Bouw schuur (HSB, zonnepanelen, ingericht als werkplaats)

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Dit voorjaar heb ik de bouw afgerond van mijn werkplaats. De schuur is uitgevoerd in houtskeletbouw (sls 38 * 89) met geïmpregneerde grenen rabatdelen en een lessenaarsdak met een helling van 7%. Dit dak is waterdicht gemaakt met epdm en daarbovenop liggen 12 zonnepanelen die het gehele dakvlak bedekken. De zonnepanelen zelf liggen net iets lager dan de boeidelen, zodat ze van opzij nauwelijks zichtbaar zijn. De schuur is geïsoleerd met 90 mm steenwol en HR++ glas.

Hier wat foto's van de bouw:

P1010185.jpg
De oude schuur.

P1010197.jpg
Voorbereiden fundering. De schuur is niet onderheid. Door middel van een gewapende betonnen plaat wordt het gewicht gelijkmatig verdeeld.

P1010201.jpg
Net voor het storten van het beton. Later hebben wij nog een vorstrand rondom gestort (circa 60 cm diep en 10 cm dik), tegen de plaat aan.

P1010212.jpg
De bekisting voor de betonnen rand waar het houten skelet op komt.

P1010210.jpg
Uithardend beton. Om de een of andere reden wilden onze huisdieren persé een afdruk achterlaten op het beton.
 

Bijlagen

  • P1010194.jpg
    P1010194.jpg
    97,3 KB · Weergaven: 578

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
P1010215.jpg
Het materiaal!

P1010230.jpg
Het begin van het skelet.

P1010236.jpg

P1010238.jpg

P1010228.jpg
Het hout is door middel van keilbouten bevestigd op de betonnen rand.
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
P1010240.jpg
De eerste dakplaat.

P1010248.jpg
Alle dakplaten.

P1010251.jpg
En dan alvast de EPDM er op. Ik ben over dit materiaal zeer tevreden.

P1010311.jpg
Dan een stap vooruit. Hier heb ik aan de buitenkant de osb platen (9mm) geplaatst. Daar over heen de waterdichte maar dampopen folie. Aan de binnenkant (onder de gipsplaten) zit de dampdichte folie. Ook de ramen en deurkozijnen zijn geplaatst. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik de raam- en deurkozijnen kant en klaar heb besteld.

P1010314.jpg
De uiteinden van de rabatdelen vallen altijd in een sleuf ter bescherming tegen de weersinvloeden. Dus bij de kozijnen en de hoeken heb ik van merantie daartoe profielen gemaakt.

P1010475.jpg
De rabatdelen heb ik van tevoren zowel aan de voor- als achterkant geschilderd (grondverf en aflak). Na plaatsing zijn de rabatdelen nog een keer geschilderd (toen uiteraard alleen aan de buitenkant).
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
226.jpg
De garagedeuren heb ik gemaakt van meranti deurhoutprofielen.

117.jpg
Zo ook de loopdeur. Hier heb ik een meetfout gemaakt. Het was de bedoeling dat ik deze deur zo breed zou maken dat ik de zitmaaier daardoor net naar binnen zou kunnen rijden. De deur zelf is breed genoeg, ik heb alleen geen rekening gehouden met het gegeven dat de dagmaat natuurlijk kleiner is :p

005.jpg
Het eindresultaat. Ik moet nog wat kleine puntjes aanpakken, maar dat komt nog wel.

006.jpg007.jpgIMG_0174.jpg
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
En dit is de schuur van binnen:

004.jpg

002.jpg

Al met al ben ik best tevreden. Met name de relatief grote ramen maken het werken in de schuur prettig.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Gave hut zo zeg! ;) Die mag je bij binnenkomst gerust aanspreken met 'u'. En helemaal mooi dat je er stroom mee opwekt, in plaats van verbruikt!
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie stek Daniel. velen zulle er jaloers op worden denk ik.
En nu maar projecten gaan realiseren en posten op de forum.
Succes.
 

Daniel

Actieve deelnemer
23 nov 2011
29
0
Even uit mijn hoofd. De buitenafmetingen van de schuur zijn ongeveer 2,70 m bij 6 m. Het dak heeft een overstek van ongeveer 30 cm rondom. In de schuur heb ik drie separate 230V groepen plus één krachtstroomgroep. Ik heb mijn stationaire gereedschap helaas gekocht toen ik nog geen krachtstroom had, dus dat zijn allemaal 1-fase machines. Met de drie separate groepen kan ik in ieder geval wel gelijktijdig werken met twee machines.

Het onderstel is van HBM: https://www.hbm-machines.com/produc...iverseel-verrijdbaar-en-verstelbaar-onderstel

Ik heb nu zowel op de zaag, de stationaire frees als de vlak-vandiktebank zo'n onderstel zitten. Werkt erg praktisch!

(Nog praktischer zou natuurlijk een werkruimte zijn die zo groot is dat je ieder apparaat een vaste plek kunt geven!)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.