split nuts

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo mensen,

Ik heb op de vrijmarkt een mooie oude kapzaag gekocht, helemaal compleet en gaaf. Alleen een klein probleempje; het handvat heeft iets speling. De bouten heb ik proberen aan te draaien, maar de ene kant draait even hard mee als de andere. Nu kan ik het natuurlijk zo laten, maar ik wil het eigenlijk wel goed hebben. Weet iemand een manier om die bouten los te krijgen? Anders moet ik ze vernielen en nieuwe kopen. Weet iemand waar ik ze kan kopen? In Nederland? En wat is de Nederlandse benaming ervoor?
 

WR1944

Oud hout
Ik vermoed dat je het over een gleufmoer hebt. En naar ik vermoed is zowel de bout als de moer verzonken. Dan vermoed ik verder dat jouw bout een schroef is met een gleuf. Voor de gleufmoer kan je een stukje plaatstaal nemen dat een dikte heeft die in de gleuf past. Maak een strip die zo breed is als de diameter van de gleufmoer. Vijl in het midden van een einde een groef van 2 á 3 mm diep en zo breed als de schroefdraad-diameter. Met een tang kan je de strip als een soort schroevendraaier gebruiken.
Mocht ik het mis hebben met m'n vermoedens dan zouden wat foto's helpen.
Succes.
 

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
Als het qua maat toevallig goed uitkomt, kun je ze via internet bestellen.
Onder op deze pagina: http://www.fine-tools.com/fuchs.htm staan bijvoorbeeld losse boutjes voor handzagen, inclusief de afmetingen.
Nadeel is natuurlijk relatief hoge verzendkosten omdat de boutjes zo goedkoop zijn. Maar als je toevallig binnenkort nog iets anders nodig hebt dat ze daar verkopen....
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ja, dat zijn ze inderdaad, die bedoel ik. Ik zal eens kijken wat ik ermee ga doen. Misschien koop ik ze daar, misschien vind ik een metaalbewerker bereid om ze voor mij te maken.

Ik zat ook al te denken om een geheel nieuw handvat te maken voor de kapzaag, mischien kan ik dan de oude weer gebruiken.

In ieder geval bedankt voor de tips, en mocht iemand een Nederlands adres tegenkomen, dan hoor ik dat graag.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.