Waarom zou ik geen Japanse zaag kopen?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hallo

Ik ben er achter gekomen dat geen enkele van mijn st.jozefzagen nog deftig scherp is of dat ze eigenlijk te groot zijn voor het werk dat ik er mee wil doen.

Ik ben dus aan het rondneuzen voor een kleinere zaag om bijvoorbeeld ook zwaluwstaarten mee te zagen.
Op internet vind ik zowel bij Baptist als bij Dieter Schmidt (bedankt Mathieu, voor deze tip!) en op Klium een hele reeks 'kapzagen'. De ene al duurder en mooier dan de andere.

De Veritas Carcass saw kost al 59 euro. De kleinere 'dovetail van hetzelfde merk al 46,50 euro.
Van Bahco heb je voor 22 euro een kapzaag bij Klium (Profcut). Duurder als 50 euro kan en wil ik momenteel nog niet gaan. En liefst blijf ik daar onder, dan kan ik missch nog een beiteltje kopen
:cool:

Nu dacht ik dat japanse zagen om een of andere reden onbetaalbaar waren. Tot ik vandaag wat verder zocht en tot de aangename constatatie kwam dat je erg veel verschillende japanse zagen vindt rond de 30 euro. Zelfs met twee rijen tanden! Twee zagen voor de prijs van één!
Zelfs Bahco heeft zo'n japanse zaag voor "maar" 19,42 euro!

Wat zouden nog argumenten zijn om, buiten het feit dat dit anders werk dan een westerse zaag (trekken ipv duwen) en wrschl iets gevoeliger is (breken), om niet zo'n trekzaag/japanse zaag te kopen?

Ik hoor het graag van de mensen met wél ervaring!
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Japanse zagen, ik wil eigenlijk niets anders meer. Het is wennen om ermee te zagen maar eenmaal onder de knie werkt het fantastisch. Doordat het blad vele malen dunner is dan een reguliere zaag, is de wrijving minder waardoor je mede door de trekkende beweging minder moeite hoeft te doen om door het hout heen te komen. Dit wordt nog eens extra versterkt door een zeer scherpe vertanding.
Het trekken van de zaag heeft een nog groter voordeel, je zaagsnede is vlakker omdat het blad niet verbuigt, dit gebeurd wel bij een westerse zaag omdat je de kracht/energie richting het blad stuurt. Door de fijne en vlijmscherpe tanden krijg je ook een hele mooie gladde zaagsnede.

Om te beginnen heb ik een set gekocht van Dictum met wisselbare bladen en omdat dit zo goed beviel heb ik er meerdere bladen bij gekocht en ook het rechte handvat. klik
 

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
Zijn er situaties waarbij je nog wel een reguliere zaag gebruikt?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het is even wennen aan de trekkende beweging, maar ik wil nooit meer wat anders. Inmiddels heb ik een aantal "echte" Japanners maar ook een aantal westerse "verkeerdomme" zagen van oa Bahco (erg goed!) en iedere keer als ze bij de Lidl te koop zijn koop ik een aantal setjes daar. Die zijn echt verbazend goed voor het geld (€ 7,95 meen ik) met een grof en een fijn zaagblad. Ik ben er zo gelukkig mee dat ik er zelfs een foedraal voor gemaakt heb!

Je eerste pogingen met Japans zagen zullen wat frustrerend zijn. Door de neiging om te duwen zal je waarschijnlijk ook wel één of twee bladen mollen. Begin dus met een goedkope zaag :) Zet die op een stuk hout en trek zonder druk uit te oefenen. Je merkt vanzelf wanneer de zaag pakt. Duw aan het einde van de haal heel rustig terug zonder dat het blad krom gaat staan en herhaal dit nog 4000 keer zonder druk. Als je eenmaal gewend bent aan de beweging kan ke heel licht druk uit gaan oefenen, dan zaag je wat sneller maar je merkt snel genoeg dat er maar heel weinig druk nodig (en mogelijk) is om snel en perfect te zagen!

Succes!!

Groet, Rob.

PS: O ja, niet raggen! Gewoon lange rustige halen maken, net zols je zou doen met een westerse zaag. Des te ragger, des te meer stukke bladen!
 
Laatst bewerkt:

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
ik vind die Japanse zagen super: zo lekker dun en zo lekker scherp. Het zaagt heel mooi precies. Ik vroeg me als kind, toen het zagen niet zo wilde lukken, al af waarom je een zaag duwt en niet trekt. Het ligt zo voor de hand.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Japans zagen?
Is er nog wel een andere manier? Ook ik ben overstag gegaan. Een paar jaar terug ben ik er ook aan begonnen. In Berlijn bij Dieter S een silkky klapzaag gekocht. Omdat het ook een grof blad had eerst maar de tuin gesnoeid. Die trekbeweging had ik niet onder de knie en brak gelijk deze zaag. Maar wel de smaak te pakken. Diverse zagen van de LIDL gehad. De techniek is even wennen maar daarna....
Super dun blad mooie rechte snede en ergonomisch een heel andere greep. Ik kan niet meer zonder.
hg Hugo
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ook ik koop ze bij de lidl en aldi. Toch zit er een geweldig verschil tussen de zagen van de aldi en een top jappaner. Ook ik heb wel eens een jappaner verlost van al zijn tanden.
Ik ben nu bezig met het maken van zwaluwstaartzagen met messing rug. 0.45mm dik dat scheelt weinig met de trekzagen. IMHO is het smaakverschil beheersas je de techniek zie je het verschil niet in het werkstuk als het klaar is. Natuurlijk is het zo dat je bij het trekken altijd een rechte zaag hebt. Gewoon uitproberen.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Zelfs Bahco heeft zo'n japanse zaag voor "maar" 19,42 euro!


Ik heb zo'n Bahco. Is een goed bruikbare zaag, de zaagsnede is misschien wel wat ruwer dan bij de "echte" Japanners. De combinatie van schulp- en afkortvertanding is erg handig bij zwaluwstaarten, ik gebruik de fijne kant om de zaagsnede te starten en draai de zaag dan om voor de rest. Pas op, de prijs die je noemt is volgens mij voor alleen een vervangingsblad. Compleet kost hij rond de 30 euro. Je kunt natuurlijk alleen het blad bestellen en dan zelf een mooi(er) handvat maken...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Zeker, de Japanse zaag is snel en geeft een mooie zaagsnede. Maar is wat minder geschikt voor hardhout, is mijn ervaring. En ik vind recht zagen met een ""Japanner"" nog moeilijker dan met een gewone zaag (ok, hier verraadt zich mijn gebrek aan training).


mvg
klaas0639
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Oeh, veel antwoorden en tot nu toe (op Klaas hierboven na) enkel zeer positieve reacties richting 'Japanse zaag'.

Wat ik me wel afvroeg, jullie schrijven dat ze veel dunner en scherper zijn. Geldt dat voor al dit soort 'trek-zagen' of enkel voor de echte Japanse?

Pas op, de prijs die je noemt is volgens mij voor alleen een vervangingsblad. Compleet kost hij rond de 30 euro. Je kunt natuurlijk alleen het blad bestellen en dan zelf een mooi(er) handvat maken...

Hier lijkt het toch een complete set. Maar misschien is dit een goedkoper model dan de jouwe?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ook hier overstag gegaan.

Mijn ervaring is idd dat de "echte" wat stabieler zijn en sws van beter staal. Het valt echt niet mee om er recht mee te zagen, maar het is vooral techniek. Hoe sta je en hoe maak je de zaagbeweging. Wat bij mij erg helpt is mijn andere duim tegen het zaagblad ter ondersteuning. Die van de Lidl zijn fijn en loeischerp, maar erg dun, gebruik ze dan ook niet voor het echte zaagwerk, meer voor ff snel afkortenklusje oid, waar de zaagsnede niet accuraat hoeft te zijn. Het voordeel van de meeste japanse zagen is echt dat je maar met de zaag naar het hout hoeft te wijzen en het gaat overstag. :p .
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Bahco PC-9-9/17-PS is de complete zaag, overigens met € 26,32 incl. BTW bij Klium wel gunstig geprijsd.

Bahco PC-9-9/17-PS-B is het reserve zaagblad voor € 19.42. Die info staat onder in de beschrijving, even op meer klikken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.