Statische lading stofzuiger

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Hallo allemaal,

sinds een aantal weken heb ik een low-budget ophangsysteem gemaakt voor de slang van de stofzuiger wanneer ik aan t frezen of schuren ben...t grote nadeel is dat ik nu pas merk hoe statisch die slang wordt...

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen ?

IMAG0073[1].jpg

Pfff....heb ik geen foto gemaakt van het ijzeren haakje in de vloerbalk van de zolder boven mijn werkplaats. In dat haakse hangt een dik elastiek en daaraan hangt de slang van mijn hitachi stofzuigertje.

IMAG0074[1].jpg
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Hoi Rick,

statische lading kan een behoorlijk opdoffer geven, en is ook niet echt goed voor je stofzuiger en wellicht je schuurder ook nog wel.
de oplossing is heel eenvoudig, je slang aan aarde leggen.
dat kan al met een stukje koperdraad om je slang heen gewonden en die verbinden met iets in huis wat geaard is.
Misschien de waterleiding, de cv leiding, als je een echte durfal ben op het aardpunt in het stopcontact.

ik heb in mijnstofzuiger het aardpunt opgezocht en hieraan een losse aard draad bevestigt.
deze zit aan mijn stalen cycloon vast zodat alles zonder lading functioneerd.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Klinkt logisch.

Het verbaast me echter dat dit gebeurd...je zou toch denken dat er meer mensen moeten zijn met dit probleem. Reguliere stofzuiger met schuurmachine....zo statisch dat mijn baard een "punk"look krijgt....
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Om die reden zitten er vaak aan de kunststof buizen van stofzuigers een metalen strip, door het aan rubber op te hangen kan de statiache lading niet wegvloeien naar de aarde, je hebt dus een condensator gecreëerd. En dat kan echt een knal veroorzaken met hele hoge voltages. Ik heb het een keer gehad met het opzuigen van die polystyreen korreltjes, ik hoor en voel die klap nog.
Aarden is dus de oplossing, niet aan een rubbertje ophangen maar aan een stalen veer kan al helpen denk ik zodat de statische lading kan wegvloeien en esd schoenen dragen , dat zijn werkschoenen met geleidende rubber zolen. Of een esd polsbandje vastmaken aan de slang en die aan de verwarmingsbuis .
In de electronica is dat soort statische ladingen desastreus zeker bij ic's, er bestaan dus geleidende materialen die dat kunnen voorkomen, een polsbandje is een wat ingewikkelder soort elastiek. Kun je vinden bij conrad. ESD is het zoekwoord
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Heel veel mensen hebben dit probleem, soms merk je het minder dan andere keren.
De oorzaak/gevolg kan ook sterk variëren, soort hout, soort kunststof, omgevingsinvloeden noem maar op.

In jouw geval zie ik al een slang die niet anti-statisch lijkt.
Nu moet ik eerlijk zeggen ik heb beide soorten slangen en ook echt wel eens een optater gehad van de anti statische slang
Toegegeven ik gebruik ook een cycloon met PVC-achtige koppelstukken dus daar klopt het ook her en der niet..

Ik heb nu op elke overgang (koppelstuk-slang) een aarding gemaakt, zodat er dus geen enkel deel gesoleerd is en/of geladen kan raken.
Dus vandaar mijn oplossing om de stofzuiger open te maken, hier een aardingspunt te pakken (wat gewoon standaard aanwezig was bleek na demontage stofzuiger CT22) en deze aan het hele traject te verbinden.
De statische lading loopt dus gewoon via deze aarding weg naar "het net", dus ook als ik op pad ga met de zuiger functioneert het altijd.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Heeft de kabel van die stofzuiger wel een aarding. Mijn CTL Midi wel, maar ik vermoed dat dit zo is om het stopcontact op de stofzuiger een aarding heeft (of moet hebben). De Miele hier in huis heeft zoals de meeste electrische apparaten geen aarding. Dit omdat dit toestel een dubbele isolatie heeft waardoor aarding niet verplicht is. Ik zou in de eerste plaats uitzoeken van welk materiaal die slang is gemaakt. Is het PVC, dan is de oorzaak van de statische lading duidelijk. Eventueel een andere slang proberen om te testen of het probleem zich dan ook voordoet.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Reguliere stofzuiger met schuurmachine....zo statisch dat mijn baard een "punk"look krijgt....

We zijn op dit forum gek op foto's!

Dat je soms meer of minder last van statische lading hebt kan ook goed aan het weer liggen. Bij een lage luchtvochtigheid heb je er meer last van. Bij hogere luchtvochtigheid heeft de elektriciteit meer routes om weg te vloeien.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Een schokkend verhaal!
Dat krijg je met al die curly houtsoorten.
En dan vanwege al die mooie houtsoorten een 'zwevende' Rick erbij.
Tijd om 'back to earth' te komen.

:D

Ik denk dat als je de slang aan een stalen draadje of veer hangt, en deze met een koperdraadje aan een verwarmingspijp verbind, dat je dan het meeste statistische wel kwijt ben.
Je Bench Coockies zijn wel erg handig, maar niet echt ontladend.
En kijk even welke schoenen je aan hebt. Ik heb een paar wandelschoenen waarmee een aanraking met metaal altijd erg schokkend is.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik heb er ook al aanzienlijk wat over zitten lezen.. Blijkbaar zou je al een draad langs de volledige lengte aan de buiten- en binnenkant moeten wikkelen/bevestigen om het gewenste effect te bereiken. En ze moeten allemaal aan elkaar gelinkt worden, anders heb je nog bepaalde delen waar zich een statische lading kan opbouwen.

Voorlopig werk ik met een buis die in principe gebruikt wordt voor de luchtafvoer bij dampkappen bijvoorbeeld.. Geen kunststof, makkelijk plooibaar, licht... Enige nadeel is dat ze niet flexibel is, vooral bij schuurwerkzaamheden of bij een router kan ik mij inbeelden dat dit iets minder handig is. Al heb ik enkel nog maar de 100mm diameter in gebruik, misschien dat de kleinere diameters iets flexibeler zijn.

*edit* Ik ga mijn stationaire leidingen uit PE maken overigens, dat is een kunststof die niet geleidend is.

1_M_Varia_51351095_png_zoom.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.