Advies nodig: opbouw van een voordeur luifel

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi,

Binnenkort wil ik de glazen luifel boven onze voordeur vervangen voor een mooie van hout. Er was hier een mooi topic over, maar helaas zijn de foto's verdwenen.

Op de foto's hier is de oude situatie te zien en het idee van de nieuwe. Deze zal wel afgeschoord moeten worden omdat er geen zijwand is waar deze op dragen kan. Hemelwater afvoer waarschijnlijk door middelvan een spuwer aan de linker zijkant.

Weet iemand hoe de opbouw normaal geschiet van een zo'n luifel? Hoe en van wat materiaal wordt bijvoorbeeld de kroonlijst gemaakt, en hoe is de dak opbouw is? Die gekrulde lijst vind ik bijvoorbeeld erg geslaagd.

Alvast bedankt,
Thom

image.jpg

image.jpg
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Zal nog niet meevallen, ik weet dat hier zo'n dakje vastgemaakt is aan het "binnenblad" met een behoorlijk zware gegalvaniseerde staalconstructie. Dus als je geen steunen aanbrengt zal het met bijvoorbeeld sneeuw te zwaar zijn voor het metselwerk?!
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Dank voor de snelle reactie alvast.

@Emilio, wat bedoel je met een wrc kader? Google kan mij niet helpen.

@Marcel, inderdaad maar in dit geval zal mijn luifel inderdaad naar beneden afge afgeschoord worden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Bij oudere woningen steken de liggers door de muur heen en zijn aan de balklaag vastgespijkerd.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dus als je geen steunen aanbrengt zal het met bijvoorbeeld sneeuw te zwaar zijn voor het metselwerk?!
De sneeuw is niet zo'n probleem, een eventuele glazenwasser, dakdekker of schilder die erop staat levert meer problemen op. Ondersteunen of de luifel dik genoeg maken zodat bij de bevestiging voldoende arm ontstaat zijn mogelijke oplossingen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Netjes. Hier kan de glazenwasser veilig opstaan.

Waar en hoe maak je de waterafvoer. Een spuwer aan de gevelzijde kan bij de verkeerde windrichting een groene gevel opleveren. Een geleider, bijvoorbeeld een ketting helpt dan wel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.