Bouw verslag van een Fiets en Gereedschap schuur

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Over de jaren heb ik hier op dit forum al heel veel mooie dingen gebouwd zien worden, en graag wil ik mijn steentje hierbij bijdragen.

Zoals bekend of niet, maar sinds 1994 woon ik in Engeland, over de jaren heb ik samen met mijn vrouw verschillende huizen opgedaan en weer verkocht. Van huis uit ben ik zeker geen bouwer – verre van dat – als financieel directeur spendeer ik mijn tijd op kantoor. Maar heb het verbouwen met de paplepel ingegoten gekregen van mijn vader, waarvoor ik hem nog dagelijks zeer dankbaar voor ben (pa bedankt). Ik ben actief op de Engelse forum, maar vindt het leuk om mijn belevenissen ook met mijn Nederlands talige houtvrienden te delen.

Wij zijn nu in de afrondende fase van ons laatste project, een 100 jaar oud W.G. Tarrant gebouwd huis ( hier voor de geïnteresseerde een link naar de bouwer - http://www.achome.co.uk/biographies/wgtarrant.htm). Dit huis hebben wij 5 jaar geleden tijdens de kredietcrises in een veiling gekocht.

Bij interesse kan ik foto’s van het hele proces laten zien. Nu echter gaat het om de bouw van een Fietsen kom gereedschap schuur. Op dit moment staat al mijn gereedschap in een carpoort. Maar mijn vrouw wil na 3 jaar toch de auto’s weer onderdak hebben staan, zeker ook omdat de Dennen bomen van die ongelooflijke grootte Dennenappels naar beneden laat vallen. Ik zal een foto plaatsen, dan wordt het duidelijk dat het niet geheel ongevaarlijk is

Dus op instructie van de vrouw begonnen met de bouw van een schuur – dat betekent eerst het binnenhalen van de benodigde gemeentelijke papieren, wat normaal redelijk snel gaat

Nou hier moet de schuur komen, onder de bomen, een plaats waar toch niks gebeurt dus geen verlies aan bruikbare ruimte een win / win situatie

Untitled by Chris, on Flickr

Door alle bouwwerkzaamheden ben ik ook in het bezit gekomen van een graafmachine, die ik regelmatig uitleen aan mijn schoonbroer, die had vanwege een klus de rollcage erafgehaalt.


Untitled by Chris, on Flickr

Na een uurtje graven een mooi schoon en een vlakke ondergrond geklaard, en de omtrek uitgezet voor het storten van beton

Untitled by Chris, on Flickr

De carpoort heb ik niet op een betonplaat gebouwd, maar met pijlerfundering – een Nederlands overblijfsel- palen staan op 500mm doorsnede 1000mm diepe fundering

Helaas vond mijn vrouw 3m bij 3m niet echt een succes en dus werdt het 3m bij 4m. Tja als je toch het dit werk doet, moet het toch wel het gewenste resultaat opleveren

Dus opnieuw met de graafmachine in de weer en…..

Untitled by Chris, on Flickr

We hebben een vorm voor een 3m bij 4m schuur. Voordat het beton erin kan eerst een laag van 50mm van een mix tussen stenen en aarde (type 1 hardcore) dat dan met een trilplaat wordt aangestampt. En ja hoor de tril plaat is bij mijn schoonbroer. Geen tijd om dat ding op te halen, dus gewoon met het handje, het is harder werk, maar werkt net zo goed


Untitled by Chris, on Flickr

Dan een laagje zand erop en dat dan ook weer instampen. Inmiddels is zijn ook wat bouwmaterialen aangekomen. Een beton matjes, balast (balast is al een voorgemende hoeveelheid zand op grind – hoef je niet meer te denken) en cement

Untitled by Chris, on Flickr

En een must voor elke DIY’er een betonmixer – dat ding gaat nu al 15 jaar mee

Untitled by Chris, on Flickr

Met wat folie en andere plastic materialen (wat ik nog had liggen) een vochtwering aangebracht en de matjes eringelegt

Untitled by Chris, on Flickr

Nu zouden wij in Nederland, onder de matjes betonnen afstandhouders aanbrengen, dat doen ze hier niet, ik geloof dat je die dingen hier niet eens kunt kopen. De meest toegepast methode is om stukjes steen onder de matjes te leggen. Of…tijdens het storten van beton de mat met de hark ietsje omhoog trekken zodat hij van de grond is

Gelukkig had ik help bij het storten van het beton, want 24 kruiwagens beton mixen is hard werk


Untitled by Chris, on Flickr


Untitled by Chris, on Flickr


Ja dat zijn mijn vrouw en dochter, ik mix het beton en breng het naar hun toe en zij stampen en vlakken het beton (hard werk) – maar het resultaat is geweldig

Untitled by Chris, on Flickr

Waterpas en zo smooth as a baby’s bottom – ben zeer tevreden

Untitled by Chris, on Flickr
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
paar vraagjes: Heb je wel wat onder het betonijzer gelegd voordat je ging storten? Ik kan het niet zien op de foto. Tweede vraag: Ben je niet bang dat de randen afbreken zonder ondersteuning?
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
paar vraagjes: Heb je wel wat onder het betonijzer gelegd voordat je ging storten? Ik kan het niet zien op de foto. Tweede vraag: Ben je niet bang dat de randen afbreken zonder ondersteuning?

Avond, normaal zou je van die betonnen afstandhouders plaatsen, of een paar steentjes om het matje van de grond te halen, hier in de Uk gaat dat allemaal wat losser, de gebruikelijke manier is om tijdens het storten de mat met je hark wat omhoog halen, zodat het beton eronder komt.

met betrekking tot je tweede vraag is het me niet geheel duidelijk waar je op doelt, de grond onder het beton is met een handmatige tril plaat (moker) ingeklonken. Het beton ligt dus op een zeer harde ondergrond. Mijn inziens is dat voldoende.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
De betonvloer is gestort en aan het uitharden, een geweldig moment om meer bouwmateriaal in te slaan

Heb op Ebay voor Gbp 80,- deze 9 schutting palen op de kop getikt, heb er maar 7 nodig, maar voor die prijs laat ik ze niet liggen.


Untitled by Chris

Untitled by Chris

5 palen van 175mm*175mm bij 2400mm en 4 palen van 15mm*150mm bij 2400mm

Nu ons huis klaar is heb ik helaas nogal wat bouwmateriaal over, nu wil ik in dit project zoveel mogelijk van die overgebleven materialen verbruiken, a) het is goedkoop, b) het ruimt het erft op, en c) het scheelt me geld voor het laten afvoeren

Een win – win situatie

Een van die overblijfselen zijn deze 5m lange balken – komen niet uit mijn huis, maar uit het huis van mijn schoonbroer en die heeft ze bij mij gedumpt – hij was inderdaad ook zijn erf aan het opruimen.

Untitled by Chris

Untitled by Chris

In deze grote en lange form zijn ze voor mij niet echt bruikbaar, tja het lijkt erg maar de zaag gaat erin – ik moet balken van 150mm hebben

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Daar kan ik wat mee doen!

Volgende stap is het bewerken van de palen – zware jongens

Untitled by Chris

Even snel een Jig gemaakt zodat ik met de boven frees de mortisen kan uitfrezen

Untitled by Chris

Helaas mijn Bosch GOF 900 neemt geen ½ bits dus moest ik de GOF 1300 uit de freestafel nemen

Untitled by Chris

Maar dan gaat het redelijk snel – helaas wel een blaar opgelopen op mijn linker duim van het frezen

Untitled by Chris

Ook nog drie doorlopende mortisen moeten maken – niet een al te groot probleem voor de 150mm* 150mm palen, maar meer zo voor de 175mm*175mm.

Untitled by Chris

Ja, 175mm is toch veel te dik voor de boven frees. – eerst de maximale diepte uitfrezen aan twee kanten, dan even zagen – en netjes afwerken met de rasp.

Untitled by Chris

En dan is dit het resultaat – een bouwpakket – nu maar hopen dat alles past.

Untitled by Chris

Palen ingekort tot 2200mm en dan de boel uitzetten, gelukkig blijven ze uit zichzelf staan

Untitled by Chris

Met de hulp van mijn vrouw en dochter de boel in elkaar gezet

Untitled by Chris


Untitled by Chris, on Flickr

Alles nogmaals nagemeten en zeker stellen dat alles waterpass is – dan kunnen de slotbouten erin,

Untitled by Chris, on Flickr

en natuurlijk de 45 graden steunen. – Alles is gelijmd met PU lijm.

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Niet slecht voor een dagje werk
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ziet er heel netjes uit, maar kijk je uit met je vloertje? Op deze leeftijd kan het nog weinig hebben. Liefst minimaal een week. (en dan neem ik aan dat je vloer gister een paar dagen oud was). Het lijkt verhard, maar als je ook maar de minste oneffenheid hebt in je ondergrond, heb je zomaar een scheur te pakken.. En ik ga er gemakshalve vanuit dat je hier geen hogesterkte beton hebt gebruikt. De wapening maak ik me niet zo druk om, zolang je maar iets afstand hebt van alle kanten.. (liefst 2,5 cm), maar dat zijn Europese normen. Iets minder mag ook wel, gaat hij geen 75 jaar mee.. :) En het had ook zonder gekund.. Kan het niet goed zien, maar 5 of 6 mm wapening ofzo? Voegt ook erg weinig toe, maar het kan er natuurlijk altijd in!
 
Laatst bewerkt:

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Ziet er heel netjes uit, maar kijk je uit met je vloertje? Op deze leeftijd kan het nog weinig hebben. Liefst minimaal een week. (en dan neem ik aan dat je vloer gister een paar dagen oud was). Het lijkt verhard, maar als je ook maar de minste oneffenheid hebt in je ondergrond, heb je zomaar een scheur te pakken.. En ik ga er gemakshalve vanuit dat je hier geen hogesterkte beton hebt gebruikt. De wapening maak ik me niet zo druk om, zolang je maar iets afstand hebt van alle kanten.. (liefst 2,5 cm), maar dat zijn Europese normen. Iets minder mag ook wel, gaat hij geen 75 jaar mee.. :) En het had ook zonder gekund.. Kan het niet goed zien, maar 5 of 6 mm wapening ofzo? Voegt ook erg weinig toe, maar het kan er natuurlijk altijd in!

He Rizz, dank je voor de complementen. Er is zeker een tijdlapse in deze bouw. Tussen het storten en het bouwen zaten 2 weken, en nog een week voordat ik de ankers in het beton heb geschroefd - maar dat is voor een latere post

Mbt tot de oneffenheden - ja, je hebt gelijk, daarom wordt bovenop de hard-core een laag zand gelegd, om alle oneffenheden te egaliseren. en ook die laag zand wordt complete ingetriled


Hier zie je mijn zoon de hardcore aandrukken met de graafmachine

DSC_2757 by Chris, on Flickr

Waarna er zand op komt, wat ook weer met de trilplaat wordt aangedrukt en gevlakt

DSC_2758 by Chris, on Flickr

wat dan weer supervlak wordt gemaakt.

DSC_2759 by Chris, on Flickr

Gevolgt door een vochtwerende laag plastic

DSC_2760 by Chris, on Flickr

om daarna 100mm celotex op te leggen

DSC_2765 by Chris, on Flickr

Daarop komen dan weer de matjes, en dan pas beton

IMG_0037 by Chris, on Flickr
 

T.G.

Nieuw lid
14 mei 2015
6
0
Mooi verslag en mooi werk. Toch een vraag. Omdat ik nieuw ben op het forum, ben ik me nog wat aan het inlezen en daarbij kwam ik onder andere dit tegen: http://www.woodworking.nl/showthrea...n-eiken-tuinhuis&p=46176&viewfull=1#post46176
Ik vraag me dan ook af of met deze problematiek rekening is gehouden. Op de foto's van de staande constructie op het betonnen vloertje lijkt dit op eerste gezicht niet het geval te zijn, maar wellicht dat ik iets over het hoofd zie. Of dat dit niet van toepassing is, maar dan hoor ik graag waarom.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Mijn laatste verslag was met betrekking tot het opzetten van het frame, wat mijnsinziens redelijk goed gelukt is (haaks en waterpas) Tijd dus om aan het dak te beginnen. Voordat iemand het vraagt, de palen zijn nog niet aan de grond verankerd, dat zal ik later doen als het beton nog wat verder is uitgehard. Er is op dit moment geen directe noodzaak om dat nu te doen, het frame is stabiel genoeg, en nu wordt er nog niet op geklommen.

Om het dak the plaatsen maak ik gebruik van een zeer goed internet programma genaamd blocklayer (www.blocklayer.com) deze maakt van een moeilijke (ok voor mij een moeilijke taak) aangelegenheid simpel werk

Al het rekenwerk wordt weggenomen, en je kunt met zeer goede werktekeningen aan de slag – en het is allemaal gratis, wat will je nog meer – zeker een aanrader.

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Als eerste de nok geplaatst, helaas zat in een van de balken een kleine twist, met als gevolg dat de nok een beetje naar beneden leunt, wat gemakkelijk opgelost wordt met de half spant en hoekkeper.

Untitled by Chris

En met de werktekeningen, is het gewoon productie draaien. Alle spanten hoekkepers en aanlopers gezaagd en plaatsen maar

Untitled by Chris

Alles is gelijmd en met 160mm lange schroeven gezekerd.

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Untitled by Chris


Untitled by Chris

Untitled by Chris

- - - Updated - - -

Mooi verslag en mooi werk. Toch een vraag. Omdat ik nieuw ben op het forum, ben ik me nog wat aan het inlezen en daarbij kwam ik onder andere dit tegen: http://www.woodworking.nl/showthrea...n-eiken-tuinhuis&p=46176&viewfull=1#post46176
Ik vraag me dan ook af of met deze problematiek rekening is gehouden. Op de foto's van de staande constructie op het betonnen vloertje lijkt dit op eerste gezicht niet het geval te zijn, maar wellicht dat ik iets over het hoofd zie. Of dat dit niet van toepassing is, maar dan hoor ik graag waarom.

Ik kom hier later nog op terug
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Hier zijn we weer met een volgende bouw verslag. Ik ben zeer tevreden hoe het met de dakspanten is gegaan, zitten er mooi strak op, klaar voor de volgende stap – dak beschot. Alvorens ik daarmee begin zal ik eerst de palen gaan vastzetten, het beton is nu voldoende uitgehard.

Heb besloten om betonschroeven te gebruiken, na eerder met goed succes deze te hebben gebruikt.

Untitled by Chris

6mm voorboren en dan met de impact driver erin schroeven. Dat zit muur vast, succes

Untitled by Chris

Beton was harder dan ik dacht, mijn 18v Dewalt had een harde dobber aan het beton, dus om geen onnodige schade aan te brengen om schakelt op mijn vertrouwde SDS

Untitled by Chris,

Dat maakt lichtwerk van het boren van de gaten

Nu de palen goed verankerd staan (2 hoekankers per paal) kan ik verder met de 18mm OSB platen. En om dit in je eentje te doen zeer zwaar werk.

Untitled by Chris

Het is de eerste rij platen die het moeilijkst zijn, dus na twee keer achterovergevallen te zijn besloten om de hulp van mijn vrouw weer in te roepen. Het is maar een 22.5 graden dak, maar de platen schuiven zo weer naar beneden, je krijgt geen tijd om er een lijmtang op te zetten.


Untitled by Chris


Untitled by Chris


Alles mooi op een 22.5 graden hoek gezaagd dat maakt de aansluiting zoveel beter

Moest eerst toch wel wat modificaties aan tool belt doen, deze tool belt had twee pockets, maar de waren van dat hard plastic en ik bleef continue achter dingen haken, ik was gewoon te breed, en ze geven niet mee, dus een moest er vanaf

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Maar met de extra hulp gaat het stukken gemakkelijker en sneller



Untitled by Chris

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Untitled by Chris
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Mooi project en handig linkje.

Tipje terug... je kan ook van afvalhout een aanslag (of 2) aan je balk schroeven dan schuif je de plaat erover en laat hem tegen je uitstekende aanslag vallen ligt hij gelijk goed en schroeven maar.
 
Laatst bewerkt:

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Mooi project en handig linkje.

Tipje terug... je kan ook van afvalhout een aanslag (of 2) aan je balk schroeven dan schuif je de plaat erover en laat hem tegen je uitstekende aanslag vallen ligt hij gelijk goed en schroeven maar.


Dat is inderdaad een goede tip, had ik eerder moeten weten, was ik niet gevallen en had ik geen ongelofelijke bloeduitstorting op mijn bovenarm:mad:
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Ik ben tevreden met hoe het dak is uitgekomen, alle naden zijn dicht, en de spanten waren ook goed (niet te lang of the kort).

Volgende stap is een plint aanbrengen, ik doe geen bakstenen plint, heb genoeg gebruikte bakstenen liggen, maar er is geen noodzakelijkheid.

Untitled by Chris

De plint wat ik ga gebruiken zijn de geïmpregneerde gravel boards (in de UK voordat je de schutting plaats, doe je deze planken) deze planken had ik eerst gebruikt bij het betonstorten als betonshutters

DSC_0857 by Chris

Maar om deze goed te kunnen bevestigen moet er eerst een strip op de grond. Dit zijn overgebleven pannenlatten.

Untitled by Chris

Gelijk ook wat pannenlatten op de balken gezet, hier kan ik later de featheredge tegen plaatsen, maar ook OSB aan de binnenkant tegen plaatsen (dat is als ik besluit om dat te doen – op dit moment nog geen beslissing)

Untitled by Chris

En een aantal opstaanders geplaats, omdat de overspanning voor de featheredge te groot is

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Untitled by Chris

En ondertussen is ook de breathable membrane binnengekomen, dit is een waterdichte onderdoek (bijna het zelfde als een onkruiddoek). Dit gaat op het dak en op de wanden

Untitled by Chris
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.