Overkapping bouwen

Paul_A

Nieuw lid
9 jun 2015
6
0
Mijn wensenlijstje bevat oa een overkapping voor in mijn achtertuin.
Afdak.jpg

screenshot.276 - Copy.jpg

Tuin is ongeveer 5,4m breed en 12m lang.
De ruimte die ik heb voor de overkapping (vanwege wat beplanting etc) is 2,60m lang en zal los naast mijn schuurtje komen te staan.

Nu wil ik dat er geen paal in het midden van de overkapping komt.
Ergens gelezen: Overspanning (in mm) gedeeld door 20 = minimale balkdikte (balkhoogte in mm).
In mijn geval is dat bij 5m een balkdikte van 25cm.
Maar dit is zodat er over gelopen kan worden (wat in mijn geval niet zo is).
De vraag is dan ook, kan ik dan met een wat minder dikke balk uit de voeten?

Voor de staanders (A) wil ik 150x150x2500 gebruiken (zal een stukje afgaan).
Voor de liggers (B) 200x70x5400mm
Voor de dwarsliggers (C) 100x100x2600 (zal passend gemaakt moeten worden)

Zijn dit een beetje normale maten zodat het geheel stevig zal staan, of zit ik er overal te dik boven of juist er onder?
Veiligheid boven alles, maar overdrijven is ook een kunst.

Voor de staanders en de lange liggers wil ik eiken gebruiken, voor de liggers douglas, alles onbehandeld.
Verder wil ik de grond in met betonpoeren met stelbout. (lijkt mij niet zo spannend, er is immers weinig keus qua afmetingen die beschikbaar zijn).
Wel is daar de keuze voor rechthoekig of juist in een soort piramidevorm (waar de laatste mij het meest stabiele lijkt, maar meer graven is).

Wat afwateren betreft, gat in het dak en daar een pijp op de regenpijp van het schuurtje aansluiten?
 

tuoh

Oud hout
Ik zou het hele ontwerp nog eens grondig tegen het licht houden, het totaalplaatje klopt langs geen kanten, dat bouwwerk blijft niet staan als er wat wind staat. Zo een minimalistisch ontwerp zoals hierboven getekend kan wel gebouwd worden, maar van het bijhorend prijskaartje ga je achterover slaan. Als je echt dit model wil ga je misschien beter over op staalbouw, met een flinke betonnen fundering eronder, is een stuk goedkoper.
Hoe minder onderdelen er in een constructie zitten hoe beter alles moet berekend en bekeken worden om het gebouw toch zijn stijfheid te geven zonder gebruik te kunnen maken van de traditionele onderdelen zoals schoren, windverbanden, etc.... Al die functies moeten nu enkel door de staanders en de liggers gaan gerealiseerd worden en dat vraagt zware ingrepen in de constructie, en dus een bijhorend prijskaartje.

Veelal word er bij houtbouwwerken ook dikwijls te weinig rekening gehouden met de gevolgen van een langdurige belasting op een bouwwerk. Het is niet omdat een zojuist geplaatste balk vandaag niet doorhangt dat ie binnen enkele jaren ook nog mooi strak gaat liggen. Meestal zie je na een paar maanden, of jaren, forse vervormingen verschijnen bij te licht uitgevoerde constructies. Het eigen gewicht, wind, werk, sneeuw, etc. allemaal doen ze hun uiterste best om die constructie ten gronde te richten:p
Aan de bouwer om hier een stokje voort te steken door de te gebruiken secties altijd naar boven af te ronden en NOOIT naar onder. Daar zet je enkel jezelf maar mee in de zak.
Worden de te gebruiken secties te zwaar, te duur, te lomp, etc... dan is het tijd om het ontwerp aan te passen op een zodanige manier dat er meer realistischer waardes kunnen gebruikt worden. Elk materiaal heeft zijn fysische grenzen, niet elk ontwerp kan zomaar met eender welk materiaal uitgevoerd worden, zonder op deze grenzen te stuiten.
Het is duidelijk dat je hier met bovenstaand ontwerp op een fikse grens gestoten bent. Twee mogelijkheden, ontwerp (laten) uitvoeren met de nodige (dure) kunstgrepen, of ontwerp zodanig aanpassen dat één en ander wel met de gebruikelijke constructietechnieken kan gebouwd worden.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
recentelijk is bij ons in de buurt zo'n soort overkapping geplaatst ik denk 4 x 6 meter, ook 4 palen zoal hie getekend. echter daar zijn als voor en achter liggers 2 stalen h binten gebruikt, waarbij aan de voorkant het geheel in een soort overstek is gemaakt waar men korte stukken balk tegen de voorkant heeft gezet zodat het lijkt alsof ze door de stalen balk heen lopen.

Ik zal morgen kijken of ik er mogelijk wat foto's van kan schieten.
 

Paul_A

Nieuw lid
9 jun 2015
6
0
Stiekem loop ik een beetje af te kijken:

Naamloos.jpg
Dus het kan wel met hout alleen (toch?).

Ben benieuwd naar de foto's.
 
Laatst bewerkt:

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
Dus die balkjes voor de H-balk zijn eigenlijk nep? Bizar! Nou ja, ze dragen natuurlijk wel ietsje...
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Het lijken me idd ook houten palen, maar op de onderste foto zie je stukken draadeind boven de straat uitkomen, wat bij een stalen voetplaat het geval is.
Het lijkt of er aan de stalen balken, de liggers, een koker gelast is waar de houten staander in valt, wat ook zeker wel nodig is om het dak stevigheid te geven, maar lijkt me ivm krimp houten staanders ook niet ideaal. Interessante constructie, vind het zelf ook niet misstaan.
 

Paul_A

Nieuw lid
9 jun 2015
6
0
Mocht je nog eens een keer langslopen, kan je dan wat detailfoto's maken van de hoeken (hoe dus de staander met de ligger verbonden is).:eek:
En als je toch bezig bent, wat hebben ze nu gedaan bij de grond - staander verbinding?

Maar als ik het goed begrijp is alles op de dwarsbalken na van hout?
Misschien ook geen gek idee...
 

Paul_A

Nieuw lid
9 jun 2015
6
0
Nog een leuk vraagje, schoren zijn dus aan te bevelen, geen probleem.

Maar is deze manier van schoren goed of voldoende?
screenshot.281.png
 

tuoh

Oud hout
Ziet er goed uit, als alles zo onwrikbaar mogelijk vast zit (bouten) zit je op het juiste spoor:p Een driehoek is namelijk de enige meetkundige figuur die onvervormbaar is, daarom ook dat je die dingen zoveel ziet in staal- en houtconstructie's;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.