Overlangse Zwaluwstaartverbindingen

estone

Nieuw lid
20 jun 2014
19
1
Ik ben op zoek naar een stuk gereedschap waarmee ik overlangse zwaluwstaartverbindingen kan maken.
De woodrat lijkt daarvoor geschikt maar volgens mij kan die niet erg lange verbindingen maken. In de voorbeeld video maakt hij ze in een plank.
http://www.woodrat.com/nl/

Ik heb het nodig voor in een werkblad van ongeveer 60 cm.
Kan dat met de woodrat, of is er een ander gereedschap beter geschikt voor?
 

estone

Nieuw lid
20 jun 2014
19
1
Bedankt voor je reactie John.
Heb je ergens een link waar ik kan zien hoe de Incra dit kan doen?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Waarom met zo'n duur stuk gereedschap? Volgens mij is een willekeurige geleider voor de bovenfreesmachine al voldoende. Langs een lat frezen bijvoorbeeld. De kopse kant aan de zijkant van een werkbank klemmen of met een freestafel.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Langs een geleider frezen is niet zo moeilijk.

frees.JPG

De kopse kant is iets lastiger, maar ook goed te doen. Zoals ik al schreef langs een werkbank of met een freestafel.

De kunst is om de verbinding goed passend te krijgen, dus de tussenafstand goed te krijgen. Maar dat is bij de genoemde Incra fence en Woodrat niet anders volgens mij. Je kan er een mal voor maken, dan hoef je het maar één keer te bepalen.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Als ik naar de foto kijk dan ligt de rechte kant van de frees tegen de geleider.als nu de frees wegdraait zal dat betekenen dat de groef niet recht is.als je de ronde kant gebruikt heb je dat niet.
 

estone

Nieuw lid
20 jun 2014
19
1
Bedankt Bijtel!
Ja de kopse kant wordt wel wat lastig. Sowieso erg moeilijk lijkt me om beide goed passend te krijgen zo met de hand.
Het lijkt mij overigens toch dat die stukken gereedschap zoals de fence en de woodrat je het juist gemakkelijk maken het passend en precies op de juiste plek krijgen?

Ben erg voor een alternatieve oplossing aangezien ik het geld niet (over) heb voor die complete systemen en ik ze maar sporadisch nodig zal hebben.

@Dunhans. Als je de ronde kant gebruikt krijg je toch juist geen rechte groef?
Mogelijk snap ik niet goed wat je bedoeld aangezien dit nieuw voor mij is...
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Juist wel.de radius van de zool en de frees zijn gelijk.zet de ronde kant maar ergens tegenaan en draai dan de freeszool.de afstand tot je freesje blijft gelijk.doe dit met de rechte kant en de afstand veranderd.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Het voordeel van die universele systemen als de Incra fence (woodrat ook vast) is dat er fijninstelling op zit. Dus instellen gaat inderdaad makkelijker. Maar voor incidenteel gebruik een aardige investering. Zelf een mal maken kan ook erg nauwkeurig en dan werkt het even goed voor een fractie van de kosten.

Ik koppel de bovenfrees liever aan een lineaal, dat is nauwkeuriger dan met de hand er langs. Maar met een mal is het nog handiger. De kopieerring kan tussen twee plankjes door bewegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.