Zwarte Els

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Houtliefhebbers,

Ik vertrek morgenochtend richting Engeland om komend weekend te demonstreren bij The Toolpost. Ik neem een aantal stukken Zwarte Els mee om tot schalen te verwerken.
Vraag: Klopt het dat de zwarte Els de European Alder oftewel de common Alder is? Die vraag ga ik nl waarschijnlijk zo'n 200 keer moeten beantwoorden... :)
Ik kan het natuurlijk altijd nog Achterhoekse Alder noemen...
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Houtliefhebbers,

Ik vertrek morgenochtend richting Engeland om komend weekend te demonstreren bij The Toolpost. Ik neem een aantal stukken Zwarte Els mee om tot schalen te verwerken.
Vraag: Klopt het dat de zwarte Els de European Alder oftewel de common Alder is? Die vraag ga ik nl waarschijnlijk zo'n 200 keer moeten beantwoorden... :)
Ik kan het natuurlijk altijd nog Achterhoekse Alder noemen...

In mijn houtvademecum (is al een heel oude) staat de "zwarte"Els niet appart vernoemd maar de Engelse naam voor Els is inderdaad Alder, In het Frans Aune, en in het Duits Erle, De botanische naam Alnus glutinosa (=Alnus vulgaris), Alnus incana. Familie Betulaceae.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
In mijn houtvademecum (is al een heel oude) staat de "zwarte"Els niet appart vernoemd maar de Engelse naam voor Els is inderdaad Alder, In het Frans Aune, en in het Duits Erle, De botanische naam Alnus glutinosa (=Alnus vulgaris), Alnus incana. Familie Betulaceae.

Volgens mijn kennis van de franse taal is Aulne de juiste benaming.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ronald, volgens mijn informatie is de zwarte els, de grauwe els en de gewone els, dezelfde boom. In het latijn Alnus glutinosa. Je kan dus 200 keer vertellen dat het de common alder (black alder) is.
Succes in Engeland.

Ook hier als bosbouwer even ingrijpen. Zwarte Els (Alnus glutinose) en niet hetzelfde als Grauwe Els (Alnus incana). Zwarte els is in het engels (rara) black alder en de grauwe als is (rara) grey alder.

Wat wél hetzelfde is, is grauwe, witte of grijze Els! Deze ziet er qua blad en stam anders uit dan de zwarte els. De bladeren lijken voor een ongetraind oog wat op die van een hazelaar.

Maar dus met black alder komt het in Engeland wel goed!
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Het was ook helemaal geen kritiek Rien, gewoon even een indicatie hoe het wel is, meer niet. Tenslotte is het een forum toch?

Gegroet.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
En voor de volledigheid: hier is het een gråor en een svartor. Waarbij de svartor de zwarte els is en de gråor de witte-grauwe-grijze versie.

@nico: Ik wil je niet verontrusten maar Els zal ook ooit een grijze els worden;)
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Het was leuk in Engeland.
Inmiddels weet ik ook dat Engelsen het uitspreken als Older. Er is namelijk ook nog een Elder en dan zou je het verschil met Alder niet horen...
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
gelukkig hebben we de foto's nog

Nou... ik heb niet veel... van de demo zelf stuurt misschien nog iemand het 1 of het ander...

boom... (alder dus)

boom.jpg

gezaagd:

gezaagd.jpg

Eurotunnel:

trein.jpg

Peter Hemsley (Toolpost) vertelt waar hij GEEN houtkrullen wil hebben!

ph.jpg

Nou, dan begint dus 2 x een dag demonstreren, als ik nog foto's krijg dan zal ik ze er wel toevoegen.

lieve mevrouw die hielp onderweg naar mijn krullenbak...

cont1.jpg

lieve mevrouw die hielp in mijn krullenbak...

cont2.jpg

pub uit 1600 met verlaagd plafond (of verhoogde vloer)

pub.jpg

mee terug genomen van de demo. (alle iets kleinere stukken zijn daar gebleven)

els.jpg

zitten mooie stukken tussen:

elscu.jpg

dat was 't.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.