Snijplank / Hakblok schuren

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
Ik was net een oude aflevering van the woodwhisperer aan het kijken.
In deze aflevering werkt de fluisteraar een snijplank af. In meerdere stadia van het proces werd er geschuurd (zowel met een 'random orbit sander' als met de hand).
Dat deed bij mij meteen bellen rinkelen, en wel hierom:

Tijdens de basiscursus houtbewerken die ik heb gevolgd werden diegenen die schuurpapier op hun werkstukken toepasten* gewaarschuwd om pas te beginnen met schuren wanneer het absoluut zeker was dat er geen gereedschap (beitels, schaven, enz.) meer gebruikt ging worden.
De redenatie hierachter was dat er altijd korrels van het schuurpapier kunnen achterblijven in/op het hout. Deze kunnen je gereedschap vervolgens in een rap tempo bot maken (wat logisch klinkt, aangezien sommigen hun beitels slijpen met schuurpapier).

Als dit geld voor gereedschap zoals beitels, zal het toch ook gelden voor messen in de keuken?

Hoewel ik niet van plan ben om binnenkort een snijplank te maken, vraag ik me wel af wat jullie hier van vinden / hoe jullie dit aanpakken. Gebruiken jullie schuurpapier op snijplanken (of andere zaken die later met snijvlakken in aanraking gaan komen), of beperken jullie je in zo'n geval tot schaven en schrapen?


*ik heb bij mijn eigen project alleen een schaaf en een schraapstaal gebruikt.
 

tuoh

Oud hout
Het is inderdaad best om pas dan te schuren als alle andere bewerkingen achter de rug zijn, en dit om ons snijgereedschap te ontzien, deze regel geld zeker bij het houtdraaien, door de rotatie van het werkstuk bij het draaien is het probleem hier goed voelbaar, je ziet je snede afstompen :(

Het al dan niet schuren van een snijplank hangt voornamelijk af van de toe te passen afwerking, bij een afwerking met olie liefst schaaf of schraapstaal gebruiken, zo blijven de poriën open.

Een Beuken snijplank die geen afwerking krijgt mag gerust geschuurd worden, de invloed hiervan op de snijkant van een mes is verwaarloosbaar.

Mvg,

André
 

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
André,
bedankt voor je toelichting,
ik had zelf niet bedacht dat het wel slecht voor de snede van je gereedschap, maar niet slecht voor de snede van een keukenmes zou kunnen zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.