Zelfbouw scharnieren-freesmal

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Even een paar foto's (al een tijd terug gemaakt) van een zelfgemaakte freesmal voor scharnieren.

Als basis eerst een freesmal voor de freesmal. Met losse stukjes hout kan je heel nauwkeurig een mal samenstellen. Telkens even testen/passen of de goede maat is gemaakt. Hiervan de andere freesmallen gefreesd met een kopieerfrees.
2012-06-10 051.jpg

Het zijn er normaal vier onder elkaar. Bovenop een extra plaatje omdat het bovenste scharnier een bepaalde afstand tot de bovenkant van de deur moet hebben. De aluminium L-strip is niet optimaal, beter een T-track gebruiken. Maar dit werkt ook. Voor andere deurmaten (of ramen) moeten er extra gaten geboord worden. Bovenop zit een plaatje ter dikte van de sluitnaad. Bij frezen in de deur klap je die uit, voor de juiste afstand.
2012-06-10 050.jpg

Frezen in het kozijn.
2012-06-10 046.jpg

Frezen in de deur.
2012-06-10 047.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb ook een malletje gemaakt om (in twee stappen) sloten uit te frezen:

Die blokjes gaan er "los" in. Klemmen uit zichzelf voldoende om te blijven liggen.
2012-06-10 052.jpg

Later heb ik nog een langere frees besteld, om de slotkast veel dieper uit te kunnen frezen, misschien zelfs wel zonder nabewerking.
2012-06-10 053.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Trip en Wickednick

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Zelf werk ik al meer dan 20 jaar in de sloten met HMB freesmallen , maar dit is een goedkope zelf te maken manier .
Misschien is het handig dat je de maat van de frees en of kopieerring er bij zet . Dan kan ander er ook een maken .
Groeten Willem
 

PBT

Actieve deelnemer
zo werk ik al jaren... ik heb een volledige strook 18mm wbp gepakt en daar de uitsparingen in gemaakt. Ik gebruik doorgaans 89x89mm scharnieren, ik frees met een frees van 16 met ring 27. Ik ben van plan bij een volgende mal rekening te gaan houden met een frees van 18mm zodat ik zonder frees te wisselen ook de slotgaten kan frezen. dit is echter nog toekomstmuziek
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Deze is gemaakt voor een kopieerring van 30mm en een frees van 20mm. De scharnieren zijn de kleintjes dus 76mm.

Wellicht maak ik hem nog eens overnieuw voor 89mm, omdat de deuren van mij nogal zwaar zijn. De meeste kogelgelagerde scharnieren zijn 89mm.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Prima hoor.

Ik heb later nog een tweede freesmal gemaakt, voor de 89mm scharnieren. Het voordeel van losse mallen op een T-track is dat je ze kan verschuiven, voor andere deurmaten. De losse blokjes in de slotkast-freesmal heb ik nu met magneetjes vastgezet.

Het lastigste aan het zelf maken van zo'n mal vind ik de afstand van de deur in de sponning. Bij mij knellen sommige deuren (na het schilderen) net iets te veel. Het duurde maanden voordat dit zonder geluid ging (soort plakgeluid).
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
@ZotVanHout ben je nog met de mal bezig geweest? :p Ik ga binnenkort 5 stompe deuren en kozijnen installeren, ik zit nog m'n hoofd te breken over hoe de mal te maken, of de mal van de mal. Kopieerring of kopieerfrees.

Best verrassend hoe weinig informatie er te vinden is over het plaatsen van kozijnen. Anyway, daar is dit draadje niet voor. Ben benieuwd! :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout ben je nog met de mal bezig geweest?
@janwillem
absoluut !
ik verwacht dat de maten anders dan in nl zullen zijn, maar het ontwerp en de werkwijze om het te maken zijn aanpasbaar
Ik ga binnenkort 5 stompe deuren en kozijnen installeren, ik zit nog m'n hoofd te breken over hoe de mal te maken, of de mal van de mal. Kopieerring of kopieerfrees.
spaar je hoofd
dit is poepsimpel
(nu, ja, boven de taalgrens heeft 'poepen' een andere betekenis dan bij ons )
ik zat enkel nog te twijfelen of het de moeite waard is om zo'n mal te maken
maar het gebeurt mij te veel dat ik zelf scharnieren in een kozijn + een deur uitfrees
(ik maak de kozijnen + de deuren liever zelf)
nu heb ik een mal waarmee ik 1 scharnier per keer uit kan frezen
dat is netjes werken
maar na het aftekenen van de scharnieren op het kozijn + de deur durft er wel eens een afwijking van 1 mm of meer te voorschijn te komen 😭
meestal ziet niemand anders dat, maar zelf vind ik het niet kunnen
dus toch maar besloten om een mal te maken waarmee ik 3 of 4 scharnieren op precies dezelfde hoogte in zowel het kozijn als de deur uit kan frezen
opgelet: de zelf gemaakte of gekochte mallen voor verschillende scharnieren die hier beschreven worden, zijn hoofdzakelijk om na plaatsing van de kozijnen te frezen
de scharnieren frees ik uit vooraleer het kozijn geplaatst is
Best verrassend hoe weinig informatie er te vinden is over het plaatsen van kozijnen.
daarover heb ik wel iets elektronisch of op papier

welke scharnieren worden het bij jou ?
89 x 89 ?
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Hah ja dat perfectionisme herken ik wel. Niemand die het ziet, maar elke keer dat je er langs loopt...

Ik heb deuropening tot aan het plafond (er zaten eerst stalen kozijnen tot aan het plafond (hoogte 240), deur + bovenlicht). Nu kozijn van 231.5 met dito deur, en de vloer ligt er al in. Zou je het kozijn strak op de vloer zetten? Is het kozijn dan nog in elkaar te schuiven?

Ik ga voor 4 scharnieren van 76x76. Ik dacht dat de meest veilige (qua passing) manier was om te frezen als het kozijn eenmaal geïnstalleerd is, maar wss niet het makkelijkst qua frezen zelf. Wat een keuzes :p
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zou je het kozijn strak op de vloer zetten? Is het kozijn dan nog in elkaar te schuiven?
we maken een zijsprongetje naar de kozijnen
in vl gebruiken we geen types die in mekaar schuiven
ik ben daar wel onrechtstreeks mee geconfronteerd geworden toen ik kozijnspanners van bessey kocht
die grijpen in een gleuf in het kozijn
helemaal niet bruikbaar voor mij
je zou zelf een draadje over kozijnen plaatsen op kunnen starten, en daarin de technische info plaatsen
ik weet dat het vroeger de gewoonte was om kozijnen + lijsten 3 mm boven de vloer te plaatsen om te vermijden dat ze het dweilwater opzuigen
Ik ga voor 4 scharnieren van 76x76. Ik dacht dat de meest veilige (qua passing) manier was om te frezen als het kozijn eenmaal geïnstalleerd is, maar wss niet het makkelijkst qua frezen zelf.
heb je een detailtekening van de scharnieren ?
als de kozijnen nog niet geplaatst zijn, dan zie ik geen enkele reden om de scharnieren pas na plaatsing in te frezen
integendeel
maar ik wil altijd bijleren
wat er anders aan de passing is, is mij onduidelijk
je freest het kozijn + de deur toch niet in 1 en dezelfde gang ?
Wat een keuzes :p
tja, voor wie de deuren niet zelf installeert, is alles vanzelfsprekend
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
in parallel met jouw 76x76, hierbij de tekening van de paumellen 80x80 van argenta, die ik gebruik
zoals reeds geschreven maken de maten op zich geen verschil
daar onder de tekening van het uitfrezen in de kast (kozijn) + de deur
kopieerring 30 + frees 20 ( / 2 = R10)
een van de gewoontes hier is om de scharnieren in de deur 27 mm diep in te frezen, en in de kast 29 mm
doet weer geen afbreuk aan de aanpasbaarheid van het ontwerp
1650227601512.png

1650227682706.png
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ik heb geen technische tekening kunnen vinden, maar in het draadje dat ik net gemaakt heb, heb ik een foto geplaatst (en een paar vragen over de kozijnen).

Als ik het goed begrijp laat men hier de scharnieren 2mm uitsteken, soms bij deur en kast, of 2mm bij de kast en 1mm bij de deur. Heeft dat ook weer te maken met de breedte van de deur? Bij 2mm zou je eventueel ruimte hebben om een tochtstrip te plaatsen zodat de deur strak afsluit?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb geen technische tekening kunnen vinden, maar in het draadje dat ik net gemaakt heb, heb ik een foto geplaatst (en een paar vragen over de kozijnen).
Als ik het goed begrijp laat men hier de scharnieren 2mm uitsteken, soms bij deur en kast, of 2mm bij de kast en 1mm bij de deur. Heeft dat ook weer te maken met de breedte van de deur? Bij 2mm zou je eventueel ruimte hebben om een tochtstrip te plaatsen zodat de deur strak afsluit?
met de nl maten + types heb ik geen ervaring
zie in dit draadje #7 van @Bijtel
voor zover ik hem begrijp, gebruikt hij dezelfde mal voor zowel het kozijn als de deur
ik vermoed dat je voor 76x76 eveneens een kopieerring van 30 + freesmes van 20 kan gebruiken
in vl ligt dat - bij mijn weten - anders, omdat de deuren + kozijnen die hier te koop zijn anders ontworpen zijn
het principe van het maken van de mal blijft hetzelfde
enkel de maen verschillen
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
De straal lijkt 8 a 9mm. Als ik m'n grootste frees ernaast leg (maarliefst 16mm) lijkt dat aardig overeen te komen.
de allereerste aanzet tot een freesmal voor scharnieren was in de houtles
de leraar schoof een freesmes met diameter 18 (R 9) naar voren, terwijl ik voor de argenta's - in vl algemeen in gebruik - reeds gevonden had dat die R 10 hadden
'even hard op kloppen om ze er in te krijgen' was het advies
daarin ben ik niet meegegaan
maw een freesmes diameter 20 genomen, wat perfekt paste

je kan het er op wagen
beste aanpak is de technische info van je scharnieren op te snorren
of een L-hoek te maken (2 rechthoekige stukken plaat tegen mekaar), een kopieerring + je freesmes van 16 te plaatsen, een hoek uit te frezen, en te controleren of de scharnier mooi in de R past
hier onder de tekening voor een kopieerring van 30 met een freesmes van 20, zoals ik ze nodig heb
1650287034958.png
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.