Schaal nummer 4 (Catalpa)

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal,

Hier een schaal van Catalpa.... Deze boom heb ik samen met mijn zoontje omgezaagd bij een nichtje.
Hout met een verhaal... wat een extra meerwaarde heeft.

Deze is beter gelukt qua schoondraaien. Er waren maar een paar mini draaisporen op het kops-gedeelte, welke met korrel 120 binnen no-time weg waren.
Super tevreden dus.
Ik denk dat ik voorheen met te lage toeren heb nagedraaid..... bij deze schaal heb ik het toerental bijna verdubeld en ik heb gemerkt dat daardoor ook de guts rustiger over de leunspaan kon bewegen.

Afgewerkt met Tung-olie (1 laag)

Hier de foto's

2015-06-15 18.52.03_resized.jpg

20150615_183331_resized.jpg

20150615_183307_resized.jpg

2015-06-15 18.49.43_resized.jpg
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Mooi gedaan, ook het brandmerken.

Weet je nichtje dat jij de boom hebt omgezaagd?

Hahaha.... ja dat weet ze. ik moet eerijk bekennen dat het geen hele boom was.. maar deze......

IMAG0229_BURST002.jpg

Ook heb ik de wortel eruit gegraven en het ontstane gat gevuld en weer ingezaaid.... nu ziet het daar uit alsof er nooit een boom heeft gestaan :rolleyes:


Het brandmerk heeft een collega voor me gemaakt (ik werk in de metaal... altijd handig) in ruil voor een schaal/kom... hahahaha voor wat hoort wat.
Het brandmerk stelt een P en een H voor.... van Peter Hendriks.... vandaar.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Knap gedaan.
Ik zie dat je aandacht besteed aan de onderkant qua afwerking.
Je bent goed op dreef.
Proficiat.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Mooie schaal. Heb je de rand bewust zo breed gehouden. Door de sinaasappel en citroen heb ik een idee van de afmeting.

Dankje Wim,

Een beetje fruit in een schaal geeft idd de afmeting weer... vind ik mooier dan een rolmaat :D

De rand is bewust gedaan omdat er volgens mij een zwak stuk in die rand zit (donkere streep rechts foto 1+2)
Als ik die plek eruit had gedraaid zou er bijna geen rand overblijven of de schaal moest in z'n geheel kleiner worden en dat vond ik jammer.
Achteraf vind ik het eigenlijk best mooi die volle rand. Ik heb 'm schuin naar binnen laten lopen en ook nog een beetje hol gemaakt... dat is zeer prettig voor de duim als je 'm met 1 hand vast pakt.

De wanddikte zou misschien nog dunner kunnen maar omdat ik moeite heb met schoondraaien is het prettiger als ik deze ietjes aan de dikke kant laat zodat ik zo min mogelijk trillingen krijg.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
PS..... Nu ik nog eens goed kijk naar de foto's begrijp ik je opmerking over die rand.
In het echt is die rand meer in verhouding met de rest... op de foto's lijkt ie groter.
Ik moet niet alleen schoondraaien leren maar ook fotograferen.....:cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.