Aanschaf hout - goedkoop naar duur

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ben zelf wat aan het experimenteren met hout.
Aangezien ik weinig ervaring heb ben ik begonnen met een tuintafel + 2 tuinbanken te maken uit vurenhout.
Vurenhout is goedkoop en perfect om dingen mee uit te proberen.

Nu vroeg ik me af dat je, naargelang ik meer ervaring opdoe, ook naar betere houtsoorten kan overgaan (in verschillende stappen dan)?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Waarom niet? Duur is ook maar een term.. Mijn eerste meubelproject is een Eettafel van Europees Noten geweest.. Was een hele goede deal voor het hout, maar nog steeds aan de prijzige kant. Prachtige tafel geworden. Niet an de onderkant kijken, maar die fouten zie je niet aan de bovenkant. M'n gitaar had ik voor €200 kunnen bouwen, maar het is uiteindelijk €700 geworden. Waarom? Als het wel zou lukken en daar ging ik gemakshalve maar even van uit, had ik iig een gitaar die echt helemaal naar m'n zin was.

Heb vertrouwen in je kunsten. Fouten zijn vaak heel goed op te lossen.. En als je eerst een verbinding wilt oefenen, kan dat natuurlijk nog heel goed op een stuk vuren oid. Raad vragen hoe iets te doen is ook altijd een mogelijkheid. Goed inlezen en secuur werken.. Oh, en accepteren dat je werkstukken niet perfect hoeven te zijn..
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Gewoon doen. Het kan zomaar zo zijn dat wanneer je een proefproject geheel perfect uitgevoerd hebt in vuren, dat het mislukt met een ander soort hout. Elk stuk hout is anders qua bewerking. Denk je projecten eerst goed uit, maak schetsen of tekeningen en probeer je elke stap in te beelden. Kijk naar de filmpjes op YT, de reportages op dit machtige forum en begin.

.. Oh, en accepteren dat je werkstukken niet perfect hoeven te zijn..

Dit is zo waar ! Helaas moet ik hier nog steeds aan werken ;) Zie onderschrift.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Het grootste probleem, zeker voor hobby, is goed hout aan de juiste prijs kopen. Dus in de eerste plaats een goede houthandel zoeken.
In het verleden heb ik regelmatig teveel betaald voor hout van mindere kwaliteit. Ondertussen weet ik waar ik moet zijn en waar ik moet wegblijven.
 

Theo74

Actieve deelnemer
Ik ben na het vuren en populieren overgegaan op Amerikaanse Walnoot. Die is echt lekker om mee te werken. Maple, bewerkt ook nog wel lekker mits je een goed zaagblad hebt. Daarna wat kleinere projecten gedaan met exotische houtsoorten, maar die zijn toch echt veel te hard. Ik snap niet waarom ze het niet purper hard noemen ;-). Laatst wat kleine dingen van Wenge gemaakt, is toch ook nog vrij hard en sinds kort met kersenhout aan de slag. Dat is ook vrij makkelijk te bewerken.

Ik wil nog wel eens een keer iets met eiken gaan doen, maar ik vind dat persoonlijk minder mooi hout. En Zebrano staat ook hoog op mijn verlanglijst. Ik probeer een nieuw houtsoort altijd eerst uit op een klein project. Vind ik het niet lekker bewerken geen probleem, dan zit ik niet met een grote voorraad. En zo leer ik ook hoe het houdt zicht gedraagt. De eerste keer tropisch hard hout op mijn freestafel was echt schrikken.

En begin met simpele projecten, je leert hout bewerken echt alleen maar door het te doen.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb een goede houthandelaar gevonden. Hij heeft me vrij goed sls vurenhout geleverd. Ging vroeger bij andere handelaars en daar was de kwaliteit veel slechter.

Momenteel kijk ik veel op pinterest en probeer ik wat dingen na te maken.
Veel dingen worden gemaakt met 2x4 (38x89)balken, vandaar dat ik vuren kocht.
Momenteel wil ik gewoon dingen maken, dus ik ga verder op plannen die online staan (mits af en toe wat aanpassingen).
Zo leer ik al veel beginstappen.
Voor mij geeft het werken met hout rust (voor zij die mijn uitleg hebben gelezen in het topic dochter aan het werk zullen me wellicht wel begrijpen).
Momenteel gaat het mentaal nog niet zo geweldig om projecten uit te tekenen.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Ik moet zeggen dat ik vrij snel naar de wat 'luxere' houtsoorten ben gestapt, eigenlijk maar 1 kistje gemaakt met vuren en multiplex daarna snel naar wenge, padoek, purperhart en noten overgestapt. Het wel het idee dat mijn maaksel daardoor wel wat 'professioneler' eruit zagen. Uiteraard is dat wel duurder dan vuren wat dan wel weer een nadeel is. Ik zou zeggen proberen kan altijd, de eerder genoemde houtsoorten zijn relatief goedkoop voor de wat exotische houtsoorten. Ik maak de laatste jaren veel dingen van de echt dure houtsoorten: Ebben, letterhout, coromandel enz... Dat wil je dan inderdaad niet verpesten ;-)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Waarom telkens die kostbare exotische houtsoorten. Niet enkel kostbaar vanwege de prijs (wat het mag kosten maakt ieder voor zich uit), maar kostbaar vanwege de herkomst. Er is genoeg keuze uit Europees en Noord-Amerikaans hout. Ook met schitterende tekening en kleur.
Ik weet ook dat de mensen uit die verre landen hun boterham willen verdienen met het gene wat daar beschikbaar is, in dit geval hout. Maar het is de vraag wie er beter van wordt.
Maar dit is mijn mening.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Heel goed punt en ook helemaal mee eens. Maar ook europees hout kan aan de prijzige kant zijn en dat was de insteek van dit topic..;)

Ik ben ook een grote fan van het Leonardo project. Gitaren van inlands hout. Niet zo spectaculair qua uiterlijk, maar net zo goed klinkend. (al horen de ogen van de critici wat anders.) Bij blinde tests kan men het verschil niet tot nauwelijks horen..
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
In princiepe is het bij hout een kwestie van vraag en aanbod wat de prijs bepaalt.
Dit houd in dat zeldzaam hout duur is en voorradig hout goedkoop is.
Ook de kwaliteit van het hout bepaalt de prijs denk maar een aan vuren bouwhout of bangirai.
In princiepe lenen alle houtsoorten zich voor meubelwerk het is een kwestie van smaak.
Tevens is er vuren bijvoorbeeld midden Europees zeer geschikt voor bv dak gordingen van een stal en goedkoop maar voor het zicht zijn deze balken niet fraai scheuren krom enzv.
Maar je kunt bv ook noord europees C 24 hout pakken duurder maar wel veel mooier.
Je kunt ook vuren kozijnhout pakken nog mooier geen scheuren bijna geen noesten.

Dus het gaat er eigenlijk om met welk houtsoort je het liefst werkt en wat je mooi vindt.
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
Ik moet eerlijk toegeven. Ik begin nu met mijn eerste project (weliswaar uit berkenmultiplex & dennenhout) maar ik schrok mij bijna een bult als ik de prijs zaag. 1 plaat & 1 balk en was meer dan 100€ kwijt. Ik word al bang voor mijn bankrekening als ik denk aan de projecten die ik hierna wil maken uit massief hout.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.061
2.585
Ik maak de meeste houtprojecten van hout dat ik uit containers vis. Zo krijgt dit meestal tropisch hardhout een tweede leven en hoeft er geen bos voor worden omgezaagt. Het is bizar hoeveel goed hout er in afvalcontainers gegooid wordt. Hele eiken vloeren, hele grenen vloeren. hardhouten trappen, hardhouten deuren, eiken meubelen. Ik vis alles eruit, zaag de bruikbare delen er tussen uit en van de rest zaag ik brandhout. Het grootste nadeel is dat je je projecten moet aanpassen op het hout dat je hebt liggen. Met het geld dat je zo uitspaart kan je weer wat gereedschap kopen.
 

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Ik werkte eerst altijd met afvalhout, goed om wat handigheid op te doen, maar nu ik bezig ben met een nieuwe woning moeten er ook wat nieuwe meubels komen. Een perfecte gelegenheid om mijn plannen uit te voeren, ook met de wat betere houtsoorten. Ik heb daar nog nooit mee gewerkt maar door de juiste informatie te achterhalen en om het goed te overdenken probeer ik de schade zoveel mogelijk te beperken. Juist omdat ik nu met een eerste 'groot' project bezig ben, een eettafel (of eigenlijk woontafel) vind ik fouten acceptabel, laat ook mijn stappen in houtland zien, ook over 40 jaar als de tafel er nog steeds staat. Ik kijk enorm uit naar de 10 houtsoorten die verzaagd en geschaafd uit Zwolle komen!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik moet eerlijk toegeven. Ik begin nu met mijn eerste project (weliswaar uit berkenmultiplex & dennenhout) maar ik schrok mij bijna een bult als ik de prijs zaag. 1 plaat & 1 balk en was meer dan 100€ kwijt. Ik word al bang voor mijn bankrekening als ik denk aan de projecten die ik hierna wil maken uit massief hout.


Berkenmultiplex is belachelijk duur, als je urenteller niet loopt dan zijn massieve meubels gewoonlijk goedkoper om te maken. Dan spreek ik natuurlijk niet van mdf of spaanplaat wat je amper hout kan noemen.
Als ik de kostprijs bereken van meubels in massief dan sta ik meestal verbaasd voor hoe weinig geld daar in steekt, zodra er multiplex met fineer e.d. bij komt dan vermenigvuldigd de kostprijs abnormaal sterk in vergelijking met de proporties.

Je moet natuurlijk je hout zo bruut mogelijk kopen, bij elke verwerking stijgt de kost sterk. Dan betaal je bijvoorbeeld voor geschaafde dennen planken gewoonlijk meer per m3 dan voor Franse eik bruut op bool.
De meesten van ons werken maar even met kant en klaar hout, duur en onbetrouwbaar in afmetingen en recht/haaksheid, en stappen snel over naar het uitrusten van een eigen werkplaats met de nodige machines.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ben ook begonnen met geschaafd hout te kopen, maar de haaksheid was meestal ver zoek. Nu koop ik ruw hout en laat in het door mijn nonkel schaven. Toch speel ik met het idee om zelf ook een schaafmachine te kopen, al was het een kleine elektrische...
Iemand een idee wat je best koopt als hobbyist?
Volgens mij kan je zo'n machine vrij snel terugverdienen als ik zo kijk naar het verschil in prijs voor ruw of geschaafd hout.
 

Tom Haarman

Nieuw lid
21 aug 2014
5
0
Je kunt altijd rond speuren naar een mooi stukje hout bij de fijnhout handels. Ze hebben daar een magazijn met allerlei geschaafde restpartijen, zowel inlands, als Europees, of meer exotische soorten. Je kunt er volgens mij prima met 1 latje aan de kassa verschijnen en als je ze vraagt geven ze ook nog goed advies.

Vuren is inderdaad het goedkoopste houtsoort, maar het is moeilijk om daar hele precieze en mooie verbindingen mee te maken. Ik heb mijn eerste project gemaakt van Essen en Amerikaans noten. Niet direct heel duur en erg fijn hout om mee te werken. Een goed alternatief is natuurlijk ook eiken en grenen. Die zijn wat makkelijker verkrijgbaar (Google is in dit geval een goede vriend) of lees de discussie http://www.woodworking.nl/showthread.php?14821-Waar-kleinere-hoeveelheden-(beuken)hout-halen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.