Fineer bolt op

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ben een klein projectje (2 klemborden) aan het maken. Hierbij heb ik naar vermoeden essen fineer verlijmd op een stuk mdf en vervolgens met een kader van frans eiken afgewerkt. Na verlijmen en schuren was er geen enkel probleem te zien of te voelen. Echter nu de eerste laklaag (waterbasis) er overheen gaat, zie ik het fineer opbollen. De hechting is dus niet goed geweest op het fineer. Is hier nog iets aan te doen ? Ik zat te denken om met een injectienaald er lijm onder te spuiten maar misschien is er een andere oplossing ?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoe en met welke lijm heb je het fineer gelijmt? Kan me voorstellen dat door het water uit de lak het fineer uit zet en als het op bepaalde plaatsten niet goed vast zat dat het dan daar opbolt. Zit het fineer wel aan beide kanten?

Weet niet of je in praktijk met een injectie naald door het fineer komt om lijm op de juiste plaats te krijgen! Maar weet ook geen andere oplossing dus misschien proberen waard.

Je zou ook kunnen kijken wat er gebeurd als de lak goed uit gedroogd is of het dan weer strak trekt.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Hi Thom, Ik heb D2 gebruikt van Bison. Nu je het zegt, die is niet waterbestendig. Maar goed, lijm opgebracht met een roller om zo evenredig mogelijke laag te creëren, daarna fineer erop, afgedekt met een vuilniszak waarop ik over de hele breedte en lengte dikke balken heb gelegd met daarop weer extra gewicht. Misschien was het beter geweest het geheel tussen platen te klemmen ? Geen idee, helaas heb ik geen vacuumpers.
Ik zal iig moeten wachten totdat de lak droog is vooraleer ik verder kan. Dank je.
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Normaal gesproken kun je bij onvoldoende hechting van het fineer, proberen het fineer weer vast te strijken (dus met een warme strijkbout). Ik ben alleen bang dat dit niet goed zal gaan met de lak die je nu hebt aangebracht.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Even een oude techniek uit de restauratie van antieke kasten:
Kast met brandschade en opbollend fineer.
Neem een blok hout ter grootte van de opbolling. Verwarm dit hout op een kachel of gloeiend hete plaat, zonder dat het hout zwart wordt.
Leg dit hout op de opbolling en druk het geheel plat met klemmen.
Verklaring: vroeger werd beenderlijm gebruik, dat door verhitting weer vloeibaar wordt en opnieuw plakt.
De huidigehoutlijm is verdunbaar met water en laat bij vocht dus los.
Leg een vochtige doek op opbollende fineer. Leg daar het gloeiend hete houtblok op. En druk deblaar met klemmen plat.
wellicht dat dit. Nu ook nog werkt.
Veel succes,
Jan Pranger.
 
A

Athanor

Guest
MDF bezit vaak een vettige laag, die voor het schilderen of lijmen met wasbezine o.i.d. verwijderd moet worden. Dit kan ook je probleem veroorzaken en dan is het de vraag of de remedie van een injectienaald nog werkt.... maar "nooit geschoten is altijd mis"

Succes!

Fons
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank voor jullie reacties. Vanmorgen bleek het fineer weer terug in oorspronkelijke staat te zijn gekeerd en dus geen nood aan de man ;) Echter ga ik er nog een laag lak op aanbrengen omdat de eerste (mede door mijn vingers) ietwat beschadigd is en door de opstaande houtvezels. Schuren dus en daarna weer lakken.

Fons, dit wist ik en had het ontvet. Misschien toch niet grondig genoeg.
Jan, die truuk ga ik eens proberen echter zal dat nu niet werken denk ik omdat de lak het hout al heeft gevuld/bedekt.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Gewoon met de strijkbout verwarmen en met een blokje hout aandrukken. Bij essen fineer moet je wel opletten voor scheurvorming bij het verwarmen, vanwege de grovere nerf.
Daarna met een deuveltje even tikken om te horen waar het fineer eventueel nog los zit. Je moet in ieder geval watervaste lijm gebruiken.
Bovendien niet te snel na het fineren gaan lakken. Dit geldt ook voor schuurbewerkingen. Warmte kan de lijm weer zacht maken als deze niet lang genoeg gedroogd heeft.

Gr Ed
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank je Ed, ook deze waardevolle info zal ik gebruiken bij mijn volgende project met fineer. Het werk wat ik moest maken was eigenlijk te kort dag dus moest ik snel werken, wat inhoudt dat je soms problemen krijgt met eea.

Klus is geklaard, klant zeer tevreden. Zeer tevreden want dit was boven verwachting ;)

WP_20150612_08_51_49_Pro.jpg
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Dit soort kleinere projecten zijn bij uitstek geschikt om helemaal met de strijkmethode te doen. Beide delen (fineer en ondergrond) van lijm voorzien. Best met een roller en niet te dik. Laten drogen tot de lijm niet meer plakt.Het fineer zal zich tijdens het drogen waarschijnlijk oprollen, dat is geen probleem. Door de lijmlaag zal het niet breken als je het weer vlak drukt. Dan positioneren, strijken en aandrukken.

Gr Ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.