Welke balkmaat voor half vrijstaande scheidingswand?

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Hoi,

We (lees mijn wederhelft ;) ) hebben weer iets leuks bedacht: een scheidingswandje in de kamer om het bureau achter te verstoppen
Nu hebben we bedacht om een wandje van 210 hoog en 170 breed te maken (plafond is 270 hoog)

De vraag welke balkmaat is stevig genoeg? we kunnen aan een muur en aan de (houten) vloer bevestigen en er lopen 3 aanstaande puber jongens rond.....
En hoe zal ik het afwerken? MDF, multiplex, gips, het word wit gelatext. Aan de ene zijde komt niet meer dan een schilderijtje ofzo en aan de achterkant een soort van keuken bovenkastjes voor ordners, dus daar heb ik meer stevigheid nodig

in het plaatje heb ik alleen de achterkant afgewerkt
wandje.JPG

Alvast bedankt
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Balkmaat doet er niet zo veel toe.
Regels van 2x3" (44x69) hoh. 567 mm is sterk genoeg maar de rechter bovenhoek krijg je zo nooit stijf.
Je moet tenminste of de bovenregel of de rechter stijl door laten lopen naar wand/plafond. Afschoren is ook zo lelijk.
MDF 10 à 12 mm dik vind ik zelf het handigst werken. Even latexen en klaar. Is goedkoop en veel steviger dan gipsplaat mede omdat je er nog iets aan wilt ophangen.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
MDF 12mm om keukenkastjes aan te hangen? Ik zou dan persoonlijk eerder gaan voor 12 of zelfs liever 18mm OSB en daar een dunne gipsplaat tegen. Voor de prijs moet je het niet laten, 18mm OSB platen van 244x122cm komen op €10/stuk.

Zulke kastjes steek je al snel vol met heel wat gewicht en dan zou ik schroeven in mdf niet vertrouwen op uitscheuren, of je moet al mikken dat je je kastjes aan de staanders schroeft.

Wat betreft het doortrekken van bovenregel/rechterstijl sluit ik me helemaal aan bij Neel, zonder dat te doen gaat het nooit stijf genoeg worden voor de toepassing die je zoekt.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Vrije hoek wordt idd nooit stijf. Misschien os het een optie om het bureau als afsteuning te gebruiken door dit te koppelen of onderdeel te maken van de wand?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Waarom niet 100mm gasbeton (of ander steenachtig materiaal)? Dan is het wel stevig genoeg zonder te schoren.

Voor 170 breed bij 210 hoog betwijfel ik dat, ik maak vaak spatwanden in badkamers van 200 cm hoog van gasbeton 10 cm dik,< 90 cm breed, als de wandtegels er aan beide
kanten op zitten is de wand een stuk steviger geworden. Ik zou de wand in de geschetste situatie wel van gasbeton maken, maar wel zorgen voor extra verankering, of door koppeling aan bureau, zoals Emillio zegt of door een lijst aan de kop van de wand toe te passen(gibodekker) en deze door te laten lopen tot het plafond. Of een laag wandje haaks op de wand maken waar het bureau achter staat.

Nu ik er even over nadenk, ik zou idd de wand van gasbeton maken en dan, als de wand staat, bekijken of het nog nodig is verder maatregelen te treffen. 1 van de genoemde maatregelen is dan nog altijd toe te passen.
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Bedankt voor alle tips :)
Ik vrees dat ik dus echt een verbinding naar het plafond moet maken, op zich geen probleem maar minder mooi
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
je zou kunnen denken aan een draadeind naar het palfond ipv de balk door te laten lopen. Valt minder op, je kan hem ook in de kleur van de muren schilderen zodat het nog minder opvalt.
Vierkant plaatje (zoals bij paal steunen om een paal van de grond te zetten) met een moer erop tegen het plafond en eenzelfde bovenop je balk kun je dan onder spanning erop schroeven, gaat het nergens meer heen.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Bij een (half) vrijstaande wand moet de stijfheid uit de wand zelf komen. Hierbij spelen (naast goede verbindingen tussen de balken van de wand onderling en de bevestiging aan de omgeving) 2 factoren een belangrijke rol:
1) de dikte van de wand (dus de balkmaat in jouw vraagstuk) speelt voor een 3e macht mee (dus twee keer zo dik is 8 keer zo weinig doorbuiging)
2) de verbinding tussen je wandbekleding en je balken. Als deze verbinding volledig star is (vol verlijmd) gedraagt de bekleding zich als deel van de constructie, en zal het een groot deel van de krachten op zich nemen.
sandwich.JPG
In dat geval zal de bekleding moeten oprekken/comprimeren om de wand te verbuigen. Zie bijgevoegd plaatje (licht: balk, donker: bekleding)
Verlijmen van de platen geeft dus een veel stijver geheel dan alleen balken met geniete of geschroefde platen. Hetzelfde effect beschrijft Bjorn over tegels op gasbeton.
Als je zo'n constructie wilt gebruiken zou ik wel gaan voor multiplex/osb, en niet voor gipsplaat. Gips kan goed tegen druk, maar slecht tegen trekbelasting. En bij doorbuiging treedt aan de ene zijde van de wand drukbelasting op, aan de andere zijde trekbelasting.

Verder speelt uiteraard ook de bevestiging van je wand aan het huis een belangrijke rol. Als dit kan bewegen (schroeven met pluggen in 1 verticale lijn bijvoorbeeld) zal het veel slapper zijn dan wanneer dit niet kan (schroeven met pluggen in een zigzagpatroon door de balk).

Wat betreft een verbinding naar het plafond: Dit biedt alleen soelaas als deze verbinding zelf stijf is (dus alleen een enkel verticaal draadeind doet niet zoveel voor de stijfheid. Het voorkomt wel omvallen, maar gaat wiebelen niet tegen)
Vergelijk het met een gespannen kabel, er is weinig kracht nodig om deze te doen bewegen. Dit komt doordat de horizontale kracht geleverd moet worden door de verticale oprekking die door de horizontale beweging van de muur (en het draadeind) wordt veroorzaakt. Twee dunne staalkabels die elk schuin naar het plafond lopen(zodat je als je tegen de kopse kant van de muur kijkt een Y vorm ziet van muur en 2 kabels) geven dit probleem niet. Zo kan je de constructie optisch veel lichter houden, en toch stijf krijgen.

Groet,

Tom
 

Damocles

Nieuw lid
18 feb 2015
15
0
Brussel
Je kan ook eens kijken in de Gyproc manual. Daar staat beschreven hoe je zoiets kan doen ifv de hoogte etc.
Wat je moet doen, zoals hierboven vermeld, is de wand zo dik mogelijk maken. Dit kan zo simpel zijn als een dubbele rij metalstuds die 100mm uit elkaar staan en onderling verbonden zijn met stukken osb oid. Of brede SLS met osb+gips langs elke kant. Als je de wand maar 50mm diep maakt wordt deze nooit stijf. Maak je die 150 dan wel.

Persoonlijk eindig ik toch graag met gips. Meer kans dat de wand dan lijkt zoals de andere wanden in de kamer. De textuur van mdf etc is toch vaak net iets anders. Neemt de verf ook anders op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.