Gaten mooi rond verzinken met verzinkboortje

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Een beetje een noobvraag, maar goed.. Mijn vraag in m'n eigen topic verzandt een een beetje door de rest van het gesprek dus dan maar even zo:

Ik heb in de brug van mijn gitaar gaten geboord voor de brugpinnen, deze moeten voor het mooie een iets verzonken te worden.

Mijn ervaring met verzinkboortjes is dat ze niet altijd rond boren.. soms wel, soms niet, maar ik kom er maar niet achter wat ik dan af en toe verkeerd doe. Ik heb er 1 van Makita en 2 van Ecotools, maar bij allen heb ik dit.

Is hier nog een juiste techniek voor? Dit moet echt in 1 keer goed, geen ruimte voor fuckups..

 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Je laat op de foto een conische ruimer zien . Met wat voor verzinkboor was je van plan om te verzinken ? Een ruimer is bedoelt om gaten of op maat te maken of in dit geval om ze taps te maken en daar kun je niet mee verzinken. Maar misschien bedoel je iets anders met verzinken?
Maar wat ik begrijp wil je tapse gaten maken voor de eindpinnen, dat zou ik doen met de hand met een blokhaakje er naast om te zien of je wel haaks blijft en dan haaks naar alle kanten toe , of als je een kolomboor hebt , de tap inspannen en met de hand de boorkop draaien en met de andere hand op diepte brengen.
De onrondheid komt doordat je scheef gaat en ook omdat je waarschijnlijk een te hoog toerental gebruik voor een ruimer, maar ook met een verzinkboor moet je een laag toerental gebruiken .
Maar ik denk dat je een gat taps wil maken en dat doe je het best met de hand, heb je er ook meer controle over .
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Op de foto staat idd een ruimer, maar ik wil de gaten verzinken met zo'n ding:

verzinkboor.gif

Niet persé deze.

Het beoogde effect:

SP39-RO.jpg
 

tuoh

Oud hout
Quasi alle types verzinkboren doen hun werk goed als ze scherp zijn, maar in de loop der jaren heb ik ondervonden dat de types op foto voor hout het best voldoen, en als het echt een heel lastig hout is dan geeft het meest rechtse type altijd een foutloos resultaat;) De TIN-coated verzinkboor levert ook mooi werk in zowel staal als hout.

CIMG4920.jpg

Let wel, om met verzinkboren altijd een perfect resultaat te boeken zijn er een paar aandachtspunten, niet uit de vrije hand gebruiken maar altijd in de kolomboormachine, niet te snel toerental (rond de 500tr/min) en de diepteinstelling op de machine gebruiken. Hoe harder de houtsoort hoe beter het resultaat is een feit, en voor tricky klusjes altijd eerst eens een proefje doen om de juiste parameters te vinden is ook geen slecht idee.

Voor de gewone klussen ( schroeven verzinken) hoef je met bovenstaande geen rekening te houden natuurlijk, het resultaat mag hier al eens wat minder zijn, de schroef corrigeert dat wel:p

En nog wat verzink resultaten in Mahonie multiplex.

CIMG4923.jpg

CIMG4936.jpg
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Precies wat Tuoh schrijft , kolomboormachine en laag toerental en een proefje maken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
hmmm, dat wordt een probleem.. Aan het object zit namelijk een gitaar vast en akoestische gitaren zijn niet vlak, verre van zelfs. Er zit een radius in het achterblad. Een misrekening van mijn kant, had dit allemaal moeten doen voordat de brug op de gitaar zat.. Weer een stukje ervaring.. :)

Daarbij kan ik op dit moment echt niet bij m'n kolomboor, daar deze ingebouwd staat met meubels voor het nieuwe huis..

Het zal dus echt met de hand moeten gebeuren.

Die cross-gat verzinkboor lijkt me een goede optie, is dat te doen met de hand? (niet met een accuboor, maar echt met de hand.)

Het kan me niet schelen hoe lang ik er over doe, als het maar goed gebeurt
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
ik gebruik waar mogelijk deze van Festool, die diepte is altijd egaal instelbaar en het gat mooi rond omdat de boor dient als centerpunt.

serveimage
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
@Rizz
Was dat verzinken van de gaten iets dat pas op het laatst kon gebeuren of maakt dat deel uit van dehele reeks beslissingen die niet echt ingepland kunnen worden ?
Ik ken dat wel bij mijzelf als ik iets maak met een breedlopend plan dat nog alle kanten op kan, alleen kan het soms frustrerend zijn om iets te willen dat eigenlijk niet meer kan op de manier die net verstandigst is of met het minste risico op verkloten. Ik heb ook de neiging om te ver door te willen gaan in de vorm.
Met andere woorden had je dit niet eerder in het bouwproces kunnen doen ? Of is dat de les voor een volgende keer ?
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Als je een tafelmodel kolomboor hebt, of een standaard voor een boormachine, kun je deze op de werkbank zetten 'over' de gitaar heen. Heb je allen nog iets nodig om de hals te ondersteunen en fixeren. De body van de gitaar zou in theorie op de werkbank kunnen rusten, met een doek oid eronder uiteraard.
Voor de hals zou je een soort U-profiel kunnen maken. Vervolgens hoef je je geen zorgen te maken over evt beschadiging aan de hals, want je klemt het profiel zelf vast.

Geen idee of dit van toepassing is, maar ik noem het toch maar:)

Succes!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
@ H.Katan: ik had bedacht dat het niet handig was om eerst gaten te boren als je onder vacuüm lijmt.. Had natuurlijk ook niet helemaal door kunnen boren en verzinken vooraf. Wijze les dus..

Marthijn, hij is te groot voor een tafelmodel en ik heb nu even geen werkplaats, dus het moet maar even handmatig. Mijn kolomboor is wel groot genoeg overigens, maar staat vrij en is op mijn hoogte neergezet, dus het zal een beste uitdaging worden om de gitaar te stabiliseren.. :)
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Het niet mooi rond worden van verzinkte gaten wordt veroorzaakt doordat de snijkant van de boor om en om door langshout en kopshout moet snijden. Kopshout geeft veel meer weerstand, met als gevolg dat (vooral uit de hand, en vooral met onscherp gereedschap) de boor de neiging heeft op en neer te gaan dansen. Hetzelfde effect treedt op als je met een botte metaalboor een gat in hout probeert te maken.
Een verzinkboor met veel snijkanten heeft hier ook minder last van dan een met weinig. Degene op het plaatje dat je post heeft er slechts 4.

Het model dat tuoh laat zien gaat dit effect tegen door een groot contactoppervlak met het werkstuk.

De beste manieren om dit dansen te voorkomen zijn scherp gereedschap en een lage, maar stabiele druk op de boor. Hierdoor is een kolomboor bij uitstek het gereedschap hiervoor. Je geeft aan dat een kolomboor echter geen optie is.

Outside the box:
Als snijden niet werkt kan je altijd nog schuren.
Hoewel het geen conventionele manier van hout verspanen is, zou je het ook kunnen slijpen met een conisch slijpsteentje in de boormachine of in een dremel. Om verbranding van het hout tegen te gaan moet je wel het toerental laag houden.

Groet,

Tom
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Waar ik aan dacht is de simpelere uitvoering die benchworks toont.
Zo'n verzinkboortje dat je op een boortje klemt. http://www.de-toolbox.nl/a-27316286/verzinkboren/skandia-verzinkboor-souvereinhoutboor-8-mm/
Het boortje zou je dan moeten vervangen door een massief stukje metaal. ( achterkant van een boortje bijvoorbeeld en de spoed in de boormachine klemmen)
Je hoeft immers niet meer te boren je hebt alleen iets nodig om te centreren.
Maar goed het is maar een idee, wat ik niet uitgeprobeerd heb.

Andere optie is natuurlijk om een hulpstuk te maken ( bv van hout/multiplex) dat groot genoeg is dat over de gitaar past.
bedenk dat het maar 6 gaatjes zijn, en je dus niets hoeft te maken met een hefboom, om snel te kunnen werken. Een steun die je naar beneden draait met een bout kan ook. Dat is makkelijker te maken om loodrecht naar beneden te gaan.
Bovenvrees is wellicht makkelijker in te klemmen.

Helaas geen idee is beproeft. 't zijn maar wat hersenspinsels.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Outside the box:
Als snijden niet werkt kan je altijd nog schuren.
Hoewel het geen conventionele manier van hout verspanen is, zou je het ook kunnen slijpen met een conisch slijpsteentje in de boormachine of in een dremel. Om verbranding van het hout tegen te gaan moet je wel het toerental laag houden.

Groet,

Tom
Tom, dit vind ik het overdenken waard. Die spulletjes heb ik allemaal..

@ Benchworks: ziet er mooi uit, maar is wat prijzig.. Ik ga of voor de optie van Tom of voor de crossgat verzinkboor met het grote contact oppervlak.. Tenzij iemand een andere suggestie heeft?

Andere optie is natuurlijk om een hulpstuk te maken ( bv van hout/multiplex) dat groot genoeg is dat over de gitaar past.
bedenk dat het maar 6 gaatjes zijn, en je dus niets hoeft te maken met een hefboom, om snel te kunnen werken. Een steun die je naar beneden draait met een bout kan ook. Dat is makkelijker te maken om loodrecht naar beneden te gaan.
Bovenvrees is wellicht makkelijker in te klemmen.

Helaas geen idee is beproeft. 't zijn maar wat hersenspinsels.
Ook jij bedankt, Iemen. Dit zou zeker tot de mogelijkheden kunnen behoren als ik een werkbank tot m'n beschikking had. Het wordt wat ingewikkeld en pijnlijk als ik dit aan de keukentafel ga doen.. (pijnlijk in de zin dat mijn aanstaande dit niet leuk gaat vinden..
smile.png
)
 
Laatst bewerkt:

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Voor je bezig gaat met een slijpsteentje, maak wel even proefstukje, dan weet je hoe het hout reageert

Groet,

Tom
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Voor je bezig gaat met een slijpsteentje, maak wel even proefstukje, dan weet je hoe het hout reageert

Groet,

Tom

Dat spreekt voor zich, Tom. Ik heb nog 1 stukje liggen hiervan, voldoende om een paar keer te proberen.. Was eigenlijk een keer ergens anders voor bedoeld, maar dit is een heel goed doel!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Nou, heb een poging gewaagd met eeen slijpsteentje in de dremel, maar dit werkt niet tot nauwelijks. Om een beetje resultaat te krijgen in dit harde hout, ben je een hoop tijd kwijt en het steentje loopt heel snel vol, waardoor het een vieze boel wordt.

Heb ook een crossgat verzinkboor besteld en deze is vandaag binnengekomen. Gelijk even geprobeerd en wat een mooi resultaat! Ook gaat dit veel beheerster als een "normale" verzinkboor.. Ik moet het echte werk nog doen, maar ik heb er het volste vertrouwen in!

Bedankt voor de tips, mensen. Weer een succes van dit mooie forum!
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Mooi dat het (vermoedelijk) gaat lukken.
Om de een of andere reden heb ik deze draad een paar dagen gemist. Maar 'gelukkig' werkt het niet met een slijpsteen.
Waarom gelukkig? Ik ben bang dat als dat wel lukt, dat je dan slijpsteenresten in het oppervlak van het hout drukt.
Het zal niet veel zijn, en mischien zelfs te verwaarlozen....maar toch.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.