Houtdraaiers cursussen rondom Utrecht

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik merkte op de Open Hout Dag in Zwolle dat velen van ons een cursus hadden gevolgd in houtdraaien. Na een aantal weken enthousiast prutsen thuis en zelf zaken proberen te leren via YouTube merk ik dat het beter zal zijn wanneer ik ook een cursus ga doen. Hiervoor ben ik op de site gaan kijken bij 2 mensen welke cursussen geven in de omgeving waarvan ik de naam al meerdere keren voorbij heb zien komen, te weten Christiaan Jorg en Joost Kramer.

Aangezien sommigen van jullie beide mannen kennen, weten jullie wellicht ook beter welke van de 2 cursussen beter aansluiten bij mijn wensen. Aangezien beide heren je leren hoe met het materiaal om te gaan, alles op gebied van veiligheid en afwerking etc leek het mij het slimst om puur te kijken wat ik uiteindelijk wil maken en daar mijn keuze op af te stemmen. Wat wil ik maken:
- Pennen (gesegmenteerd)
- Goblets
- Doosjes
- Kandelaars
- Juwelen
Zoals jullie zien, vooral klein spul, ik heb de ruimte niet voor een grote draaibank en grote stukken hout.

Hebben jullie een idee of wellicht andere tips om te weten welke cursus beter bij mij aan zal sluiten? Ik heb op dit moment geen enkele voorkeur nog.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.247
659
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik kan je in ieder geval vertellen dat de cursus voor beginners bij Joost begint bij het begin: kijken naar hout, de relatie tussen nerf en beitel, het correct slijpen van gereedschap e.d. Cursussen worden gegeven op kleine draaibanken, dus dat klopt alvast. Ik zou gewoon eens langsgaan en wat praten, uitvinden bij wie je je lekker voelt.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Het draaien wat ik van mijn vader geleerd had was dus echt alles schrapend draaien wat ook wel kan maar het duurt allemaal veel langer en niet op de laatste plaats doordat je beitels blijft slijpen. Dus toen ik wist dat ik met vroegpensioen zou gaan heb ik ondanks de reisafstand (95km enkele reis) 2x 10 avonden een cursus gevolgd bij Joost Kramer, en ik ben er nog steeds van overtuigd dat dit de beste manier is om het (snijdend) houtdraaien onder de knie te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik schraap nu ook vooral, en toen ik van de week Jan (Pranger) een beitel liet zien welke ik wilde gaan kopen (Sorby Turnmaster), vertelde hij ook al dat deze vooral schrapend waren en een cursus te gaan volgen om te leren snijden. Wel jammer want ik had al bijna op de bestelknop gedrukt omdat ik erg enthousiast was geworden na wat filmpjes maar nu toch maar niet gedaan.

Wie ben ik om Jan zijn advies niet ter harte te nemen ;).
 
Laatst bewerkt:

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Volg op dit moment de basiscursus bij Joost Kramer. Ben er zeer tevreden over. De basiscursus gaat over de basis, dus (nog) niet over pennen en dergelijke. Ook hier geldt denk ik dat je de basis van snijden draaien goed moet beheersen voordat je over kunt gaan tot de 'bijzondere verrichtingen'.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Precies Haatsjetik. Snijdend draaien als basis van alles. Daarin schuilt de essentie van houtdraaien. Wanneer je dit onder de knie hebt kun je je gedachten de vrije loop laten voor wat betreft vorm. Mijn beginnerscursus begint met het snijdend draaien van cilinders. Net zo lang tot ze glad, regelmatig en qua diameter gelijk zijn. Daarna de kegelvorm. Vanuit die vorm profielenin het oppervlak. B.V. Een kerstboomvorm. En tenslotte een bolvorm uit de hand. Zo krijg je bijna alle beitelstanden van snijdend draaien.
Daarna in een vervolgtraject debijzondere technieken. Daarna terugkom dag om problemen op te lossen en houdingfouten te corrigeren.
Zo kun je op basis van de juiste vaardigheden jezelf verder ontwikkelen. De bestede tijd is dan rechtevenredig aan je groei in hethoutdraaivak /hobby.
Wie beroepsmatig lesgeeft zal wellicht een andere werkwijze kiezen om zijn uren renderend te maken.. Dat is inherent aan een professionele benadering.
Ik doe dus ongeveer 5 lessen als start en al naar gelang de vordering/wens speciale vaardigheden per afspraak.
Vr.gr.Jan Pranger.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.725
2.586
Gaanderen
Ook ik ben begonnen met draaienen bij Joost kramer. Veel geleerd. Ik wilde ook schalen gaan draaien maar Joost had toendertijd alleen de beginnerscurcus. Hierna heb ik een paar cursussen gedaan bij christaan jorg, ook in Utrecht, waar Joost werkt met de platte beitel werkt jorg met de guts. Ik vond het prettig om beide technieken te leren. Les voorkomt veel foutettechnieken.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Beste Wim,
Cursussen zijn duur en vast en zeker de moeite waard. Je kunt ook kijken naar de regionale afdeling van Radius bij jou in de buurt.
In de regel zijn er genoeg medeleden die je maar wat graag gratis les geven, helpen en voorzien van raad en daad.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Bedankt allen tot dusverre, goed om te zien dat om raad vragen hier altijd reacties oproept.

@Jan, ik heb genoten van jouw demonstraties in Zwolle, zou ik dichterbij jou in de buurt wonen, kwam ik zeker naar jou toe ;).
@haasjetik, dat is precies wat ik zoek, de basis, ik denk dat we allemaal vaak een stapje te ver beginnen. Toen ik vroeger de horeca in ging, stond ik dagenlang aardappels te schillen en worteltjes te tourneren of julliene/brunoise/chinoise te snijden, tot vervelens aan toe, ik kon mijn chefs soms wel de nek omdraaien. Maar inmiddels ben ik 20 jaar de keuken uit, maar door toen de basis te leren, kan ik die handelingen nu nog steeds blind uitvoeren.
@Pieter, klopt, maar Radius is hier in de buurt niet heel erg actief lijkt het. Daarnaast ben ik een trage leerling en dan hoef ik me bij Joost of Jorg niet schuldig te voelen ;). Mochten er leden rondom Utrecht zitten die zich graag een enthousiasteling zien langskomen welke wat hout of een Kratje bier o.i.d. meeneemt, dan hou ik me aanbevolen.
@Wim, ook een idee inderdaad. Cursus volgen bij de een en als dat leuk is en er is weer gespaard, dan een cursus bij de ander.
 
Wim is dit iets voor je.
Houtdraaiers "De Lekstroom" is een afdeling van Radius, Nederlandse Vereniging van Houtdraaiers, in de regio rondom Utrecht Een groepje draaiers is in de jaren '90 van de vorige eeuw begonnen om ca. 8 keer per jaar om beurten bij elkaar thuis een bijeenkomst te houden. Zo ontstond er een afdeling. Op die bijeenkomsten werden de gemaakte stukken besproken. Omdat de groep te groot werd moest er een locatie gevonden worden, waar we met zijn allen terecht konden. Fred Kanitz in Vianen had een grote ruimte waarin we met ca. 15 personen bij elkaar konden zijn, een zeer mooie locatie. Helaas overleed Fred Kanitz, een verlies voor de afdeling. Weer moesten we op zoek naar een andere locatie. Dat werd een school in IJsselstein, niet zo'n mooie locatie, dus weer op zoek. De volgende locatie werd een voormalige schoolgebouw in Lopikkerkapel, waar we nog steeds onze bijeenkomsten houden. We komen ca. 8 keer per jaar bij elkaar op Woensdagmiddagen van 13.30 - 16.00 uur. De data vind je onder bijeenkomsten. Het doel van de bijeenkomsten is, om zoveel mogelijk de kennis die bij iedere houtdraaier aanwezig is met elkaar te delen. Ook de kennis die is opgedaan in het arbeidsproces is daarbij van belang. Door de diversiteit van de (voormalige) beroepen is er een grote schat van kennis aanwezig. Er is een draaibank aanwezig, zodat er ook gedemonstreerd kan worden.
Zie verder de site van Radius.
www.houtdraaien.com
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Thanks, Nico, ik vergat te melden dat ik deze inderdaad had gevonden. Echter dooordeweek overdag probeer ik geld te verdienen om vervolgens in de avonduren net zo hard of nog harder weer uit te geven :).
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Is me te ver uit de beurt, ik zoek echt in omgeving Utrecht. En naar Ronald gaan betekend ook nog elke keer langs Arnhem, met die snoepwinkel van Baptist :).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.725
2.586
Gaanderen
Beste Wim,
Cursussen zijn duur en vast en zeker de moeite waard. Je kunt ook kijken naar de regionale afdeling van Radius bij jou in de buurt.
In de regel zijn er genoeg medeleden die je maar wat graag gratis les geven, helpen en voorzien van raad en daad.

Je hebt helemaal gelijk dat ik een prima en goedkope optie
 

Tool1

Actieve deelnemer
26 jun 2014
95
0
De lier
Goed voornemen wimmel heb dit ook gedaan
ook met aankopen laat je leiden door de ervaren houtdraaiers heb zelf de neiging om ook door te slaan de turnmaster heb ik gekocht heb hem nu een half jaar en recent pas gebruikt voor de acrylpennen vindt ze hier voor super voor hout is snijden mooier vindt ik
ook slijpen had ik het voornemen om een tormek te kopen ben nu zelf een slijphulpstuk aan het maken scheelt toch een hoop geld dat je kunt investeren in nuttigere zaken
grt eelco
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Tx Eelco, mooie tip wat betreft de Turnmaster. Acryl ben ik nog niet aan toe, eerst hout en segmented goed krijgen. Al wil ik wel op termijn acryl proberen en wellicht zelf blanks casten.
 
Ik zie weer allerlei namen voorbij komen als turnmaster, enz. Het is moeilijk om te zeggen koop ze niet, maar toch is dit mijn advies. Koop normale spindle gutsen, schalen schutsen, en platte beitels en leer daar mee draaien.Ik heb ooit de spindle master van Robert Sorby gekocht, een wonder toen, en ze zeggen het nog steeds, maar ik gebruik hem om distels uit het gras te steken.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik zie weer allerlei namen voorbij komen als turnmaster, enz. Het is moeilijk om te zeggen koop ze niet, maar toch is dit mijn advies. Koop normale spindle gutsen, schalen schutsen, en platte beitels en leer daar mee draaien.Ik heb ooit de spindle master van Robert Sorby gekocht, een wonder toen, en ze zeggen het nog steeds, maar ik gebruik hem om distels uit het gras te steken.

hahaha! eens!
Ik zal Clive Brooks inlichten over de multifunctionaliteit van zijn gereedschap! :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.