Boor van 7 mm of 6,9 - reeks slimline pennen.. graag feedback

LaurentDH

Actieve deelnemer
9 nov 2014
38
0
Beste mensen


wie heeft er ervaring mee om de houtblokjes van de slimline pennen niet te boren met 7 mm maar met 6,9 mm
Hier in vlaanderen zijn er veel die dat doen en aanraden
de koperen buisjes zijn 6,8 ( met boorgat 6,9) sluiten ze mogelijk beter aan
minder lijm..??? - idee, opmerkingen, uw mening ???
tweed vraag : wie gebruikt welke lijm om buisjes vast te zetten??? benieuwd
Vriendelijke groet
Laurent
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Dag Laurent,

Ik gebruik de normale 7mm boor en secondenlijn van de action om de buisjes vast te zetten. Tot nog toe 1 keer gehad dat het fout ging en dat was mijn eigen schuld vanwege dat ik te ongeduldig was.

Belangrijkste blijft om de koperen buisjes voor het lijmen even op te schuren met een schuurpapiertje om een betere "pakking" te hebben.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Opschuren, idd. En ik gebruik een 7 mm boor en 5 min epoxy. Je hebt, bij vrijwel elk type lijm, voldoende speling tussen gat en buisje nodig om de lijm te verwerken. Met een waterdunne lijm, zoals CA, zou de passing nauwer mogen zijn, maar daar is de korte verwerkingstijd weer een probleem, je moet het buisje in een maal snel 'precies' op de juiste plek brengen. Dus ook daar: liever wat meer ruimte.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik gebruik bijna altijd 6.9mm. Schuur de busjes wel goed. Maar met 7mm gaat het ook prima. Ik ben na 6.9mm gegaan omdat ik last had van excentrisch draaiwerk. Later bleek er hoogte verschil tussen de beide centers te zitten. Opgelost met latoenkoper.
Nu is de afwijking verwaarloosbaar.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik ben allergisch voor epoxy en op aanraden van Jan van den Berg gebruik ik gewone polyurethaan bruislijm. Werkt perfect. Deze is alleen niet te gebruiken bij blanks met inlegwerk. De inlays worden er dan uitgedrukt.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ook hier; 7mm boor, busjes opschuren (korrel 120) en seconde lijm van de action (ook voor de afwerking trouwens)

Groeten,
Patrick
 

rombo319

Actieve deelnemer
3 mei 2013
29
0
Ik gebruik gewoon een 7mm boortje, busjes ff opschuren en lijmen met een ca lijm met hoge viscositeit. Deze secondelijm is wat dikker en vult dus beter. Te koop bij Toolstation en kost relatief erg weinig.
groets,
arrie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.