Motor draaibank klinkt veel luider als ik tegencenter gebruik

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi allemaal
het viel me vandaag op na een tijdje mijn tegencenter niet gebruikt te hebben
wil ik vandaag terug wat klein werk doen tussen de centers
en nu valt me op dat waneer ik mijn tegencenter gebruik
de motor van mijn draaibank erg veel lawaai maakt
dit lijkt me niet normaal ?
Het tegencenter staat perfect op center
en ik heb het zeker niet enorm hard aangedrukt eerder vrij licht
Mvg tom
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Hoe is het geluid van de motor als je de tegencenter zeer minimaal instelt (net genoeg houvast)? Verandert het geluid als de de tegencenter vervolgens (met draaiende motor) indraait? In het bevestigende geval denk ik aan de lagers.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Haas
Heb ik gelijk geprobeerd maar maakte geen verschil
en zou ook niet mogen het is een nieuwe midi draaibank met nu ongeveer 150 uur op de teller
Bedankt Nico hierdoor ontdekte ik dat een deel van het geluid wel van het tegencenter komt
maar het is toch echt de motor die zwaarder klinkt vermogen blijft hetzelfde
O Peatey
je hebt helemaal gelijk maare mijn duits is echt verschrikkelijk slecht
en bank draait prima voor de rest kan ook gewoon zijn dat ik te bezorgd ben lol
mvg tom
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Tom, toen ik laatst bij rick was en keek bij Jan Pranger was het eerste wat mijn opviel dat zijn draaibank nagenoeg geruisloos was. Als ik het goed gezien heb was dat ook een midi.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Je hebt helemaal gelijk Wim
het draait normaal ook zo geluidloos vandaar dat het me zo opviel dat her geluid van de bank zo toenam
waneer ik het tegencenter gebruikte
heb best veel gedraaid maar motorgeluid zou volgens mij toch altijd gelijk moeten blijven
mvg tom
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Hoi Haas

je hebt helemaal gelijk maare mijn duits is echt verschrikkelijk slecht

As ich dat kin, kinst dich das och.
Ik werk voor een Duits bedrijf en opleidingen zijn in het Duits. En voorgaand was het antwoord van mijn chef of ik al dan niet mijn plan kon trekken in het Duits.
En de Duitsers hebben me altijd begrepen.
Limburg allein!!
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Hoi Tom,

Je kunt ook gewoon een mail sturen (met google vertalen kom je een heel end;).
Maar als ik het zo hoor maakt je draaibank wel overuren!(25-30uren per week is niet weinig)
De foto's kunnen bedriegen, maar volgens mij draai je vrij grote stukken zonder tegencenter.
Ik vind het belangrijk om het tegencenter zo lang mogelijk te gebruiken, zodat je eerst de onbalans uit het hout zoveel mogelijk kwijt bent.
Mogelijk is je lager van de hoofdas stuk (voelen of er eventueel speling op zit)

SUCCES!

grt,
Leo

Hoi Haas
Heb ik gelijk geprobeerd maar maakte geen verschil
en zou ook niet mogen het is een nieuwe midi draaibank met nu ongeveer 150 uur op de teller
Bedankt Nico hierdoor ontdekte ik dat een deel van het geluid wel van het tegencenter komt
maar het is toch echt de motor die zwaarder klinkt vermogen blijft hetzelfde
O Peatey
je hebt helemaal gelijk maare mijn duits is echt verschrikkelijk slecht
en bank draait prima voor de rest kan ook gewoon zijn dat ik te bezorgd ben lol
mvg tom
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Helaas heb niet veel verstand van draaibanken, maar uiteraard zal alles gaan resoneren als er ergens een geluid vandaan komt.
Om de exacte locatie te kunnen vinden is een stethoscoop handig.
Een alternatief kan zijn een schroevedraaier. Hou het heft tegen je oor en tast met andere kant de draaiende delen af. Dan kan je vaak de exacte locatie van de geluidsbron vinden.

PAS OP: als je met die schroevedraaier bezig gaat zit je erg dicht op de draaibank met je lange haar. Maar ook kledingstukken, die normaal geen problemen geven kunnen nu heel gevaarlijk zijn.


PS met een stethoscoop bedoel ik overigens dit modelletje:
http://www.aliexpress.com/item/Free...ir-Tool-Mechanics-Stethoscope/1170139686.html

Net even anders als dat ding van de huisarts.
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Nou ik ben 99% zeker dat de lagers goed zijn
het tegencenter maakt inderdaad wat lawaai maar dat is verwaarloosbaar
de eigen resonatie van mijn bank ( of beter gezegt van het onderstel )
ligt nu rond de 1000 toeren en is simpel op ts lossen door de snelheid wat aan te passen
dus daar ligt het probleem niet denk ik
na een nachtje slapen besef ik dat het echt de motor is die bij momenten echt heel zwaar klinkt alsof er een blok van 20 kilo zou ingespannen zijn ( ik zou niet zo iets zwaar proberen te draaien op deze bank hoor )
terwijl de bank perfect draaide toen ik de grotere stukken peer heb voorgedraaid
en nu af en toe zo zwaar lijkt te lopen terwijl ik juist nu licht werk aan het doen ben ook als ik het tegencenter niet gebruik klinkt de motor af en toe zwaar en ik vind het moelijk om terug te gaan met een probleem wat maar af en toe opspeelt
dan zal je zien dat ik helemaal na duitsland rij
of Jan ga lastig vallen en dan draaid de bank als een zonnetje
en Lemmen da is een erg handig trukje met de schroevendraaier
ik heb de grootste genomen die ik had haar goed vastgebonden :) en petje aan
leo ik gebruikte eerst inderdaad altijd mijn tegencenter tot een stuk in balans was
tot ik hier de opmerking kreeg van iemand ( weet niet meer zo snel van wie ) dat die bijna nooit zijn tegencenter gebruikte dus na wat proberen
Toch het vertrouwen in de houtschroef gekregen en dan inderdaad veel gedraaid zonder tegencenter over de vele uren
tja ik heb speciaal geinvesteerd in een midi in plaats van bv een HBM
met het idee dat die wel wat uurtjes aankan
ik draai zeker nooit volle dagen het bankje krijgt rust genoeg
waneer ik alles aan het zagen en afteken ben denk ik dan
iedereen in ieder geval al bedankt voor het meedenken
mvg tom
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Succes Tom, ben benieuwd wat er uit voort komt.

Toch zou ik als ik jou was de leverancier bellen, wellicht komt het hem bekend voor en ben je er snel uit. Probeer de woorden waarmee je moeite hebt eerst even te zoeken op google translate en bereid het gesprek een beetje voor zoals jij denkt dat het in jouw gedachten zou gaan.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Dhr. Schulte spreekt ook heel aardig Nederlands hoor. In elk geval verstaat hij alles. Er is dus geen drempel- of koudwatervrees nodig. Service staat bij hun heel hoog in het vaandel.
Gewoon bellen dus en de situatie uitleggen.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Succes Tom, ben benieuwd wat er uit voort komt.

Toch zou ik als ik jou was de leverancier bellen, wellicht komt het hem bekend voor en ben je er snel uit. Probeer de woorden waarmee je moeite hebt eerst even te zoeken op google translate en bereid het gesprek een beetje voor zoals jij denkt dat het in jouw gedachten zou gaan.

+1 en +1

+1 mbt tot het even melden aan de leverancier. Ook als daar uit komt dat jullie er niks mee kunnen.
Als het inderdaad een lager o.i.d. is wordt het vanzelf ( en vrijwel zeker) erger. Maar dan is er vast bekend dat het een probleem was wat zich vrij snel openbaarde.

+1 om je gesprekje een beetje voor te bereiden.

Ben allen niet zo'n voorstander van koekel translate. Die maakt soms hele rare zinnen in de vreemde taal. En als je die taal niet machtig bent zie je ook niet wat voor onzin je staat te vertellen.
Kijk maar eens op ebay of aliexpress.
Als je wat vertaald met koekel, vertaal de zin dan daarna altijd weer terug naar je eigen taal. Als er hetzelfde uitkomt, ben je redelijk veilig. ( dat is dan in <5% van de gevallen:D)
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Doordat ik even naar een plaatje zocht van zo'n stetoscoop, schrok ik van de prijs.
Vroeger waren die dingen niet te betalen. Dus ik behelp me al zo'n 40 jaar met diverse schroevedraaiers onder motorkappen.
Over enkel weken ben ik de trotse bezitter van een echte!
http://www.ebay.com/itm/160956630459

Laat ik eerlijk zijn het gevaar van de schroevedraaier-truc wordt steeds groter, ik ben wat minder lenig aan het worden :D
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Nou gelukkig kon ik me ook met mijn steenkolen engels behelpen bij het telefoontjeik wist al van mijn vorige bezoek aan de heer Schultse dat ze een topzaak zijn maar dit vind ik toch wel heel tof :) en meschien ook wat te snel ? Is erg goede service maar ik heb een beetje schrik dat ze hem daar inderdaad aanzetten en hij het gewoon doet maar dir heb ik ook wel aangegeven maandag word er een nieuwe motor opgestuurd nu maar opzoek naar een goede electrieker die de motor voor me kan opsturen mvg tomk
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.