wat nodig?

alm

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
36
0
Hallo allemaal,

Ik heb een paar kleine stukjes hout van de houtdag mee genomen en daar wil ik een simpel doosje van maken.
Nu ( zei deze beginner ) zijn de plankjes net niet allemaal even dik. Scheelt een pietsie.

Hoe krijg ik dat gelijk? ik dacht met een schaaf(je) maar wat voor schaafje heb ik nodig? Er zijn er geloof ik honderden ofzo. wat is aan te raden.
Het hout is kersenrpuim maar ik heb een paar stukjes jeneverbes mee genomen.

Alm
 

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
Afhankelijk van hoe dik een
alm zei:
is, zou je kunnen beginnen met een roffelschaaf (en: scrub plane, de: Schrupphobel) voor het grove werk.
Daarna netjes afmaken met een blokschaaf (en: smoothing plane).
Als je veel materiaal verwijderd, zorg er dan voor dat het oppervlak netjes recht blijft. (Hiervoor kun je bijv. 'winding sticks' gebruiken.

Succes,
Meblisto

Ps. ik ben zelf ook een beginner, dus misschien zijn er betere manieren die door meer ervaren forumleden aangedragen gaan worden....
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Hallo Alm,

Ik begrijp niet goed wat voor hout ( kersen, pruim jeneverbes?) je wilt schaven, maar dat doet er eigenlijk ook niet toe.
Ik gebruik een simpele stalen handschaaf ( Stanley ) voor het vlak maken en een klein Stanley schaafje met lagere hoek (ligt de beitel platter) voor het kopse hout.
Zorg dat de beitels scherp zijn. Je hebt Fons zijn scary-sharp methode gezien, die zou je simpel toe kunnen passen.
Een andere manier, misschien iets rigoreuzer, is met de (band) schuurmachine.
Alle plankjes naast elkaar gelijktijdig schuren.
Je zou kunnen oefenen op wat (vuren) proefplankjes.
Succes met je kistje, je laat toch wel even de vorderingen zien?

Groet,

Kor
 
A

Athanor

Guest
Oei Alm, beschermd hout?

Dat wordt uitkijken dat je niet een BOA van staatsbosbeheer achter de broek aan krijgt :lol:

Fons
 

alm

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
36
0