Inrichten nieuwe werkplaats en bouw werkbank

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Sinds kort heb ik de beschikking over een nieuwe werkplaats, wat toch wel erg prettig is! Daar ik altijd stond te prullen in de berging van ons appartement heb ik nu zo'n 40m2 tot mijn beschikking, nog verwarmd ook!

Het gebrek aan ruimte is dus opgelost, nu alleen nog het gebrek 'tijd' zien op te lossen, dat zal niet meevallen :eek:.

De afgelopen maand ben ik veel aan het klussen geweest, dus nagenoeg geen tijd gehad om de werkplaats verder in te richten. Vandaag toch een start gemaakt en stroom aangelegd voor de extra verlichting en de verlichting opgehangen boven de toekomstige werkbank:

IMG_6708.jpg

Heb nog twee van zulke armaturen, eentje zal boven de freesbank komen, welke ik op dezelfde hoogte als de werkbank wil maken. Daarnaast moet ik nog wandcontactdozen plaatsen op deze wand.

Ik hoop morgen het hout te kunnen halen om aan de werkbank te beginnen. Dat zal dan ook in de verloren uurtjes gebeuren maar heb er wel zin in!

Vandaag ook nog een mooie partij fineer op de kop kunnen tikken voor heel weinig. Nog geen idee wat ik er mee kan/wil gaan maken!

IMG_6709.jpg

Iemand nog leuke ideeën? ;)
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Onder de trap is perfect als de plek waar je een materiaal kast kunt maken , kun je je fineer ook kwijt opdat het niet beschadigt raskt door rondslingeren. Ik zou beginnen met het maken van opbergruimte eerder dan het maken van een werkbank .

Ik ben jaloers op de ruimte, al zal het toch lastig te verlichten zijn denk ik. Heb je nog meer foto's van de ruimte ?

- - - Updated - - -

Onder de trap is perfect als de plek waar je een materiaal kast kunt maken , kun je je fineer ook kwijt opdat het niet beschadigt raskt door rondslingeren. Ik zou beginnen met het maken van opbergruimte eerder dan het maken van een werkbank .

Ik ben jaloers op de ruimte, al zal het toch lastig te verlichten zijn denk ik. Heb je nog meer foto's van de ruimte ?
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
@ H.Katan, bedankt. Hier onder nog een foto van de hele ruimte. Staan nog wat kasten die ik nog naar zolder moet verhuizen, en een keuken die binnenkort nog geplaatst moet worden. Ik wil de linker wand het meest benutten als werkruimte. Daar zal dus ook het meeste verlicht moeten worden. Een goede kast om alles op te bergen staat ook nog op de to-do list, daar moet ik alleen nog even goed over nadenken!

IMG_6724.jpg

Vandaag ook het hout opgehaald, daar zit nog wel even werk in om er iets moois van te maken ;)

IMG_6723.jpg
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
@JanAnton, dankjewel! Ben er ook wel erg blij mee moet ik zeggen.

@Ernest Dubois, een houten vloer omdat het mooi is, of uit praktische overwegingen?
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Ik kon eerst niet plaatsen wat het voor ruimte was, maar het is dus een garage ?
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
@ H.Katan, het is inderdaad een garage :pwel geïsoleerd en verwarmd, dus geen koude handjes in de winter!

IMG_6728.jpg

@ Viepert, ook met 18m2 kun je je wel redden toch haha? Vanmiddag denk ik een begin maken met de werkbank.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Vanmiddag een start gemaakt aan de werkbank, nu kwam ik alleen iets verontrustends tegen in een van de ribben:

IMG_6735.jpg

IMG_6736.jpg

Is dit wat ik denk dat het is...? Heb deze nu apart gelegd van de rest van het hout.
 

tuoh

Oud hout
Lijkt mij een aantasting van nathoutboorders te zijn geweest, de gangen hebben precies een blauw randje? Hier hoef je in principe niks aan te doen, eens de sapstroom gestopt is sterven de beestjes een stille dood;)
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Lijkt mij een aantasting van nathoutboorders te zijn geweest, de gangen hebben precies een blauw randje? Hier hoef je in principe niks aan te doen, eens de sapstroom gestopt is sterven de beestjes een stille dood;)

Blij te horen ;) En weer wat geleerd haha! De gangen hebben inderdaad een blauw randje. Dan kan ik deze ook gewoon verwerken in de werkbank!
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Van de week attendeerde Joeri mij op een mooie zaag van Kity:

Kity tafelzaag.jpg

Ga zondag kijken of het bevalt en hij technisch in orde is. Dus ben erg benieuwd! Hebben jullie nog tips waar ik allemaal op moet letten?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
@ H.Katan, het is inderdaad een garage :pwel geïsoleerd en verwarmd, dus geen koude handjes in de winter!

@ Viepert, ook met 18m2 kun je je wel redden toch haha? Vanmiddag denk ik een begin maken met de werkbank.

Hij had het over 18m³, dat is behoorlijk wat minder want bij 2m plafondhoogte is dat al maar 9m² meer ;-)

Ik zit op 10-11m² :p
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Haha ja dat las ik ook, maar ging even uit van 18m2! Ik heb ook heel lang op 15m2 staan klooien, maar dat is gelukkig verleden tijd.

Werkblad vordert beetje bij beetje.

IMG_6779.jpg

Het maken van de pen- en gatverbindingen voor het onderstel was toch weer een flinke tijd geleden en slechts een enkele keer eerder gedaan. Dus de eerste ging me ook niet zo goed af. Blijven oefenen dus :D

Nog mensen tips waar ik op moet letten bij aanschaf van de bovengenoemde zaagtafel?
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Zo de zaag vandaag opgehaald. Is een nog erg degelijke machine, motor loopt netjes, geen speling op de zaagas of iets dergelijks. Van de week een kleine onderhoudsbeurt geven en dan nog even bedenken of ik nog hulpstukken of iets dergelijks nodig heb!

IMG_6785.jpg

Het eerste dat ik moet doen is een hoop spullen naar de zolder verplaatsen. Maar is iemand lief aankijken om me te helpen :D.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Vandaag een mooie Scheppach HM2 opgehaald. Tevens voorzien van een langgatboor, freesmodule en slijpinrichting.

IMG_7038.jpg
IMG_7039.jpg
IMG_7040.jpg

Ik moet nog een goede set beitels hebben want degene die erbij zitten zijn ver op. Ook het wiel om de vandiktebank op hoogte te stellen is niet origineel. Deze wil ik nog ergens op de kop tikken. Nog tips waar ik deze spullen kan krijgen?

Ook het geheel nazien, afstellen, smeren en schoonmaken waar nodig. Eerst nog is verder verdiepen in de topics die hier al aan zijn gewijd. Dan kan ik weer verder met de werkbank!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.