gatboren in mdf

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
vandaag allerlei klusjes gedaan die na de verhuizing (2 jaar geleden) nog eens gedaan moesten worden, o.a kabeldoorvoeren maken in een mdf ombouw.

ik heb met een bi metale gatenzaag van bosch een gat geboordt in een plank van 18 dik met een electrische machine en het leek wel of alles in brand stond zo stonk het. heb met een redelijk hoog toerental geboordt.

wat moet ik voortaan anders doen.

Hans

ps
nooit te oud om te leren
 

tuoh

Oud hout
Een scherpe zaag, niet te snel toerental, en regelmatig terugtrekken om het zaagsel van tussen de tanden te verwijderen is de boodschap.

Die bi-metaal gatzagen hebben een relatief kleine tandvorm, het zaagsel vormt al snel een klont tussen de tanden die veel wrijving veroorzaakt en het zagen ernstig hindert, het gevolg van dit alles is dan ook een serieuze brandgeur.

Bij een rechte zaagsnede word het zaagsel mooi afgevoerd naar de uiteinden, bij een ronde zaagsnede blijft het zaagsel zich in de snede opstapelen en moet je dus regelmatig de gatzaag even terughalen om dit zaagsel te verwijderen.


André
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
tuoh zei:
Een scherpe zaag, niet te snel toerental, en regelmatig terugtrekken om het zaagsel van tussen de tanden te verwijderen is de boodschap.

Dit is het antwoord/de oplossing en geld voor elk type boor(sommig type boren/ondergronden, behoeven ehter wel een hoog toerental)/ gatenzaag.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
ik weet dat je bij gebruik van MDf scherp gereedschap moet gebruiken, vanavond weer eens de film in mij hoofd afgespeeld van wat heb ik gedaan en wat kan ik verbeteren, en moet zeggen toerental stond te hoog en volgens mij had ik vaker de gatenzaag er uit moeten halen.


Hans
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik haalde het nog eens aan omdat dat voor elk type werkstuk geld en niet enkel voor MDF. Had ik wellicht iets duidelijker moeten benadrukken.

Wat ook veel scheelt is of je te hard drukt, of dat je je gereedschap het werk laat doen ;)
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
bij mij weten is dit een BI metale gatenzaag bestemd voor hout en .... metaal maar geen steen. want de boor die er in zit is ook geen steenboor

hans
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Wat je ziet is helemaal geen boor maar wel een sleuf in de gatenzaag.
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Het probleem van het slecht lossen van het zaagmeel en daarmee verbranden van je zaag kun je heel makkelijk oplossen.
Boor aan de binnenkant (als je die niet nodig hebt) van de uit te zagen ronding een gat wat de zaaglijn raakt (rond 8 of 10 mm). Nu kan de gatenzaag het zaagmeel lossen en daarmee loopt je zaagsnede niet zo vol.
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Hoi Hans,
nog een kleine aanvulling als je met de gatenzaag net een mm in het hout boort heb je perfect de zaaglijn in beeld. Evt kun je ook met een speed of forstner een groter gat maken om te lossen. Gewoon even uitproberen wat je makkelijk vindt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.