PDA

Bekijk Volledige Versie : Bouw schuur (HSB, zonnepanelen, ingericht als werkplaats)

Daniel
14-06-15, 18:28
Dit voorjaar heb ik de bouw afgerond van mijn werkplaats. De schuur is uitgevoerd in houtskeletbouw (sls 38 * 89) met ge´mpregneerde grenen rabatdelen en een lessenaarsdak met een helling van 7%. Dit dak is waterdicht gemaakt met epdm en daarbovenop liggen 12 zonnepanelen die het gehele dakvlak bedekken. De zonnepanelen zelf liggen net iets lager dan de boeidelen, zodat ze van opzij nauwelijks zichtbaar zijn. De schuur is ge´soleerd met 90 mm steenwol en HR++ glas.

Hier wat foto's van de bouw:

32032
De oude schuur.

32034
Voorbereiden fundering. De schuur is niet onderheid. Door middel van een gewapende betonnen plaat wordt het gewicht gelijkmatig verdeeld.

32035
Net voor het storten van het beton. Later hebben wij nog een vorstrand rondom gestort (circa 60 cm diep en 10 cm dik), tegen de plaat aan.

32037
De bekisting voor de betonnen rand waar het houten skelet op komt.

32036
Uithardend beton. Om de een of andere reden wilden onze huisdieren persÚ een afdruk achterlaten op het beton.

Daniel
14-06-15, 18:44
32038
Het materiaal!

32043
Het begin van het skelet.

32040

32041

32042
Het hout is door middel van keilbouten bevestigd op de betonnen rand.

Daniel
14-06-15, 19:00
32044
De eerste dakplaat.

32045
Alle dakplaten.

32046
En dan alvast de EPDM er op. Ik ben over dit materiaal zeer tevreden.

32047
Dan een stap vooruit. Hier heb ik aan de buitenkant de osb platen (9mm) geplaatst. Daar over heen de waterdichte maar dampopen folie. Aan de binnenkant (onder de gipsplaten) zit de dampdichte folie. Ook de ramen en deurkozijnen zijn geplaatst. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik de raam- en deurkozijnen kant en klaar heb besteld.

32049
De uiteinden van de rabatdelen vallen altijd in een sleuf ter bescherming tegen de weersinvloeden. Dus bij de kozijnen en de hoeken heb ik van merantie daartoe profielen gemaakt.

32048
De rabatdelen heb ik van tevoren zowel aan de voor- als achterkant geschilderd (grondverf en aflak). Na plaatsing zijn de rabatdelen nog een keer geschilderd (toen uiteraard alleen aan de buitenkant).

Daniel
14-06-15, 19:12
32054
De garagedeuren heb ik gemaakt van meranti deurhoutprofielen.

32055
Zo ook de loopdeur. Hier heb ik een meetfout gemaakt. Het was de bedoeling dat ik deze deur zo breed zou maken dat ik de zitmaaier daardoor net naar binnen zou kunnen rijden. De deur zelf is breed genoeg, ik heb alleen geen rekening gehouden met het gegeven dat de dagmaat natuurlijk kleiner is :p

32056
Het eindresultaat. Ik moet nog wat kleine puntjes aanpakken, maar dat komt nog wel.

320573205832053

Daniel
14-06-15, 19:16
En dit is de schuur van binnen:

32060

32059

Al met al ben ik best tevreden. Met name de relatief grote ramen maken het werken in de schuur prettig.

ferdydesmet
14-06-15, 19:32
Gave hut zo zeg! ;) Die mag je bij binnenkomst gerust aanspreken met 'u'. En helemaal mooi dat je er stroom mee opwekt, in plaats van verbruikt!

sirjacobsd
14-06-15, 19:56
Mooie stek Daniel. velen zulle er jaloers op worden denk ik.
En nu maar projecten gaan realiseren en posten op de forum.
Succes.

houtenklaas
14-06-15, 22:15
Mooie schuur, ik ben jaloers. Wat zijn de afmetingen?

mcluma
15-06-15, 13:00
Heel mooi werk, mooie kleur en de deuren zijn heel goed uitgekomen

Dunhans
18-06-15, 21:03
Welk onderstel heb je onder je hbm zaag zitten?ik heb er zelf 1 gemaakt maar daardoor staat hij vrij hoog.

Daniel
19-06-15, 14:05
Even uit mijn hoofd. De buitenafmetingen van de schuur zijn ongeveer 2,70 m bij 6 m. Het dak heeft een overstek van ongeveer 30 cm rondom. In de schuur heb ik drie separate 230V groepen plus ÚÚn krachtstroomgroep. Ik heb mijn stationaire gereedschap helaas gekocht toen ik nog geen krachtstroom had, dus dat zijn allemaal 1-fase machines. Met de drie separate groepen kan ik in ieder geval wel gelijktijdig werken met twee machines.

Het onderstel is van HBM: https://www.hbm-machines.com/producten/zoeken/hbm-550-kg-universeel-verrijdbaar-en-verstelbaar-onderstel

Ik heb nu zowel op de zaag, de stationaire frees als de vlak-vandiktebank zo'n onderstel zitten. Werkt erg praktisch!

(Nog praktischer zou natuurlijk een werkruimte zijn die zo groot is dat je ieder apparaat een vaste plek kunt geven!)