Mijn werkbank begint ergens op te lijken

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Heren/Dames,

Ik dacht na hier en daar wat vragen stellen over het maken van een werkbank om mijn progressie te delen met jullie. Ik ben hier al maanden mee bezig. Deels omdat ik ook nog gewoon moet werken, deels omdat ik een dochter van 8 maanden heb waar ik ook tijd aan wil besteden en deels omdat ik gaande weg het een en ander aan gereedschap heb besteld waar ik ook op moest wachten. Ik heb me tussendoor ook nog verdiept in het hele slijpproces van beitels en het in gebruik nemen/tunen van handschaven. Onderhand heb ik 3 schaven van Stanley. Dit puur vanwege de prijs. De kwaliteit is er dan ook naar, dus vele uurtjes vlakken van zolen etc zijn daar dan ook in op gegaan. Tevens heb ik onlangs een sponningschaaf gekocht en ik dacht.....dit keer maar eens een kwaliteitsmerk nemen...dus is het een Veritas geworden (de medium). Mooi en fijn spul maar zelfs deze vereist wat tuning.

Maar goed....ik heb tijdens het bouwen wel weer heel veel geleerd. Mede door de ervaring die je op doet, maar ook zeker door dit forum en youtube en google en noem maar op. Het is nog zeker niet klaar maar ik heb wel alles in huis om het af te maken.

Attached files
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Re: Mijn werkbank begint ergens op te lijken (vervolg)

En nog een paar fotos.

Wat nog rest:

- omlijsting van het blad met hardhout (meranti) van bijna 40mm breed en 90mm dik.
- tailvise constructie (heb een tailvise bij fine-tools.com gekocht).
- frontvise montage
- legplanken op de regels
- afwerking met danish oil
- gaten boren voor de bench dogs

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ziet er goed uit!! heb je de tailvise al binnen? ben zeer benieuwd naar het verdere verloop van de werkbankproductie

rick
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Je zak met schaafsel ziet er uit alsof je het slijpen aardig onder de knie hebt. Mooi project, het geeft veel voldoening te kunnen werken aan een zelfgemaakte werkbank, vooral ook omdat je hem precies zo maakt dat hij voor jou het handigst is.
Ik ben benieuwd naar de vorderingen.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Bedankt. De tailvise heb ik al binnen.....mega zwaar ding. En het slijpen gaat inderdaad al aardig. Ik heb al aardig wat zakken schaafsekl gevuld. Toch blijft het nog lastig om alles haaks te schaven, zeker als de balk breder is dan je schaaf. Om maar te zwijgen over kwasten. Deze moest ik vaak toch even uitsteken om het vastlopen te voorkomen.

Ik ga deze week verder met de omlijsting. Aan de kopse kanten maak ik een sleuf zodat je goede lijmvlakken creert en deze worden met de tandverbinding aan elkaar vast gemaakt. Het wordt de eerste keer dat ik de tandverbinding ga proberen. Ik kan ook kiezen voor de zwaluwstaart, maar daar moet ik me eerst in verdiepen.

Anyhow, het is nu al heerlijk om op te werken ondanks het ontbreken van de klem mogelijkheden.

En dan te bedenken dat ik als kind een hekel had aan handvaardigheid. Hoe kan een mens veranderen!
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Het is een erg mooie bank daar ga je veel plezier aan beleven.
De indruk van je werkruimte is dat van een slaapkamer. klopt dat ??
Ook ik had vroeger een hekel aan hout en aan schilderwerk,
maar dat is de laatste twee jaar geheel veranderd.
succes: Albert
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
@placebo

Jep dat is idd een slaapkamer :) Mocht er een tweede kind kome, dan slaapt er iemand in de schuur of de kruipkelder :)
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Een update.

Dit weekend weer wat gedaan. Het ging wel erg moeizaam. Aangezien haaks zagen met de hand nog niet tot mijn vaardigheden behoort, ben ik afgelopen zaterdag bezig geweet een hulpstukje te maken zodat ik de kapzaag recht kan houden. Wel handig voor een boxjoint. Ik ben daar in totaal 3 uur mee bezig geweest. Ik was zo moe dat er niets normaals uit mijn handen kwam. Uiteindelijk na een stevige pauze is het dan toch gelukt. Mijn eerste boxjoint van mijn leven met de hand gemaakt. Zie de foto's.

Tevens heb ik mijn front vise opgehangen. Deze is verzonken aan de onderkant zodat ie wat hoger uitkwam. Hij is ook verzonken in de omlijsting. Nog even hard doorwerken en dan kan ik wellicht aan de finishing gaan denken. UIteraard is alles nog niet geheel afgewerkt, maar dat komt later.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.