grote hobby schuur in een kleine tuin.

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik wil een nieuwe hobby schuur gaan bouwen. Hoofdzakkelijk om daar een Hammer B3, AF12 en A31 neer te zetten maar daarnaast ook nog 2 fietsen en de nodige andere rommel.
Nu heb ik een kleine tuin van van 4.5x7.5M waarbij de laatste meter, recht van overpad heeft. Nu wil ik een zo'n slim/handig mogelijke schuur maken die optimaal gebruik maakt van de beschikbare ruimte. Maar wel zo dat de tuin functie behouden blijft. En ik hoop dat jullie nog goede ideeen hebben.

Impressie van het ontwerp.

Bekijk bijlage 32237
Bekijk bijlage 32238
Bekijk bijlage 32239
Bekijk bijlage 32240

- In het midden van mijn tuin komt op ca 200cm hoogt een metalen balk waar ik een luifel op kan zetten en als ik zou willen zou ik daarmee mijn hele tuin kunnen overkappen.
- Boven de deur zit rondom een plank zodat je daar dozen op kan zetten.
- Fundering wordt met vorstrand. Bouw wordt houtskellet: 9mm underlayment, 69x44 balk met daarin 60mm PIR en als buitenlaag Fermacell HD.
- Electrische vloerverwarming tegen vorst en vocht.
- Deuren zijn 210x80 cm.
- De brede opening is naar mijn tuin. De kleine is naar het recht van overpad.

Ik hoor graag slimme ideeen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Dat is een aardige uitdaging...tuin is 4,5X7,5 en hobbyruimte wordt 4,5X2,3 (met uitbouw naar 4,5X5?). Dan heb je denk ik al een goed begin, alleen in de winter wil je je uitbouw beter dicht hebben?

Kan je en/of wil je de hoogte in of misschien een kelderachtige oplossing?
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Dat is een aardige uitdaging...tuin is 4,5X7,5 en hobbyruimte wordt 4,5X2,3 (met uitbouw naar 4,5X5?). Dan heb je denk ik al een goed begin, alleen in de winter wil je je uitbouw beter dicht hebben?

Kan je en/of wil je de hoogte in of misschien een kelderachtige oplossing?

Een kelder oplossing is lastig, het is rondom behoorlijk bebouwd en kan er niet met grote machines komen. Ik denk dat het in de winter te koud is maar in het voor en najaar zat ik te denken aan tentdoek om het helemaal dicht te krijgen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Zou nooit een ontwerp maken waarbij de deuren open moeten staan om goed te kunnen werken. Als de schuur eigenlijk te klein is, kan je beter ergens iets huren.

Denk er ook aan dat het volledig overkappen van je tuin (in NL) altijd vergunningplichtig is en meestal niet mag. Het maakt daarbij niet uit dat je het verwijderbaar is. Bij de meeste gemeentes is 50% het max.

Denk bij die grote deuren aan de inbraakwerendheid. En bij de dichte schuur aan daglicht.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Zou nooit een ontwerp maken waarbij de deuren open moeten staan om goed te kunnen werken. Als de schuur eigenlijk te klein is, kan je beter ergens iets huren.

Denk er ook aan dat het volledig overkappen van je tuin (in NL) altijd vergunningplichtig is en meestal niet mag. Het maakt daarbij niet uit dat je het verwijderbaar is. Bij de meeste gemeentes is 50% het max.

Denk bij die grote deuren aan de inbraakwerendheid. En bij de dichte schuur aan daglicht.


Om jullie een idee te geven. Een vergelijkbaar huis met een grotere tuin is ca 2x zo duur als mijn huidige woning, ik moet in een duurdere wijk gaan wonen. Ik heb ook gekeken naar de mogelijkheden van het huren van een schuur maar dan moet je aan 750 - 1000 euro in de maand denken of een schuur huren heeeeel veel uit de stad huren. Dat is ook niet functoneel. Daarom deze oplossing.
 
A

Athanor

Guest
Ik zou me niet direct laten ontmoedigen en kijken wat binnen de mogelijkheden en wensen ligt. Als je nu als het ware twee open dozen maakt, waarbij de ene iets kleiner is dan de andere en die in zijn geheel er uitschuift. Bijvoorbeeld door die kleine doos op wielen er uit te rijden in een U-profiel, die je op een vorstvrij gestorte betonrand hebt bevestigd? Dan hou je een dichte werkplaats waar je hooguit na het uitschuiven nog iets extra's aan geluidsisolatie moet doen…. ik hoop dat je me wat kunt volgen:rolleyes:


Fons
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Mischien is meer handgereedschap gebruiken een oplossing? Vereist minder ruimte, goedkoper en geeft minder lawaai. Nadeel is dat het vaak trager is.
De kans dat de buren met een schuin oog gaan kijken is best groot. Als er eenmaal geklaagd word is dat vaak na X maanden ''overlast''.
 

Donvh

Actieve deelnemer
8 apr 2015
31
2
Een kelder oplossing is lastig, het is rondom behoorlijk bebouwd en kan er niet met grote machines komen. Ik denk dat het in de winter te koud is maar in het voor en najaar zat ik te denken aan tentdoek om het helemaal dicht te krijgen.
De kelder oplossing is een goed alternatief en er is voldoende (klein) funderingsmaterieel om dit te realiseren. Deze kunnen door het huis gaan of eroverheen gehesen worden. Denk alleen niet dat dit de goedkoopste oplossing is.

Als je deze optie verder wilt onderzoeken kan ik je wel op gang helpen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
De kelder oplossing is een goed alternatief en er is voldoende (klein) funderingsmaterieel om dit te realiseren. Deze kunnen door het huis gaan of eroverheen gehesen worden. Denk alleen niet dat dit de goedkoopste oplossing is.

Als je deze optie verder wilt onderzoeken kan ik je wel op gang helpen.

een kelder zou wellicht een alternatief zijn. Alleen denk ik dat het wel echt heeel veel geld gaat kosten. ik denk zo meer dan 50k. Dat is wel heel veel geld voor een hobby schuur. Maar wellicht is het, het uitzoeken waard.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Prefab kelders worden duur als er een 500 tons kraan moet komen om deze plaatsen, een alternatief zou een afzinkkelder kunnen zijn, evt ter plaatse gestort. Deze kan op de belending ingegraven worden zonder talud of damwand.
 

Donvh

Actieve deelnemer
8 apr 2015
31
2
een kelder zou wellicht een alternatief zijn. Alleen denk ik dat het wel echt heeel veel geld gaat kosten. ik denk zo meer dan 50k. Dat is wel heel veel geld voor een hobby schuur. Maar wellicht is het, het uitzoeken waard.
Maar wanneer je de kelder kunt verbinden met je huis heb je een multifunctionele ruimte gecreëerd welke meer meerwaarde aan je huis toevoegt dan een schuur. Hiernaast behoudt je ook je tuin nog.

Heb je een luchtfoto om de situatie wat te verduidelijken?
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Heb je al gekeken naar een grotere schuur, zodat de noodzaak tot openslaande deuren vervalt? Je mag in je achtertuin gaan tot maximaal de helft van de oppervlakte daarvan, in jouw geval dus 4,5 * 3,75. Bij deze maximale afmetingen heb je nog maar 7,5 - 1 - 3,75 = 2,75 meter tuin over, maar wat nu als je tot 3 meter bij 4,5 meter gaat? Dat is een ruimte waarbij je redelijk goed zou kunnen werken in combinatie met verrijdbare onderstellen onder je stationaire apparatuur.

Ik zou dan ook werken met veel glasoppervlakte. Oogt leuker vanuit je woonkamer dan een dichte gevel en werkt ook fijner.

Elektrische vloerverwarming zou ik niet zo snel doen. Het duurt erg (lees: te) lang voordat de schuur daarmee op temperatuur komt.
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik ga wel een offerte aanvragen van hoeveel het plaatsen van een kelder kost. Enige suggestie van een gerenommeerd kelderbouwer in de randstad?

Als een kelder betaaldbaar is en zich een beetje verhoud met de waarde vermeerdering van mijn huis. Dan is het zeker een goede investeering. Maar dan wil ik hem ook onder mijn hele tuin hebben incl. uitbouw. (4.5x11m) Dan moet de uitbouw wellicht afgebroken worden en weer opgebouwd. Het is allemaal wel weer een puist werk en ik dacht dat ik bijna klaar was met het opknappen van mijn huis.
 
A

Athanor

Guest
Dit gaat nu toch wel een heel interessant project worden:) ik ben benieuwd naar het vervolg, kun je een beetje gemakkelijk een graafmachine achter je huis krijgen?


Succes! Fons
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ik heb even nagebeld wat een kelder kost: ca 100.000 euro Casco. Dat is helaas te duur.

Dat ligt toch vooral aan de maatvoering, ik heb een paar jaar geleden gevraagd voor een kelder en kwam op vanaf 20.000 uit, zo uit mijn hoofd voor ongeveer 3X6.

Maar ik kan me voorstellen dat 4,5X11 een ander prijskaartje heeft. Is een meter verdiept bouwen en dan 2 lagen geen optie?
 

verdi

Nieuw lid
30 dec 2011
14
0
Kelders zijn inderdaad duur, maar bestaan ook prefab, hetgeen de kostprijs zou moeten drukken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.