellen binnenin en dode bastcellen aan de buitenkant. Daar tussenin zit een hele dunne laag waarin lange levende cellen in het hout water en mineralen naar boven brengen en levende cellen in de bast die water met voedingsstoffen naar de wortels transporteren. Tussen die twee lagen zit dan nog het cambrium dat nieuwe hout- en bastcellen maakt en dus zorgt voor de groei. Best een kwetsbaar systeem eigenlijk zoals bijvoorbeeld blijkt uit het feit dat je een reus van een boom kunt doden door de boom te ringen d.w.z. de dunne laag levende cellen rondom over een breedte van een paar centimeter weg te snijden.
De grote massa van de boom dient er dus uitsluitend voor om het geheel overeind te houden. Hiervoor moet het hout druksterkte hebben om niet als een pudding in elkaar te zakken en treksterkte om niet bij de kleinste buiging door de wind te breken. En net als bij gewapend beton, zorgt bij het hout één onderdeel voor de druksterkte namelijk lignine in plaats van beton. En in plaats van betonijzer heeft hout cellulosevezels voor de treksterkte.
 
Laatst bewerkt:

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik ga ook voor berken met slaap, dit gebeurde toen ik wat berken stammetjes te slapen legde onder de struiken.
Na ongeveer 9 maand was dit het resultaat.
image.jpg

Groet John
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Prachtig draaihout, ik heb onlangs dit vaasje als geschenk voor een heel speciale vriendin gemaakt van Beuken met slaap.
Inmiddels wordt er in Canada van genoten.
DP4040114.jpg
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Nou bedankt hoor, beuken it is!!
werd mij verkocht als eiken, maar zag wel dat het geen eiken was.
had al een vermoeden van schimmel maar had nog nooit van "slaap" gehoord.
Weer wat geleerd, bedankt allen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.