Boor- en schroefmachine

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Voor wat zwaarder boor- en schroefwerk ben ik op zoek naar een machine die mijn Festool CXS kan aanvullen.
Ik twijfel tussen volgende machines:

* Festool PDC18
* Festool C18
* Milwaukee M12CPD

Ik heb een heel aantal machines van Festool en ben er zeer tevreden over.
Ik heb ook een slagschroevendraaier van Milwaukee en deze is ook heel goed.
2 toestellen hebben ook een klopfunctie, omdat dit amper duurder is dan dezelfde machine zonder.
Zijn er mensen die ervaring hebben met 1 van bovenstaande machines?
 

PBT

Actieve deelnemer
Jep! Ik heb de pdc. Dit is echt een beer van een machine. Behoorlijk sterk. Ik heb de 5,2 ah accus erbij op een dag met veel schroefwerk (lees: de hele dag 6x120 schroeven en voorboren) moet ik 2 keer de accu wisselen. Bij mij bosch gsr 18v zou dit met de 4.0 zo'n 4 á 5 keer zijn geweest. Ideaal vind ik vooral de verwisselbare koppen.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Voor wat zwaarder boor- en schroefwerk ben ik op zoek naar een machine die mijn Festool CXS kan aanvullen.
Ik twijfel tussen volgende machines:

* Festool PDC18
* Festool C18
* Milwaukee M12CPD

Ik heb een heel aantal machines van Festool en ben er zeer tevreden over.
Ik heb ook een slagschroevendraaier van Milwaukee en deze is ook heel goed.
2 toestellen hebben ook een klopfunctie, omdat dit amper duurder is dan dezelfde machine zonder.
Zijn er mensen die ervaring hebben met 1 van bovenstaande machines?

Ik heb de niet-slag-versie van de Milwaukee. Volgens mij op het slag-mechanisme na, exact dezelfde machine. Ik ben maar een thuisklusser, maar ik ben er erg tevreden over. Erg sterk (kwa aandraaimoment), niet te zwaar of lomp en de acculadingen lijken eindeloos.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik heb zelf de M12CDD, dus de CPD maar zonder de klopfunctie. Toen ik deze kocht was het prijsverschil tussen de CDD en de CPD nog groot. Ik ben er erg tevreden over. Absoluut sterk genoeg en een robuust apparaat. Gaat ook erg lang mee op de accu's. Ik hou wel van Festool, maar zou niet het dubbele van de Milwaukee betalen voor een Festool. Kijk ook eens in dit topic.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik denk ook dat ik voor de Milwaukee ga opteren.
Tegenwoordig ben ik veel aan het werken met de kleinere machines (Festool CXS en Milwaukee M12 slagschroevendraaier) en liggen mijn grotere machines stof te happen.
Ook de prijs is een groot verschil :)
Alleen spijtig dat er in mijn omgeving niet zoveel Milwaukee-dealers zijn.
Ik heb er 2, maar die vragen beiden de adviesprijs voor deze machine.
Bij Toolnation zit ik bv bijna 60€ goedkoper (en zit er nog eens een Wera bitset bij) :)
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Als je al een feston accu machine hebt dan is het misschien verstandiger om ook van festool een ander model te kopen zodat je de accu's op beide kunt gebruiken.
Nu weet ik dus niet of dat met de modellen die jij in gedachten hebt ook kan.
Nog wel even een opmerking, als ik jou was zou ik zobiezo voor een slagschroevendraaier gaan. Heb er laatst 1 van panasonic gekocht (zelfde verhaal, had al een boor/schroefmachine van hun, zocht iets zwaarders) Maar wat een power zit er in die machine. Dikke bouten draai je zo aan. Wielmoeren van de auto kan ik er zelf mee losdraaien.... Zeker aan te raden
 

laterodectus

Nieuw lid
14 mrt 2014
20
0
een 12v slagschroeven draaier is ideaal. compact en sterk genoeg. ja ze zjin iets langzamer met schroeven draaien, maar mijn kleine dochter van 7 kan met 1 hand een 120x6 draaien in douglas zonder dat ze de controle verliest. Ik merk dat mijn arm niet moe is na een dagje boven je hoofd werken. De accu's zijn redelijk goedkoop en gaan lang genoeg mee. En ze zijn niet duur. Al met al een ideaal maatje voor bij je gewone schroef/boor machine. Niet geschikt voor alle klussen,. Maar als je hem hebt zul je hem vaker gebruiken dan dat je had gedacht doordat hij in de toolbox zit...
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb reeds een 12V slagschroevendraaier (ook van Milwaukee).
Als ik de CPD zou kopen dan heb ik 4Ah batterijen, dewelke compatibel zijn met deze slagschroevendraaier.
Deze zorgen er ook voor dat zijn koppel van 135nm naar 158nm gaat met deze batterijen, dus als ik dat beetje kracht mis met de 2Ah dan kan ik nog altijd naar de 4Ah grijpen :)
Van de 18V reeks van Festool heb ik nog geen batterijen en ik ben ook niet van plan om veel 18v-machines te kopen van Festool.
Alleen heb ik de indruk dat de PDC nogal log oogt.
Heb hem in de winkel ook al vastgehad, maar steeds zonder de batterij (tegenwoordig stelen ze veel Festool-stuff in de winkels).
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Als je al accu's hebt, dan kun je ook een losse M12CPD kopen. Of zelf via Ebay er 1 uit Amerika halen. Dat is waarschijnlijk, zelfs met porto en invoerkosten, het goedkoopst. Zoek dan op het Amerikaanse model: Milwaukee 2404
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Indien ik voor de Milwaukee ga dan zou ik het liefst ook voor de 4Ah batterijen gaan.
Later kan ik dan nog altijd de M12-lijn uitbreiden met losse machines :)

Voor mensen die een PDC hebben, hoe zit dit qua gewicht na een ganse dag te gebruiken?
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
kan je niet ff aan je dealer vragen of hij de accu er ff aan wilt hangen dat jij ff kunt voelen hoe of wat. desnoods blijft hij er even bij staan.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Heb ik gedaan en het gewicht viel nog relatief mee.
Alleen is het wat meer een 'logge' machine, geen idee hoe het aanvoelt na een ganse dag gebruik.
Ik heb ook gelezen dat de machine aan de handgreep ook heel warm kan worden, zeker wanneer je het led-lampje gebruikt.

Als ik de filmpjes op Youtube bekijk dan lijkt de Milwaukee ook wel een sterke machine, zeker voor zijn klasse.
Ik overweeg toch om deze te kopen en indien ik ooit een machine nodig heb puur voor kracht dan zal de PDC misschien wel in huis komen :)
 

PBT

Actieve deelnemer
De PDC is een relatief zware machine, ook na een dag gebruik.

Als je puur voor kracht gaat zou ik eerder een andere 18v slagschroevendraaier erbij pakken. Heb de PDC nu een tijdje in gebruik, en het is echt een beestachtig sterke machine. Vooral in stand 1 is hij bijzonder sterk, echter het is wel een echte polsenbreker. als je veel zwaar schroefwerk hebt zou ik eerder kiezen voor een slagschroevendraaier. Die heb ik ook, maar gebruik hem eigenlijk te weinig, dit vooral vanwege het lawaai de hele tijd.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
je hebt tegenwoordig ook van makita, ik weet niet of andere merken het ook hebben, een slagschroevendraaier hybrid oid die met olie werkt en dus minder lawaai maakt.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
je hebt tegenwoordig ook van makita, ik weet niet of andere merken het ook hebben, een slagschroevendraaier hybrid oid die met olie werkt en dus minder lawaai maakt.

Dat zijn Oil Pulse drivers. Makita heeft de DTS141, maar twijfel of dat een optie is. Die haalt namelijk maar 40Nm en is 18V. Je kunt dan beter voor een brushless 10,8V/12V gaan die even sterk is, maar een stuk kleiner en lichter. Of een veel sterkere, maar even grote, brushless 18V. Je hebt ook de Hitach WP14DSL, maar die is enorm duur (>€700) en maar 30Nm.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Zonet de Milwaukee besteld. Normaal ga ik de machine donderdag ophalen :)
Bij een dealer in de regio toch nog wat korting kunnen krijgen.
Zit een goede 25€ boven de prijs van Toolnation, dus dat is niet slecht :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.