Essen schaal

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Hallo mededraaiers.

Volgende week dan is er bij ons Kunstroute Drechterland.20 & 21 juni. Mijn werkplaats en atelier zullen dan geopend zijn voor alle kunstliefhebbers en houtdraaiers. Ik zal die dagen ook demonaties geven. daarom ben ik nu druk bezig om nog zo veel mogelijk werk af te krijgen. Deze schaal: houtsoort Essen op kleur gebracht door staal op te lossen in azijn. ik ben er zeer tevreden over, en wilden daarom het met jullie delen.

Gr Mark.

DSC_1192.jpgDSC_1194.jpg
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Prachtig exemplaar Mark.
Ik vind de overgang van het randje bovenaan heel goed passend.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ziet er goed uit! Dat die truc op essen werkt wist ik nog niet, Daar ga ik eens mee aan de slag.

Groeten,
Patrick
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ja... ik vind hem (of haar) ook heel mooi.
heb zelf ook nog een paar essen schalen die al aardig droog zijn .
wat is een goede mix? Een staalwol en een kopje azijn ? En dan een paar dagen laten staan ?
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ja... ik vind hem (of haar) ook heel mooi.
heb zelf ook nog een paar essen schalen die al aardig droog zijn .
wat is een goede mix? Een staalwol en een kopje azijn ? En dan een paar dagen laten staan ?

De mix maakt niet uit Spijker, (of mag ik Roestige zeggen? :))

Neem een jampotje azijn, stop er een dot staalwol in, laat het 2 a 3 dagen staan voordat je ermee gaat werken.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
prachtige schaal

Kleurt het onmiddellijk, of moet het" rijpen" ?
Hoeveel lagen zijn voor deze schaal gebruikt?
Wordt het steeds donkerder door meerdere lagen op te zetten of is de reactie beperkt.

groeten ,
Ornament
 

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Hallo Ornament,

De kleur komt na ca 30 min. Ik heb deze schaal meerde keren opgezet 3x, tot ik het gewenste effect had.
Elke houtsoort kleurt op zijn eigen manier. maar essen wordt niet zo zwart als eiken. gewoon uitproberen en experimenteren.

gr Mark
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb wel wat meer informatie over het “ebonizing” van hout, Ik zelf heb enkele stukken bewerkt met goede resultaten, maar meesten zijn gemaakt voordat Ik een digital camera had, van twee stuks heb Ik foto’s, een van Red Oak en een van Appel hout.

Het “Ebonizing” is het resultaat van ijzer dat reageert met de tannine, (looistof) in het hout, probleem is dat niet alle hout tannine heeft of dat het dezelfde hoeveelheid heeft, ook in dezelfde houtsoort verschild dit nogal wat.

Een goede manier om een beter of donkerder of gelijk resultaat te verkrijgen, door het tannine te verhogen, sterke thee werkt een beetje, maar looistof dat gebruikt word om leer/leder te maken werk beter, looistof poeder dat gemaakt is van een schors werkt best (quebracho), er is ook chemisch poeder maar sommige vinden de kleur die daarvan komt minder aantrekkelijk.

Je maakt de looistof thee en was dat over het hout of dompel het in de thee, de tannine trekt in het hout en de kleur die je verkrijgt zit dan ook in het hout, beter en mooier dan er op IMO.

Dan het opgeloste ijzer kun je maken van goed gewassen staalwol, leg het in azijn voor een week en dan giet het door een filter (koffie) dit kun je bewaren voor lange tijd, maak dat het gas dat geproduceerd word er uit kan (explosieve druk)

Je kunt het wat vlugger maken als je de azijn met de staalwol er in kookt (stinkie ;))

Hier de twee foto’s, een van Rooie Eik (Amerikaanse Eik)en een van Appel hout zonder extra tannine gebruik.

Ebonized Red Oak.jpg Ebonized Applewood bowl.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik heb een grote kom gedraaid van nog vrij nat haagbeuk (steenbeuk).
Inmiddels is hij nagenoeg helemaal droog en heeft een mooie eivorm gekregen.
Vandaag heb ik een dot staalwol in een jampot azijn gestopt en op jullie advies wil ik over 3 dagen beginnen met de behandeling van de haagbeuk.
Nu heb de pot geschuurd tot korrel 400, ik vraag me af of dat niet te glad is.

P5250209.jpg
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Werkt dat ook met haagbeuk?

Ik ga het in ieder geval proberen Wim.
Ik heb gelezen dat haagbeuk wel eens gebruikt wordt als imitatie-ebben, dus dan zal het toch een andere kleur moeten krijgen.
Ik heb net nog even gekeken naar mijn brouwsel maar dat is na ongeveer 6 uur nog steeds erg helder, ik veronderstel dat het toch ongeveer zwart moet worden.
Maakt het nog uit wat voor Azijn je gebruikt, ik heb natuurazijn gebruikt, of is schoonmaakazijn ook goed of misschien zelfs beter?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.