Compacte zaagtafel, ervaringen en meningen gevraagd

m44rten

Nieuw lid
6 mei 2010
6
0
Ik wil een compacte zaagtafel kopen, het liefst eentje die bijna niets kost, in je broekzak past, nauwkeurig is en bovendien zwaar werk aan kan. Je kent hem wel, als wens tenminste.

Nou is een dergelijk onderwerp wel eens aan de orde geweest, maar dat is al weer een tijdje terug. Bovendien kwam ik daar bijna niets over Makita tegen.

Dat brengt mij bij mijn eerste vraag. Kan iemand mij het verschil vertellen tussen de Makita MLT100 en de 2704?

En verder in het algemeen, wie heeft ervaringen met een van de onderstaande machines?
En dan vooral op het vlak van nauwkeurigheid, gebruiksgemak en duurzaamheid.

Groene Bosch PTS10 € 389
Makita MLT100 € 446
Scheppach TS 2010 € 653
Dewalt DW745 € 695
Blauwe Bosch GTS 10 € 714
Metabo TS 250 € 781
Metabo PK 200 € 836
Makita 2704 € 912
Dewalt DW744XP-QS € 1.070
Metabo PK255 € 1.182
Kity 419 € 1.243
En dan nog de onvermijdelijke Festools natuurlijk, of heb ik nog meer over het hoofd gezien?


Met dank en groeten, Maarten
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
beste Maarten,

op het Fanforum is een uitgerbreide toppic gewijt over de groene Bosch PTS10 klik hier het te lezen
(de link verwijst door naar de home page kiest daar even gereedschap en daar staat hij redelijk boven aan.)
veel plezier op het forum

Hans
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
De Makita MLT100 Wordt door makita Nederland hier niet verkocht.
De machines die hier te koopstaan op internet komen uit Engeland.
Makita Vind de machine technisch niet zo betrouwbaar om het model hier te verkopen.
Let er op dat ij het kopen van een MLT100 hier in Nederland door makita geen garantie wordt gegeven.
Daarintegen is de 2704 een betrouwbare, degelijke, en zeer nauwkeurige machine die zijn geld zeker meer dan waard is
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Heb zelf sinds een aantal maanden een Dewalt 744. Je moet 'm even goed afstellen (nog geen uur werk) en dan is het een fijne machine. Het verstelmechanisme van de aanslag is heel plezierig en nauwkeurig om mee te werken. De verstekgeleider heeft een beetje speling (dat vond ik bij de Makita een groter probleem), maar dat laat zich met wat shims aanpassen.

Stofafzuiging is wat minder, dus daar moet ik nog wat beters op vinden.

Voor het geld een goede machine om mee te werken.
 

m44rten

Nieuw lid
6 mei 2010
6
0
Bedankt voor de reacties.

Ik heb gekeken naar een DeWalt 744, maar vond vooral de lengte aanslag niet zo goed overkomen door de dubbele geleiding tbv de tafelverbreding.

Ik denk dat het iets van marktplaats gaat worden.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo Maarten,

Ik heb zelf een aantal maanden geleden via marktplaats de Jepson 8408 die gelijk staat aan de 2702 van makita, hij koste me 100 euro, en was alle waar na zijn geld, de aanduiding van de zaagblad hoogte was verbogen, het klemsysteem van de langsgelijder werkte niet optimaal, en ook op de afkort geleider zat speling.
Dit zijn dingen waar ik na een aantal keren gebruiken achter ben gekomen. Al deze dingen komen door dat de vorige eigenaar er (volgensmij) niet al te zuinig mee om is gegaan. Dit risico loop je altijd als je gereedschap via Marktplaats of elders 2e hands aanschaft, maak daarom voorjezelf dan ook eerst de keuze of je er tijd en evt geld in wilt steken om de machine naar behoren te laten werken.

Zelf heb ik er bij de mijne nog niet echt veel last van gehad (met een beetje gedult kom je er ook wel) al staat bij mij nog wel een cross-cut sled hoog aan het Nogtemaken-lijstje, waarmee ik de naukeurigheid van de machine ophaal.


Groetjes, Gert-Jan
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
hallo kijk eens op deze link http://www.marktplaza.nl/Zaag-freesmach ... 185893.php
ik ben zelf met deze machine ook begonen maar omdat de acc, nieuw toen zo duur waren het ik en andere combi machine gekocht
machine is niet zwaar kan en snelloop freesspindel op voor stiftfrezen het is dus dan ook meteen en freesmachine dat was en extra optie
bij deze zit en gewone frees spindel als ik het zo zie
en afkort geleider
vr,gr
johan
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb de Kity 419. Vind hem eigenlijk niet zo super. Maar het is ook eigenlijk een draagbare bouwzaag. De vraag is of zoiets ueberhaupt wel voldoende precies te krijgen is voor het fijnere houtbewerken.

De zaag heeft niet veel power. De maximale zaaghoogte van 6cm is een beetje krap. De roltafel gebruik ik eigenlijk niet meer. Een crosscutsled is veel precieser. De langsaanslag is wel ok. De tafel was heel erg vlak bij aankoop maar lijkt in de loop der tijd een beetje kromgetrokken. Gelukkig doe ik veel met handgereedschap, dus kan ik de minder gelukte zaagsnedes makkelijk bijwerken. Als ik meer ruimte zou hebben zou ik een klein model kabinetzaag kopen.

Die kloon zal wel van slechtere kwaliteit zijn.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Hoi M44rten, ik weet niet waar in NL je woont, maar ik heb momenteel de Makita 2704 incl. onderstel te koop staan. Als je in de buurt van Eindhoven woont zou je wellicht langs kunnen komen om te kijken of de machine voldoet aan je eisen :) .
Gewoon vrijblijvend dus. Mocht je het een goeie machine vinden kunnen we altijd verder kijken ;) .
 

m44rten

Nieuw lid
6 mei 2010
6
0
Dag Okke,

dankjewel voor je aanbod. Ik zou uit Amsterdam moeten komen, dat zou ik zeker doen als de Makita 2704 nog hoog in mijn lijstje stond, maar ik heb langzamerhand mijn wensen een beetje opgeschroefd en wens me nu een tikje groter, stabieler etc. en bovendien nog een trekzaagfunctie, zoals op de Metabo UK 290 bijvoorbeeld.

Waarom doe jij de Makita 2704 weg als ik vragen mag?

Hoe is hij jou verder bevallen?
(je merkt ik heb het nog niet helemaal uit mijn gedachten gezet)

Groeten, Maarten
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
De zaag is mij bijzonder goed bevallen. Had in het begin wat problemen met de geleider goed vast zetten, maar dat bleek aan mijzelf te liggen :p . Ik kan er zonder problemen Eiken planken van ruim 2cm dik mee schulpen waar de zaagtafel (Einhell geloof ik) van mijn schoonpa op begon te roken :roll: . Verder is ie erg stabiel. Heb er met behulp van 2 rolbokken 18mm dikke multiplex platen op gezaagd van 3m2 en de tafel stond als een rots. Ik doe em weg omdat ik een erg mooi aanbod voor een Festool CS70 incl. accesoires heb gekregen en aan 2 erg goeie zaagtafels heb ik niet zoveel ;) . In het marktpleinforum heb ik foto's van de machine staan (viewtopic.php?f=12&t=1601) .
 

m44rten

Nieuw lid
6 mei 2010
6
0
Dag Okke,

ik zag hem ondertussen ook op marktplaats staan. Ik heb toch een andere zaag op het oog, maar ik moet er nog langs.

Bedankt, succes en groeten, maarten
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Maarten,

In je overzicht zou je nog toe kunnen voegen de Scheppach TS4000... een ouder type scheppach, maar wel oorspronkelijke duitsland kwaliteit. Als je een oude Scheppach TS2000 op de kop kunt tiken zit je ook goed als je niet teveel zaaghoote nodig hebt. Max centimeter of 5 als je niet teveel haast hebt. voor plaatwerk en dunner hout echt een topzaag.

Die scheppach TS4000 is echt een hele amat groter, daar kun je serieus me zagen tot max 107mm en ook de motor kan dat aan.

Volgens mij staat er op dit moment 1 op marktplaats voor maar 500. Als die er fatsoenlijk uitziet kun je je er geen buil aan vallen voor dat geld.

an heb je een serieuze semi-professionele precisiezaag en geen bouwzaag of goedkoper hobby apparaat zoals de anderen uit je lijst.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Deze heeft 400 volt , tafelverbreding en roltafel en is nieuwer type TS4010 ipv 4000. Zijn bijna hetzelfde, kleurstelling is anders evenals wat details.

Hier heb je voor 1000 euro echt een beest...
 

Meuleman

Nieuw lid
5 sep 2008
23
0
Zutphen
Dag Maarten,

Ik heb de Bosch GTS 10. Wel met inklapbaar onderstel met wielen. (Heel handig)
Zaagt prima, nauwkeurige zijgeleider, degelijk apparaat.
Nadeel is de slechte stofafzuiging. Ook is de linkersleuf voor de verstekgeleiding niet overal even breed maar dit is te corrigeren met enig handwerk.

Martin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.