Poelie kity zaagmachine

Glenn23

Nieuw lid
25 jul 2014
20
0
Hallo mede houtfanaten,

Ik ben al geruime tijd lid van dit forum en heb heel veel mooie werkstukken gezien. Ook heb ik een heleboel geleerd van jullie vakmanschap.
Echter zit ik met een probleem die ik niet kan oplossen. Na uren gezocht te hebben zonder resultaat, waag ik het de vraag te stellen.

Kan iemand mij vertellen hoe ik de poellie op de zaag-as van een Kity 616 kan loshalen. De bedoeling is om de platte snaar te vervangen voor een v-snaar.

Alvast bedankt.
K.jpg K1.jpg
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Zo te zien is het een kwestie van de binnezeskantbout losdraaien terwijl je de poulie vasthoudt. Aan de foto te zien heb je dat al geprobeerd? Dan misschien heel voorzichtig de bout warm stoken en dan los draaien, wellicht vast met locktite.
 

Glenn23

Nieuw lid
25 jul 2014
20
0
Hallo Yoek,

Ik dacht ook aan verwarmen. Alleen is het zo dat op de tekening er geen schroef of bout bij de poellie zit
vues_e12.jpg
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Volgens mij probeer je part 6 los te krijgen. Deze zit waarschijnlijk geborgd met de binnen zeskant die je ziet op de foto. Dezebout staat niet op de tekening idd.

Volgens mij kun je de complete as er uit halen als je de bout aan de andere zijde los maakt. Dan is het wellicht makkelijker inspannen en kun je de bout wellicht lokaal verwarmen en losdraaien. Kun je evt ook gelijk je lagers vervangen.
 
Laatst bewerkt:

Glenn23

Nieuw lid
25 jul 2014
20
0
Hoi Yoek,

Het is gelukt. Gewoon de poelie in stukken gezaagd.

Bedankt voor het meedenken.
K2.jpg

- - - Updated - - -

Er zat dus ook geen schroefdraad.
 

Glenn23

Nieuw lid
25 jul 2014
20
0
Een zijde slijp ik een stukje vlak en dan kan ik de poellie met een stelschroef vastzetten.
 

Glenn23

Nieuw lid
25 jul 2014
20
0
@ Klaas 0639

Nu heb je geleerd dat het geen zin heeft te proberen op een andere manier. Nadat ik heb geprobeerd met hitte ben ik weer gaan zoeken en kwam op een frans talige forum uit waar er werd beweerd dat de poellies onder hoge druk op de as geperst zijn. (als mijn vertaling klopt)
Er werd ook gesuggereerd te verhitten, maar omdat de kans op vervorming bestaat heb ik gekozen voor de brute manier...
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, daar heb je gelijk in :)
Hm..., rest dan alleen zo"n botte sloop-aanpak? Is geen kritiek op je aanpak hoor , maar ik had liever gezien dat het ontwerp van onze Kity''s een elegantere methode toe zou hebben gelaten.


mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.