Runabout Squirt 10'

Alexingwersen

Nieuw lid
12 jun 2015
1
0
Hallo lezers,

Ik heb al vele uren op dit forum gelezen over alle gaven projecten. Ik ben na veel zoeken bij deze boot uitgekomen https://www.glen-l.com/designs/outboard/squirt.html
De o zo bekenden glen-L op dit forum :p .
Nu heb ik dus een paar vragen voor mensen die of ervaring met deze boot zelf hebben of in het algemeen met boten (zit denk ik wel goed hier). Wat zouden de kosten zijn van deze boot met hout+lijm+epoxy kortom alles erbij. Hoeveel uren komen ongeveer bij z'n boot kijken? Als ik de boot ga bouwen ga ik dit samen met mijn vader doen ben zelf 15. We hebben beide nog geen ervaring met het bouwen van boten maar wel met andere kleine projecten. Gereedschap is niet echt een probleem aangezien we dit project een mooie gelegenheid vinden om nieuw gereedschap aan te schaffen.

Alvast bedankt voor alle antwoorden.
Groetjes Alex
 
Laatst bewerkt:

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Hallo Alex.
Leuk bootje! Lekker compact ook.

Ik ben zelf nog maar net heel bescheiden aan mijn eigen bootje begonnen en ben zeker geen deskundige, dus neem alles wat ik hier beweer met een emmertje zout.

Maar om dit topic een beetje op gang te helpen:
De 'bill of materials' vraagt 5 6mm multiplex platen van 122/144 en eenzelfde van 18mm dik. Een voor de hand liggende keuze zou zijn bruynzeel regina mahonie. In dat geval ben je aan plaatmateriaal zo'n 1000,- tot 1500,- kwijt. Verder heb je wat massief mahonie nodig. Vooral stroken in heel beschaafde afmetingen. dat zal de wereld niet kosten. Voor het verlijmen van de hele handel wordt een 'quart' epoxy aanbevolen. Het is me niet helemaal duidelijk of de hele romp in de epoxy gaat (lijkt me verstandig), in dat geval komt er mogelijk nog een quart bij met een paar m2 weefseldoek. Ik gok maar op iets als 250,-.
Alles bij elkaar denk ik dat je kunt rekenen op zo'n 2000,- tot 3000,- voor de ruwbouw.
Verkijk je niet op de kosten voor overige materialen. Epoxy bijvoorbeeld is op zich niet duur, maar zodra je bezig gaat heb je mengbekers, een doseersysteem, rollers (1-malig bruikbaar!), goede(!) handschoenen, schoonmaakspullen, enzovoort nodig. Dit soort kosten willen heel snel oplopen.

Maar dan begint het feest pas:
- motor
- stuurinstallatie
- bekleding
- beslag
- afwerking
- enzovoort

Als je je vader nog moet overtuigen dan zou ik hem voorlopig alleen de schatting voor de ruwbouw laten zien. Als de boot er eenmaal staat dan komt de rest vanzelf wel. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.