PDA

Bekijk Volledige Versie : X-carve cnc frees

BenchWorks
18-06-15, 22:50
Vorige week kreeg ik een bericht via mijn youtube channel van Inventables (https://www.inventables.com/technologies/x-carve), zeggende dat ze mijn videos leuk vonden en mij een x-carve machine wilden sturen als ik mijn eerste project ermee film en mijn mening geef en deel.
Ik kon het amper geloven en wist eerst niet wat te doen, ik zie het niet zitten om reclame te maken maar hier is er geen contract of andere verplichting. ik ben vrij om te doen en zeggen wat ik wil. Ik mocht gewoon op hun website een machine samenstellen en dan kreeg ik een waardebon om dat te bestellen.

Dat is nu gedaan,en als alles goed gaat komt hij over enkele weken aan! Voor zover ik begrepen heb is het allemaal nog nieuw en worden de onderdelen in de VS gemaakt. Daarom is er nu een bepaalde wachttijd.

Persoonlijk ken ik niets van CNC en ben er ook niet echt fan van want ik vind het handgemaakt aspect belangrijk. Maar van wat ze mij uitgelegd hebben is dit een low budget CNC voor de hobby markt, hier steek je geen platen in aan één kant en na 5 min komt er ene kast aan de andere uit. Dit lijkt eerder voor lichter werk, voor mijn gebruik denk ik vooral dat het handig kan zijn om mallen te maken voor trappen, scharnieren enz, en waarom niet borden met logo's of inscripties voor de fun of als nieuwe activiteit.

Ik heb natuurlijk de "fully loaded kit" genomen met een werkbereik van 800x800mm, deze kost $ 1279, maar er komen bijna $500 transportkosten en eventuele importkosten bij. In totaal komt het aan ongeveer €1500 voor de zwaarste versie, wat eigenlijk nog betaalbaar is. Zeker als ze genoeg vertrouwen in de capaciteiten en kwaliteit hebben om er rond te sturen aan "onafhankelijk" reviewers. Peter Parfitt van the New brit Workshop heeft er bijvoorbeeld al één gekregen en gaat er een serie videos over maken. De video's die er al van zijn lijken toch wel belovend.

ferdydesmet
18-06-15, 22:57
Heb je daar is even een mooie deal haha! :cool: Youtube is toch echt een briljant medium. Post zeker de links naar de filmpjes hier want ik ben wel heel benieuwd wat je er mee gaat maken!

Wim Kluck
18-06-15, 23:37
Veelbelovend. Ze moeten wel vertrouwen in hun product hebben.

maja158
19-06-15, 07:11
Da's een mooi aanbod. Heb even op de site gekeken en het ziet er wel aardig uit. Volgens mij inderdaad voor het lichtere hobbywerk.
Eén opmerking, de voeding, de spindel, de stappenmotoren, alles is gericht op 24V. Wordt dit voor jou aangepast naar 230V?

Groet,
Jan

damien
19-06-15, 07:22
Na het promoten van de Shapeoko starten ze nu overnieuw met de X-carve. Die promotie werkt, na al die Inventables op youtube ben ik toch aan het kijken hoe ik er één zelf zou kunnen maken, sub 400€ dan wel. Ik heb al een kleine bovenfrees en ook een oude computer met parallel poort boven gehaald.

damien
19-06-15, 07:32
alles is gericht op 24V. Wordt dit voor jou aangepast naar 230V?

De meeste voedingen zijn vrij universeel:
AC input voltage range 85 ~ 132VAC / 176 ~ 264VAC selected by switch

Kor
19-06-15, 07:45
Veelbelovend. Ze moeten wel vertrouwen in hun product hebben.

en niet alleen in hun product. Je zult maar wat filmpjes van je eigen werk op internet zetten, en vervolgens high-tech gereedschap opgedrongen krijgen... Vervelend :p

Spaander
19-06-15, 09:06
Geweldig BenchWorks,
Ben zeer benieuwd wat je hier mee gaat maken.
Mvg.:)

Scheppie
19-06-15, 09:26
Haha lachen, had ook al eens gekeken naar die machine, de drinken woodworker heeft volgens mij hetzelfde gehad als jij en ook al een filmpje gepost hiermee, ik ben wel benieuwd naar je bevindingen want zo heel duur is hij niet.

avos
19-06-15, 09:45
Gaaf, ik hoop dan zeker ook wat filmpjes van jou te zien. Ben dan met name ook benieuwd naar de bijbehorende software met mogelijkheden etc. Lijkt me altijd nog eens een heel mooie aanvulling en dit benaderd langzamerhand wel de prijs van (relatieve) betaalbaarheid..

Zjerardo
19-06-15, 15:42
Ik ben ook wel benieuwd naar je bevindingen. Was al een tijdje aan het kijken naar die shapeoko en wat later dus ook naar deze x-carve.

Ben stiekem toch wel een heel klein beetje veel jaloers :D

BenchWorks
19-06-15, 22:25
Ik had de Peter Parfitt video eerst ook gezien voordat ze mij contacteerden, en toen vond ik het concept ook interessant. Er komen af en toe revolutionaire low budget cnc machines uit maar altijd met veel beperkingen. Denk bijvoorbeeld aan die cnc doos die je op het werkstuk plaatst, en dan moet verzetten om grotere oppervlaktes te doen.
Deze X-carve was de eerste waarvan ik dacht "dit zie ik mij wel eens bezitten" lol

Ik ben ook benieuwd naar hoe het zal gaan, hoe makkelijk is de software, hoe snel en hoe precies werkt het enz... Voor zover ik gezien heb werkt het bijzonder snel en de software lijkt eenvoudig.
Ik heb al sinds meer dan een jaar geleden een opdracht gekregen voor een inbouwkast voor een erg geduldige klant die in de deuren een paardenkop wil hebben, dat lijkt opeens niet meer onmogelijk!

Viepert
20-06-15, 06:37
Kan je die machine ook gebruiken voor staal?
Zit al tijden te zoeken naar iemand die een brandmerk kan maken voor me ;)

SamPonette
20-06-15, 13:39
@Viepert: stuur me een pm, dan geef ik je de gegevens door van iemand die dat voor jou kan maken voor een leuke prijs ;)

Viepert
20-06-15, 16:28
@Viepert: stuur me een pm, dan geef ik je de gegevens door van iemand die dat voor jou kan maken voor een leuke prijs ;)

Das ook goed natuurlijk :D :D

SamPonette
21-06-15, 08:14
Ik ben overigens erg benieuwd naar je bevindingen met de X-carve. Ik zit er ook al een tijdje naar te kijken :)

SamPonette
09-08-15, 18:11
en en en? Is er al een pakketje aangekomen? :)

BenchWorks
09-08-15, 19:57
Oops, wel ja ze staat hier al even in het salon bij mijn ouders. De pakjes zijn in 3 dozen gekomen relatief snel zo'n dikke maand geleden. Wat wel raar is, is dat ze over bijna 3 weken tijd geleidelijk aan aankwamen. De douane liet ze niet tegelijk gaan. In totaal toch wel iets meer dan €300 aan taksen betaald, maar dat storten ze mij terug.

Toen ik het even beu was om aan mijn werkplaats te werken heb ik ze op een zondag in elkaar gestoken, het enige probleem was dat de motorsteun te klein was en dat de freesmotor er niet in past. Dat is blijkbaar een bekend probleem en ze hebben er mij meteen een nieuwe gestuurd en die is nu bij de douane geblokkeerd.
Ik moet een hele lijst aan vragen beantwoorden en documenten sturen waar ik nu even geen tijd voor heb. Niet te geloven dat ze nu opeens moeilijk doen voor een kleine pakket met een onderdeel van $20.

De assemblage ging relatief vlot en het is verslavend, eens je begint wil je het absoluut af hebben. Een klein minpunt is dat om ermee te werken je een internet verbinding moet hebben, en natuurlijk een pc/laptop. En ik heb momenteel geen internet in mijn werkplaats, en geen laptop.
De pc stuurt de info naar de machine, en die info komt van het online programma dat de bewerkingen berekend. Je kan dit gelukkig wel opslaan en later uitvoeren zonder internet. Maar voor nieuwe berekeningen moet je opnieuw internet hebben. Als ik er later mee wil gaan werken zal ik dus moeten investeren in een laptop.

Maar ja nu kan ik nog niets zonder dat onderdeel en momenteel heb ik toch geen echte werkplaats meer dus het is nog even wachten.

stefanhapper
08-10-15, 09:44
@Benchworks Heb je de X Carve al kunnen testen?

geneyn
08-10-15, 09:59
Ik weet natuurlijk niet hoe de verbindingen werken op de x-carve maar zou je eventueel via een wifi signaal de verbinding kunnen realiseren en desnoods een rasberry PI aanpassen om de data wireless te ontvangen en zo via een parallelle poort naar het toestel te sturen?

BenchWorks
08-10-15, 23:26
@Benchworks Heb je de X Carve al kunnen testen?

Geen nieuws eigenlijk, ik heb het momenteel ook veel te druk om me er mee bezig te kunnen houden. In de brief van de douane stond dat het enkele weken kon duren maar dit is al bijna 2 maanden.

@ Geneyn, kan technisch gezien wel maar je hebt er beter de pc langs staan want bij elk werk moet je op het scherm ingeven waar de frees start tov het werkstuk en hem dalen tot hij het raakt, dat kan enkel als je zicht hebt op het scherm en de machine.
Wifi plus laptop lijkt het ideale.

Guus Flater
13-10-15, 17:27
Jammer dat je door zoiets onzinnigs als een trage douane, zoveel vertraging oploopt. Erg jammer, want ook ik ben nieuwsgierig naar jou ervaring.

burley
13-10-15, 21:22
Geen nieuws eigenlijk, ik heb het momenteel ook veel te druk om me er mee bezig te kunnen houden. In de brief van de douane stond dat het enkele weken kon duren maar dit is al bijna 2 maanden.

Dan zou ik toch maar ffe tijd maken en eens een belletje eraan wagen, want als je straks aangeslagen wordt voor de opslag ervan bij de douane/handler dan ben je nog niet jarig.

BenchWorks
14-11-15, 17:59
Eindelijk,

38506

het pakket was door de douane al terug gestuurd naar de VS, dan hebben ze bij inventables mij snel een nieuw pakket opgestuurd dat dit keer meten aankwam zonder taksen. Blijkt een echte loterij te zijn, alleen hier win je soms :p

Deze week net een groot project af en voordat ik aan de volgende begon wilde ik dit echt eens opzetten, om ermee te werken heb ik dus onlangs een laptop moeten kopen. Ik ben een echte PC persoon maar die laptop is intussen al super handig uitgekomen want ik heb al mijn facturen, bestanden en plannen op een externe HDD gezet waardoor ik die nu altijd bij heb in de werkplaats.
Ook heb je internet nodig, omdat we boven de werkplaats gaan wonen hebben we de aanvraag gedaan om TV en internet aan te sluiten (kabels zijn er al en aangesloten aan het net) maar dit duurt bij proximus maar liefst één maand wachten gewoon om de modem in het stopcontact te komen steken...
Gelukkig kregen we al een sim kaart voor de laptop waardoor ik mobiel internet kan gebruiken, zo kan ik het online "easel" programma gebruiken waarmee je de X-carve doet werken.

De eerste test ging min of meer ok, enkel kwam de tekening niet overeen met wat er op het scherm stond, de 6 moest in het kader staan. Dan nog enkele pogingen gedaan en het ging steeds slechter, toen wilde ik er mee stoppen en het weer op de lange baan schuiven. Maar ik gaf het nog één poging door de wielen wat losse te doen zodat het makkelijker zou glijden, en dat was het probleem blijkbaar. Nu werkt hij vlot al is er nu mogelijk wat te veel speling.
Bij één van de haperingen brak ik ook de middel dikke frees van 1/16 duim.

38503

Nog enkele tests met tekeningen uit de database, in het begin lijkt het erg complex maar zoals bij sketchup heb je snel de basis onder de knie.

38504

Nu voor de fun heb ik een inscripte uit Lord of the Rings gezet op een vensterbank voor het appartement "one ring to rule them all"
Je moet daarvoor met een ander programma tekeningen "vectoriseren", dus niet in pixels maar in vloeiende lijnen die je oneindig kan vergroten.
Omdat de hoogte onder de frees beperkt is heb ik er een stuk van afgezaagd dat ik er dan weer aan lijm.

Er waren twee inscripties maar bij het begin van de tweede brak de kleinste frees, die is zelfs geen mm breed en het was mijn fout. dus nu heb ik enkel nog de grote frezen. Aan zulk een inscriptie werkt ze een goeie 10 minuten. Deze heb ik gevuld met donkere tint.

38505

De machine werkt voorlopig goed, het begin was niet makkelijk en bij zwaarder werk bij de grote frezen van 1/8 duim voel je dat ze het moeilijk heeft en er zit behoorlijk wat vibratie op waardoor het niet zo precies uitkomt maar ik moet nog wat spelen met de spanning op de wielen. Bij de kleine frezen werkt ze het best met de motor van enkel 400W. Ik heb er de kit bij om de zwaardere DeWalt frees op te kunnen zetten, die heeft meer massa en kracht voor zwaarder werk. ik weet enkel niet of je daarvoor ook zulke kleine freesjes voor kan vinden? Van minder dan 1mm?

golddigger
14-11-15, 18:58
Dat ding is prachtig en je kan hiermee echt mooie producten aanbieden zonder veel dure manuren :)
Kun je ook grote carvings maken van blokken van 30 bij 30. Dat het programma snapt dat het niet past op het werkblad en het dus onderverdeeld in 9 hokken zodat je 90 bij 90 kan maken?

Sang
14-11-15, 19:42
Maar die dewalt is hier niet te koop toch? Ik heb ook al die xcarve gekeken.
Die bosch colt, gkf 600, heb ik toevallig al

BenchWorks
15-11-15, 11:23
@Golddigger, mijn tafel is 80x80cm, in de Y richting is ze ook open zodat je er langere werkstukken toch in kan steken. Je kan het werk verdelen maar ik denk niet dat dat gaat met Easel, je zou dan de vector tekening zelf met een ander programma in moeten delen en apart uploaden. Maar misschien is er een andere manier, ik werk er nog maar 2 dagen mee dus ik heb nog veel te leren.

@Sang, Ik wilde ook de Colt gebruiken maar de bevestigingsplaat daarvoor was niet in voorraad. Ik vertrouw Bosch bovenfrezen iets meer de Dewalt, maar iedereen blijkt de Dewalt te gebruiken want die is krachtiger. Het model uit de VS heeft hier een andere naam, ik zie nu wel dat het gaat om een DW611 "cut out" tool met frezen van amper3mm dikte, en niet een echte kantenfrees.
In dat geval denk ik dat ik gewoon een kleine frees ga kopen en daar gewoon een bevestigingsplaat voor uitfrezen.

Clements
15-11-15, 15:12
heb je een detail foto van de rails en geleidingen? Ik ben wel benieuwd hoe strak/los deze zijn.
Het lijkt erop dat je machine op wat punten zwaar loopt en dan stappen gaat missen. Dan schuift de frees als het ware op tijdens het bewerken.

op mijn eigenbouw machine heb ik gebruik gemaakt van kogelomloop geleidingen. Deze zijn nagenoeg spelingsloos en ook weer soepel te bewegen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/15790471/forum/DSC_7704.jpg

Bert Vanderveen
15-11-15, 15:38
Op Savvas P’s YouTube kanaal
https://www.youtube.com/watch?v=h8LtkanTTO8&ab_channel=SavvasPapasavva
is een en ander te vinden over zijn ervaringen met de XCarve. Er blijken de nodige haken en ogen te zijn, die hij nu probeert op te lossen door het ding te modificeren en andere software te gebruiken.
Misschien interassant voor Tim.

Fluo
30-09-16, 14:58
Wat zijn uw bevindingen ondertussen van de X-Carve? Een aanrader? Of eerder duur speelgoed?

BenchWorks
30-09-16, 15:35
Wat zijn uw bevindingen ondertussen van de X-Carve? Een aanrader? Of eerder duur speelgoed?

Ik ben blij dat ik hem heb, af en toe komt het erg handig uit maar soms heb ik ze maanden lang niet nodig. De software wordt ook heel regelmatig geüpdatet met steeds merkbare verbeteringen. Het is meer dan een jaar geleden en ik heb nog steeds geen video kunnen maken voor hun als beloofd. Telkens als ik hem gebruik zijn het voor kleinigheden die niet interessant zijn zoals bijvoorbeeld handgrepen uitfrezen of mallen maken enz... Ik zoek nog steeds naar HET project.

Intussen zit er wel een Kress motor op van 800W, een sterke verbeteringen want die kan ook al mijn 8mm frezen aan. Ik werk het meeste met een 5mm spiraalfrees.

Dus voor mij is het meer een handig hebbeding voor kleine series of prototypering, iets dat je meer mogelijkheden geeft en je leven wat makkelijker maakt, maar waarvan ik de kost nooit van zal terugwinnen (had ik hem betaald) iets dat je afschrijft bij de kosten.

Alexander1975
05-10-16, 17:51
Weet iemand of die x carve ook al hier te koop is?
mvg Alexander

Bert Vanderveen
05-10-16, 17:56
Volgens Inventables, op hun site:

Do you ship to my country?

We can ship orders from any country except the following list of countries under trade embargoes by the U.S. State Department:
Cote d'Ivoire
Congo (Dem. Rep.)
Congo (Rep.)
Cuba
Iran
Korea (North)
Myanmar (Burma)
Somalia
South Sudan
Sudan
Syria
Zimbabwe

https://inventables.desk.com/customer/en/portal/articles/2048517-do-you-ship-to-my-country-

Antwoord in het kort: ja, zolang onze regering niets raars doet.

Alexander1975
05-10-16, 18:03
Ja, ik zou de machine wel eens in het echt willen zien.
Ik zou wel eens willen gaan kijken bij Benchworks, waar zit hij alweer?
ik heb heb al eens een mailtje gestuurd, maar kan het niet terug vinden. Ben nu eindelijk weer eens op dit forum, was inlog gegevens kwijt.

Fluo
05-10-16, 18:06
Je kan de X-Carve ook in de UK bestellen : https://robosavvy.com/store/x-carve-1000mm.html

Zo zal je waarschijnlijk wel een hoop transport en invoerkosten besparen

jefmen
06-10-16, 20:36
Je kan de X-Carve ook in de UK bestellen : https://robosavvy.com/store/x-carve-1000mm.html

Zo zal je waarschijnlijk wel een hoop transport en invoerkosten besparen

Zou je wel een deel van de optie missen zoals software bundels die je er bij kan krijgen en je hebt een andere frees.

Bert Vanderveen
06-10-16, 21:28
Als ik het goed heg, heeft Inventables de bundel inmiddels aangepast en levert een betere, sterkere freesmachine dan eerder. Misschien goed om dat even in de gaten te houden.

Verder: Jeremy Schmidt (YT) stelt dat je voor veel minder dan de aanschafprijs van een kit zelf een CNC-configuratie kunt bouwen. Lijkt me goed om ook dat te bestuderen. (Met in het achterhoofd de ervaringen van veel X-Carve gebruikers dat er nogal wat gebreken zijn — zie de YT-video's van Savvas Papasavva hierover.)

BenchWorks
09-10-16, 20:03
Hier een klein project waarvoor ze handig is, vroeger maakte ik deze handgrepen met de hand door eerst de binnenbogen uit te boren, dan de omtrekt uit te zagen op de lintzaag, en daarna heel wat schuurwerk om de zaagsporen weg te werken, kortom ongelofelijk arbeidsintensief en met nooit perfect identieke grepen. Je kan er kopen maar die zijn veel te duur en de kleur komt nooit overeen met die van je hout.

Ik maak de grepen 18mm dik dus ik herzaag een stuk afval op 22mm dik, je meet het stuk en geeft het in op het programma, zo kan je zoveel mogelijk grepen er uit halen.

53551

Ik heb er vandaag eerst ook uiteindelijk een afzuiging voor gemaakt met de X-carve, een stuk beuk met een gat voor de frees en een gat voor de afzuigslang. Dit alleen werkt niet goed dus heb ik er zwarte plakband rond gedaan dat dient als gordijn. later zal ik een stuk rubber zoeken, maar zo werkt het ook goed.

53552

Als ze gedaan zijn duw ik de plank ondersteboven door de vandiktebank om de grepen los te krijgen, daarna de boorden afronden met de freestafel. Ik vind dit tafeltje handiger want op een gewone tafel moet je je steeds buigen bij delicaat werk.

53553

fantic
09-10-16, 21:35
je zou een stuk van zo'n deur tochtstrip met borstels voor kunnen gebruiken ipv rubber, eventueel 1 deel aan een pianoscharnier, zodat je hem kan opklappen.
53557

BenchWorks
09-10-16, 23:05
Goed idee, alleen heb ik mijn zool gemaakt met afgeronde hoeken, het moet dus kunnen buigen.

fantic
10-10-16, 09:41
Die borstelstrip is ook zonder profiel te koop (https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-brush-strips.html) heb ik gezien dus dan zou je hem ook moeten kunnen buigen.
Ze hebben daar ook rubbers van totaal 45mm hoog (https://nl.aliexpress.com/store/product/45mm-width-sound-insulation-silicon-rubber-door-crack-3M-self-adhesive-sealing-strip/1537083_32254350926.html).
De linker en rechter op de vorige foto kun je ook zo uit de Alu strip schuiven.

stekkestim
10-10-16, 16:41
Bijna 2 jaar geleden heb ik deze gemaakt gehad.

http://i928.photobucket.com/albums/ad124/stekke_stim/PIC000302_zpsca3fa960.jpg
http://i928.photobucket.com/albums/ad124/stekke_stim/PIC000304_zps3cfe1ac8.jpg
http://i928.photobucket.com/albums/ad124/stekke_stim/PIC000305_zps4aec6f3d.jpg
http://i928.photobucket.com/albums/ad124/stekke_stim/PIC000306_zps034b1134.jpg
http://i928.photobucket.com/albums/ad124/stekke_stim/PIC000307_zpsa10924c1.jpg
http://i928.photobucket.com/albums/ad124/stekke_stim/PIC000308_zpsa2cba9ef.jpg

Een groef in het pvc en daar in dan de flexible borstel