Buxus

xander herijgers

Nieuw lid
31 mei 2015
5
0
Volgend jaar ga ik mijn huis uitbouwen en dat betekent dat de buxus die daar staat het veld moet ruimen. De onderstam is ca 15cm dik en er zijn nog wat stevige zijtakken. Ik ben op de hoogte van de kwaliteiten van dit hout, dus ik wil het hout drogen.
Op mijn gevoel zou ik zeggen dat ik het hout moet klieven om scheurvorming te voorkomen. Ik heb echter hele scheurvrije gedroogde stammen te koop zien staan.
Heeft iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Groeten, Xander
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Buxus leg jet het best te drogen in een koele vochtige kelder. Dat heb ik ooit eens gedaan met een buxus van soortgelijke diameter. Na een jaar of 4-5 moest ik verhuizen en bleken er toch enkel scheuren in te zitten. Aangezien het droog leek, het niet door schimmel was aangetast en ik geen kelder meer had, heb ik hem toen bovengronds opgeslagen. Na verloop van tijd bleken de scheuren toch nog behoorlijk dieper en breder, maar daartussen zat geweldig hout.

Enkele jaren geleden heb ik in zuid limburg een oude dikke buxus gekocht die vele jaren op een zolder van koetshuis te drogen had gelegen. Helaas bleken er naast de nodige zichtbare scheuren ook ontiegelijk vele haardunne scheuren in te zitten, zodat het rendement bedroevend laag was.

In Japan worden nogal wat rondhout, dus stammen met de kern en al te drogen gelegd. Van te voren worden ze dan van onder tot boven tot op de kern ingezaagd. Hierdoor krijgt de tangentiale krimp letterlijk de ruimte en blijven de stammen vaak vrij van scheuren.

Dus help je geluk een handje: zaag hem in tot op de kern en leg hem in een koele vochtige kelder, of kruipruimte. Wellicht heb je dan na jaren mooi bruikbaar buxushout.

Succes!
 

jolipipe

Nieuw lid
9 jul 2015
1
0
Houthandel Cranga (Fr) gooit zijn buxusstammen in stromend water ,van bv een beek of zo. Flink wateren.
In de Pyreneeën zagen ze de stammen op grote hoogte en brengen die elk jaar een stukje de berg af, waar ze liggen te drogen .Daarna gaan ze op stapels in een schuur ( donker)
Maar dat is voor ons platte landje geen optie.Ik zaag zelf , de buks op ribben , wax de uiteinden en laat ze op zolder drogen . Stam inzagen tot de kern is ook goed, zou wel de kopse kanten waxen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.