klopper, mallet

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Robinia klopper/mallet.





1,5 uur hobbyen en daar hangt hij te drogen.





Het is robinia en is uit een stuk gedraaid.

het gewicht weet ik nog niet maar hij voelt niet erg zwaar.

Hij is 26cm lang 6,7 cm in doorsnede.



Hij bedoeld voor het lichtere klopwerk op mijn kleine beeldjes.
2015-01-04 21.39.21.jpg


Er zitten wel wat barstjes in, maar dat is niet te voorkomen.

Robinia is nu eenmaal weerbarstig en barstjes zijn dus het gevolg.




Nu nog een paar keer lakken en dan is hij klaar.

Daarna staan er nog nieuwe gutsen op mijn wensenlijst waar handvatten voor moeten worden gemaakt.

Dan komt de kopper pas echt goed van pas.
Ondertussen ga ik gewoon verder met mijn andere snijwerkjes. http://houtkever.blogspot.nl




 

Bijlagen

  • 2015-01-05 16.51.43.jpg
    2015-01-05 16.51.43.jpg
    72,4 KB · Weergaven: 450

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Heb even op je website zitten kijken. Mooi werk!
Als ik zo brutaal mag zijn; ik vind de draken mooier zonder verf. De verf bedekt ook de houten uitstraling en maakt ze mindet interessant.
Op aanraden van enkele forumleden ben ik ook ooit gestopt met het verven van mijn houtsnijwerkjes. En daar zijn ze allern maar mooier door geworden.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ben het met Meron eens, de "kale" Draken zijn mooier, hoewel de groene Draak op de onderste foto hier boven wel weer wat heeft zo.... Maar dit soort werk vind ik het moois in de olie en dan lekker vaak aanraken en mee frummelen zodat er snel een patina op komt.

Groet, Rob (Lang, heel lang geleden ook wel bekend als "Drakenruiter" ;) )
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
1,5 uur hobbyen en daar hangt hij te drogen.



Hallo Houtkever,

een stukje hout, wat amuseren met maken van de klopper en dan heeft men een gereedschap dat men maanden of zelfs jaren in zijn handen zal houden. Dat is een essentieel gereedschap hij houtsnijden en zal ander gereedschap sturen om andere dingen te maken.


Daarom vind ik het draaien van een fleshamer of klopper altijd één van de sympathiekste klussen bij het houtdraaien.


groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Hoi Meron, meestal zet ik alles in de noten of lijnolie. Dit keer heb ik het voorbeeld van de meestersnijder gevolgd. Behalve het formaat zie het er hetzelfde uit.
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Hoi Ornament.

Ik hoop dat het inderdaad lang mee gaat. Ik weet alleen niet of het hout geschikt is voor een mallet, maar dat zal de tijd leren.(beuken lag niet in de voorraad)
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Prachtig handwerk en subtiele vormen met oog voor detail.
Echt iets om te laten zien op de OpenDagHout op 27 september a.s. In de Hanzehal te Zutphen.
Even opgeven op de site www.opendaghout.nl en je hebt gratis kraam ter beschikking.
Trouwens dit is een dag waar zo veel mogelijk houtbewerkers hun "producten" tonen. Hoe groter de verscheidenheid des te beter.
Dus meldt je aan. We hebben 100 marktkramen te verdelen. Gratis voor de hobby. Entree €10.

Vr.gr. Jan Pranger.
Tevens team ODH.
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Ook 's door je website gebladerd, die draken zijn wel mooi hoor!

Ik heb een paar jaar geleden na een eerste poging houtsnijden extra houtsnijmesjes en een setje gutsen + beiteltjes aangeschaft maar nooit gebruikt :eek:

Jammer. het is leuk werk wat je bv aan de keukentafel kun doen.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Volgens mij heeft er vorig jaar eens een bericht op het forum gestaan waarin iemand een foto liet zien van een Robinia klopper die uit elkaar aan het vallen was.
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Ik hoop dat die van mij lang heel blijft. Ik heb de foto nog niet gevonden. Het is altijd jammer als mooi gereedschap stuk gaat.
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Ik heb mijn klopper gewogen en hij bleek 300gr te zijn. Natuurlijk heb ik hem meteen uitgeprobeerd en hij ligt lekker in de hand.
20150624_154914.jpg Het beeldje is een St Christoffel en is ook van robinia. Het is mijn grootste beeldje tot nu toe.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.